Wat is er nieuw

Lido 120 van Rennie (renniehahahahaha)

• Onderwerp starter Onderwerp starter renniehahahahaha
  • Startdatum Startdatum
Ok� bedankt, vind de Rode rio juist wel goed scholen in mijn bak. Zijn ook niet heel groot, de kleinste bij mij zal 3cm zijn en de grootste 4.5 cm.

Mvg
Rennie

Ze zullen ook wel scholen, maar als ze meer zijn gewend en zich veiliger voelen zal het schoolgedrag beduidend minder zijn. Maar nog steeds ook dan een mooi visje!

Hallo,

Ik zit er aan te denken om er eikenbladeren in te doen. Voor de bruine kleur. Mijn vragen: de pH gaat daardoor omlaag, is dat niet erg voor de vissen die er nu inzitten?
En kan je die eikenbladeren er zomaar in doen zonder ze te "reinigen" of niet?

Mvg
Rennie

Besloten dat er toch een stuk of 7 nannostomus eques in komt voor de bovenlaag

Mvg
Rennie

Geen eikenbladeren van de grond rapen. Wel van de boom. Wat ik vaak doe (Amandelbladeren) is ze drogen en even kort laten koken. Dan zinken ze eerder.

Nannostomus eques is zeker een mooi visje!

Je kunt ipv bladeren ook turf granulaat of pallets gebruiken in je filter. Dit geeft ook een hele mooie bruine gloed aan je water en geeft naar mijn mening minder troep dan de bladeren. De bladeren gaan op een gegeven moment uit elkaar vallen en dit gaat dan door heel je bak wat ik toen persoonlijk nogal storend vond omdat het er slordig en onverzorgd uit ziet.

Wat ik zou doen met je visbestand:

Het scholenvisje uitbreiden naar een stuk of 15.
De corydorassen ook uitbreiden naar 10 a 12
1 of 2 mooie L-nummers toevoegen aan je aquarium.

Waarom de L-nummers? Deze zijn over het algemeen vrij rustig en mijn ervaring is dat ze eigenlijk overal in het aquarium komen. Tevens zullen deze vissen niet botsen met de rest van de bewoners.
Denk bij mooie L-nummers bijvoorbeeld aan de L333, L134 of de L081. Zo zijn er nog veel meer mooie L-nummers die een mooie blikvanger kunnen zijn voor je aquarium.
Ik denk dat als je de N. eques erbij gaat doen het toch (vind ik persoonlijk) slordig gaat ogen omdat de 2 scholenvisjes denk ik toch door elkaar gaan zwemmen.

Hoop dat je er iets aan hebt 🙂

Bedankt Kevin voor je suggestie!
Daar heb ik zeker wat aan!
Een L - nummer toevoegen is zeker geen slecht idee. Ik ga daar me zeker in verdiepen of ik daar een mooie niet al te grote soort voor kan vinden en dan zal ik het in het topic gooien
Ik ben alleen bang dat ze de bodem gaan bezetten wat juist het gebied is van de panda. ....

Dit zou dus kunnen...?

15� Rode rio
10x corydoras Panda
1/2x kleine L-nummer

Mvg
Rennie

Als je een L-nummer wilt toevoegen, let dan vooral goed op de temperatuur. De panda's en Rode rio's voelen zich het fijnst op een niet al te hoge temperatuur (22-23 graden), terwijl de meeste L-nummers juist graag een hogere temperatuur willen (vaak vanaf 25 graden).

Je zou ook eens naar de Ancistrus claro kunnen kijken. Die blijven vrij klein, zijn niet territoriaal en hebben niet zo'n hoge temperatuur nodig. In vergelijking met andere L-nummers zijn ze erg actief; ze zijn de hele dag bezig en laten zich goed zien.
Het nadeel is dat ze moeilijk verkrijgbaar zijn (zover ik weet is er ��n winkel in Almere en zijn er hobbykwekers, die ze hebben).

Heb een beetje op het Internet gekeken en vond deze:

L201
L010A
L134
L104
L340
L015
L129

Iemand ervaringen met een van deze soorten?
En welke zou het beste passen?

Mvg
Rennie

Temperatuur is inderdaad wel iets om op te letten maar ik denk dat er dan nog voldoende leuke soortjes over blijven. De ancistrus claro is inderdaad niet makkelijk te krijgen maar als je een goede aquarium speciaalzaak hebt zijn ze vaak wel te bestellen of gaan ze in ieder geval kijken of dit mogelijk is 🙂
Mijn ervaring met L-nummers is dat ze niet heel erg agressief zijn naar medebewoners. Wel kan het zijn dat ze onderling wel eens wat mot hebben maar dit komt vaak omdat er dan te weinig schuilplaatsen zijn en beide een en dezelfde plek willen. Dit is simpel op te lossen door schuilholletjes op verschillende plaatsen in je aquarium te leggen. Zo kan iedere L-nummer zijn plaatsje claimen 🙂

Voor de rest ziet je visbestand er goed uit 🙂

Let wel op dat corydoras het heerlijk vinden om door de bodem te woelen. Als je dan een bladstrooiselzone hebt, krijg je geheid stofontwikkeling in je bak. Overigens wel een mooi ingericht aquarium.

Van bovenstaande lijstje heb ik er 3 gehad namelijkL

L010A: is een heel leuk visje dat niet al te groot word en heel vredig is.
L134: Kan iets groter worden en bij mij ging hij onder de stenen een holletje graven ipv een holletje te gebruiken.
L104: Mooie vis maar mijn ervaring is dat hij nogal schuw kan zijn maar dit kan per vis anders zijn.

De L168 heb ik ook gehad en was een heel mooi visje wat niet al te groot word. Wel moet je even kijken met je temperatuur 🙂

Zover ik nu kan zien zou de L010A denk ik het beste passen bij je overige bewoners aangezien deze kwa temperatuur iets lager kunnen namelijk van 22 tot 28 graden. Hier zou ik er dan 2 a 3 van inzetten aangezien ze onderling ook verdraagzaam zijn 🙂

Heel erg bedankt voor de reacties en erwin: bedankt voor je complimentje 🙂

Even nog een vraagje: is het noodzakelijk om er een soort van holletje te cre�ren voor de L-nummers?

Het visbestand wat ik voorlopig in gedachte heb is dan dit:

15x hyphessobrycon flammeus (zijn er nu 10)
10� Corydoras Panda (zijn er nu 7)
1/3 L10a (word niet te groot en past goed qua temperatuur bij de rest vd vissen)

Mvg
Rennie

Ik heb wel een hol voor mijn L010a's maar ze maken hier niet echt gebruik van, ze zijn dan ook totaal niet schuw. Ik denk dat je het alleen nodig hebt voor de kweek.

Oke bedankt Remco,

Ga waarschijnlijk vrijdag naar de LFS en dan zal ik kijken of ze ze daar hebben.
Het is trouwens niet de bedoeling om ze te kweken . Onder mijn kienhout ziet trouwens wel een soort "tunneltje" waar ze doorheen kunnen zwemmen, is op dit moment vooral favoriet bij mijn panda's.

Mvg
Rennie

Zijn er verder nog mooie L-nummers die niet al te groot worden (max 12cm) die geschikt zijn voor mijn lido 120?

Mvg
Rennie

Het bodemoppervlakte is natuurlijk maar 61x41. niet veel groter als een 60 cm bak.
Als ik jou was zou ik maar voor de L010a gaan, omdat die toch wel kleiner als 10 cm blijven.

Oke bedankt Remco,

Hoeveel kan ik er het best nemen?
En wat moet de verhouding man/vrouw zijn?

Mvg
Rennie

Ik denk dat ik maar begin met 1 en dan zal ik nog nog ff kijken of ik er een bij doe. Moet ze wel bestellen want de lokale LFS heeft ze niet in het assortiment. Ik denk dat ik er een vrouwtje in zet Volgensmij zijn die ook mooi roder van kleur?

ik ga van de week de groep rio ' s en panda's ook maar eens uitbreiden.

Uiteraard zal ik dan wat foto's plaatsen

Mvg
Rennie

Zit nu toch te twijfelen tussen de L010a (rode zweepstaartmeerval) en de L144 (ancistrus lemon) 🙂

Iemand die me kan helpen om een goede keuze tussen de 2 te maken?

mvg
Rennie

Gave lido heb je !

Heb zelf ook een lido, en ben ook nog op zoek naar een visje voor in de bovenlaag, heb dus net even je hele topic door zitten spitten haha! :petjeaf:

Vandaag naar LFS geweest, nou ze hadden wel de L010a maar alleen maar kleurloze mannetjes . Ook maar effe naar de l144 gekeken, ze hadden de gold versie die ik wel leuk vond. Ik heb dus nog maar niks gekocht, wil er eerst 100% over eens zijn welke soort ik neem?

Iemand nog meer ervaringen met (kleinblijvende) L-nummers?

Mvg
Rennie

Ik lees dus op Internet dat de l144 15 cm kan worden...is dit ook zo?

Mvg
Rennie

Toch nog een beetje aan het kijken voor L-nummers en heb een lijstje gemaakt van welke ik mooi vind en niet te groot worden

-L144 (denk dat ie te fors word voor de lido?)
-L201 (kan deze in in mijn bak?)
-L010a
-Ancistrus claro

Wat zou de beste keuze zijn?

Mvg
Rennie

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan