Lido 120 van Trotsemammie


Top bedankt!
Gaan ze alleen per 5 kilo?
Hoeveel heb ik ongeveer nodig voor een vision 180?
 
Voor zover ik weet gaan ze enkel per 5kg. Ik dacht dat ik toen iets van 20kg in de vision 180 had, maar durf dat niet met zekerheid te zeggen.

Als ik simpel even de maten 41cmx91cm pak met 5cm hoogte bodem kom ik op iets van 18,6kg uit. Ik had dacht ik voor iets van 5cm en achter iets van 7cm bodem. Nu is de Vsion 180 in het midden 55cm diep, dus met 20kg denk ik dat je overal ongeveer 5cm zou kunnen hebben en je kan natuurlijk voor iets lager houden dan achter voor diepte werking.
 
Ja dat zand wel goed uitspoelen. Er lijkt weinig vanaf te komen, maar toch zit er stof in.
 
Yeeeee morgenochtend om 10 uur gaan we de vision ophalen.
Zo'n zin in!!

De bodembedekking word trouwens niet het zwarte zand van de hornbach.
Helaas is de hornbach effe te ver voor ons om even heen te gaan.
En 5 kilo voor 8 euro vind ik best veel geld.
Ik heb nu zwart fijn aquarium grind.
10 kilo voor 4 euro nog wat.
En ik heb 30 kilo gehaald, ik hoop dat het genoeg is.
Verder ook al wat zuurstof planten gehaald.
Ik zal me morgen niet vervelen

20180331_200504.jpg
20180331_200518.jpg
 
Super dat de bak morgen komt Thea.
Dat grind is scherp en daardoor niet zo fijn voor Corydoras of andere bodemvissen helaas.
 
Ik heb het nog speciaal gevraagd of dit ook kon voor corydoras en de winkelmedewerker zij dat het kon...
Zal wel weer zo'n verkoop praatje geweest zijn helaas....
 
Ik zie geen korrelgrootte maar gravel is vaak groffer geloof ik toch. Ook lijkt het me geverfd zand en dat moet je nooit doen..

Je krijgt waar je voor betaalt vrees ik. Met andere woorden goedkoop is duurkoop. En winkelpersoneel NOOIT vertrouwen, de gemiddelde aquariaan die drie keer gegoogeld heeft weet er al meer van! (Tenzij je een speciaalzaak bezoekt)
 
Ik zie geen korrelgrootte maar gravel is vaak groffer geloof ik toch. Ook lijkt het me geverfd zand en dat moet je nooit doen..

Je krijgt waar je voor betaalt vrees ik. Met andere woorden goedkoop is duurkoop. En winkelpersoneel NOOIT vertrouwen, de gemiddelde aquariaan die drie keer gegoogeld heeft weet er al meer van! (Tenzij je een speciaalzaak bezoekt)

Nee het is helaas niet in een speciaal zaak gekocht.
Die was helaas al gesloten.
Dit is bij de aquarium afdeling van Ranzijn gekocht..
Ik heb nog even op de verpakking gekeken de korrel grootte is 1-3 mm
 
Dan vrees ik toch dat het scherp is want in hun beschrijving staat ook dat het split is en is gespleten materiaal.
Als je op de afbeelding van het grind klikt lijkt het net glas.

https://www.ranzijn.nl/vdl-aquariumgrind-edelsplit-zwart-1-3-mm-10-kg

Dat is echt heel jammer...Ik was zo blij dat morgen eindelijk de bak komt en We geen zin en tijd hadden om naar hornbach zaandam te rijden (heb zelf ook geen rijbewijs helaas) heb ik dit maar gekocht.
En anders zou het volgend weekend pas worden dat we daar heen kunnen en zolang wil en kan ik uiteraard niet wachten.
Ik zie wel hoe de corydorassen het doen anders gaat de bak weer leeg en neem ik alsnog dat zand
 
Gauw terug brengen dat spul is erg scherp en niet fijn voor handen en vissen zeker voor de corydorassen niet geschikt
Je weet dat je niet aangebroken zakken zonder problemen retour kan brengen
 
Gauw terug brengen dat spul is erg scherp en niet fijn voor handen en vissen zeker voor de corydorassen niet geschikt
Je weet dat je niet aangebroken zakken zonder problemen retour kan brengen

Morgen is de ranzijn open dus dan zou ik het terug kunnen brengen...Helaas kan ik dan de bak na de paasdagen pas inrichten omdat ik dan pas kan kijken voor ander grind/zand.
Dus ik zit een beetje in dubio...
 
Is niet leuk maar zou gewoon geduld hebben Thea en niet eerst dit spul in je bak doen,is op de bewoners na bijna het belangrijkste onderdeel van je bak zeg maar.
Anders ben je alsnog meer geld kwijt en kan je heel de bak weer leegtrekken.
 
Snap dat je zin hebt om hem in te richten maar je kan echt beter dit grind terugbrengen en gelijk een goede bodem erin doen. Daar heb je heel lang plezier van.
 
Zakken lekker dicht laten. Voor die paar euro moet je het niet laten, die bodem blijft er immers jarenlang in liggen. Bovendien bespaar je je cory's veel leed (denk eens aan je mond spoelen met glasscherven...). Ze zijn te scherp + bij cory's moet je eerder denken aan korrel 0,4-0,8mm, dat scheelt dus 4 a 5x in diameter. Het is echt ongeschikt en je bent helaas verkeerd geadviseerd, daar kun je niets aan doen. Onthoud dat de aanhouder wint en als de bak straks wel staat ben je er des te blijer mee!

Ook blijf ik erbij dat dit zand me geverfd lijkt en dat gaat op termijn ook erg vervelend doen. Denk aan goedkope Chinese rommeldecoraties waarvan de verf in het water oplost...brrr.
 
Kan alleen maar meegaan in het advies hierboven. Ben er ook eens ingetuind en dat grovere grind gekocht, de corydorassen vond het niet leuk. Baardharen sleten en ze kunnen niet in het zand woelen. Je gaat geen spijt krijgen al je een beter bodem erin doet. Nog een voordeel van 0,4~0,8 mm is dat je plantjes makkelijker vast in de bodem zet na het snoieen.
 
Weet iemand of Ranzijn nog een ander geschikt aquarium grind of zand heeft?
Ik wil deze keer heel graag zwarte bodembedekking. En ranzijn is open morgen
Anders maandag tweede paasdag toch maar naar hornbach zaandam of Amsterdam.
Anders moet ik tot dinsdag wachten en dan moet ik weer werken ook.
 
Heb net toevallig ff op hun site gekeken maar zie zelf niks wat nou mooi en goed voor in je bak is helaas.
Maak er maandag gewoon een leuk uitje van naar de Hornbach,max 25 kilo is genoeg voor de bak hoor.
 
Heb net toevallig ff op hun site gekeken maar zie zelf niks wat nou mooi en goed voor in je bak is helaas.
Maak er maandag gewoon een leuk uitje van naar de Hornbach,max 25 kilo is genoeg voor de bak hoor.

Ik zag eventueel deze nog staan. Maar die is nog duurder dan die bij de hornbach

Screenshot_20180331-235629_Chrome.jpg

We waren ook even bij de petsplace XL.
Daar hebben ze ook zwarte bolletjes. Zag er ook leuk uit maar daar hadden ze niet genoeg van dus heb dat niet mee genomen
 
Zijn volgens mij niet al te goede ervaringen mee heb ik weleens gelezen hier op het forum met dat sansibar spul.

EDIT-ff opgezocht en gaat over sansibar red dus deze zal wel goed zijn dan.
 
Gewoon iemand lief aankijken voor morgen :D het is ten slotte Pasen en dan mogen ze wel zo lief zijn toch:D
 
Zijn volgens mij niet al te goede ervaringen mee heb ik weleens gelezen hier op het forum met dat sansibar spul.

EDIT-ff opgezocht en gaat over sansibar red dus deze zal wel goed zijn dan.

We gaan het grind straks terug brengen en kijken of ze dat sansibar grind hebben.
Als ze dat niet hebben gaan we morgen als het goed is naar Hornbach.

Gewoon iemand lief aankijken voor morgen :D het is ten slotte Pasen en dan mogen ze wel zo lief zijn toch:D

Komt goed. Mijn man heeft wel zijn rijbewijs en We hebben ook gewoon een auto maar we wilde een rustig dagje thuis met het gezin. Nu word het waarschijnlijk hornbach...ach is niet erg dan kunnen we geli ik kijken voor behang voor in mijn zoon zijn kamer
 
En ja hoor, de vision 180 staat eindelijk in mijn huis.
Helaas kan ik weinig doen nu omdat we straks het grind gaan terug brengen naar de winkel maar ben al lang blij dat de bak nu hier staat.

Tien minuten voor we de bak gingen halen kreeg ik nog een appie van de vorige eigenaar dat hij ook de pomp volledig had schoon gemaakt.
Het is in principe alleen plug en play.
20180401_105555.jpg
IMG-20180401-WA0000.jpg
 
Ja morgen ga ik dan beginnen.
Waarschijnlijk maak ik dan ook morgen of dinsdag een nieuw topic aan over deze bak.
 
Nou mensen ik heb het zwarte grind terug gebracht.
Mijn man zij: je wilt uiteraard met je aquarium beginnen dus we gaan wel even kijken bij ranzijn Alkmaar.
Uiteraard was daar het zwarte zand op en toen die medewerkster voorstelde om het zwarte grind te nemen zij ik dat ik dat net had terug gebracht naar het filiaal bij ons omdat het te scherp was voor corydoras.
Ze zij: die onzin heb ik nog nooit gehoord, wij hebben in onze stelling bijna allemaal het zwarte grind en ook bij de Corys en die hebben nergens last van...
Toen ben ik maar weg gegaan en gingen nog een poging wagen bij Intratuin Hoorn.
En ja hoor daar hadden ze zwart aquarium zand!!!
Yeeeee helaas maar 3 zakken van 5 kilo wat even te weinig is maar ik kon in ieder geval starten!!
Ook zuurstof planten gehaald en ben nu bezig met de bak.
Morgen naar hornbach voor nog meer zwart zand maar ben nu al best blij!!
Waarschijnlijk straks al een topic aanmaken omdat dit nog het topic is van de lido
 
En ja hoor, de vision 180 staat eindelijk in mijn huis.
Helaas kan ik weinig doen nu omdat we straks het grind gaan terug brengen naar de winkel maar ben al lang blij dat de bak nu hier staat.

Tien minuten voor we de bak gingen halen kreeg ik nog een appie van de vorige eigenaar dat hij ook de pomp volledig had schoon gemaakt.
Het is in principe alleen plug en play.Bekijk bijlage 247234 Bekijk bijlage 247235
Ben uiteraard benieuwd wat je er van gaat maken! :)
 

Terug
Bovenaan