lijst met kleuren van platy's


kaylee_D

Well-known member
Lid geworden
31 januari 2014
Berichten
938
Locatie
woerden
Heeft iemand toevallig een lijst met alle platy kleuren/soorten, ik ben hier nieuwsgierig naar aangezien ik zelf 3 platy's heb, en dan nog 4 jongen.

Ik heb al gezocht, maar kon helaas niets vinden
 
Er zijn echt zot veel variabele kleuren voor platty's. Ik weet niet of er daar lijsten van bestaan. Als die er zijn zou ik dat ook wel eens willen zien.
 
Ik weet dat er veel variabele kleuren zijn, maar ben daar wel benieuwd naar, incl. namen.

Anders misschien dat iedereen mee kan helpen dat wij met z'n allen zo'n lijst gaan maken, dat iedereen foto's laten zien hier met de namen v/d kleuren, dan zet ik dat voor hier op 't forum in een pdf-je ;)
 
Als het over je eigen platy's gaat, kun je natuurlijk ook even een foto plaatsen. Of is het gewoon omdat je het leuk vindt om de kleurtjes te weten?
Ik kweek zelf calico platy's (gespikkeld)
 
Ik vind het leuk om de kleuren te weten. Ik weet dat ik 2 blue mickey mouse platy's hebt en uit m'n hoofd een hawaii.
 
Ik kweek zelf al behoorlijk wat jaren eierlevendbarende tandkarpers waaronder platy's. Op zich bestaat er geen poster (zoals je dat bij o.m. koi en goudvissen wel eens ziet) met de benamingen van elk afzonderlijke wild- danwel hybridestam. D'r is wel een opsomming van dergelijke stammen opvraagbaar bij de juiste organen. Ikzelf zit o.m. op een xiphophorussite op Fb. Deze site is opgezet door Rainer Rekord. Hij is ��n van duitsland's grootste xiphophoruskwekers en een tevens kennis van me. Je zou bij hem ten rade kunnen gaan.

Maar ik moet gestellen dat er tevens vele nederlandse groothandels zijn die op zich een eigen nederlandse danwel engelse naam aan elke afzonderlijke platystam geven die totaal van elkaar kunnen verschillen. Enkel de latijnse namen zijn dan ��nder. Dat ze dat doen zie je ook bij andere vissen hoor. Jammer! Want het geeft wel eens misverstanden erover. Mooi voorbeeld → de zg. venus endler. Officieel bestaat die naam niet. Het is gewoon de blonde endler! De naam Venus endler kwam zo'n 2 jaar geleden vanuit de groothandel ineens vandaan. Officieel het die zelfs "flare endler".

Doe je best, meisje..
 
Dank je voor je reactie.

Ik ga even kijken, Ik zit ook te denken om een app/programma/site te maken voor mensen, waar alle kleuren dan op komen te staan. En dat je dan gewoon een mail ofzo naar me kan sturen als er nieuwe kleuren zijn, zodat er zeg maar "standaard" kleur namen zijn die de meeste mensen hanteren.

Zou je toevallig door willen geven aan mij welke facebook pagina je bedoelt? desnoods via PB ;)
 
Door informatie van een fb-pagina heb ik de volgende kleuren nu in het bestand staan:
hawaii
blue mickey mouse
variata
tuxedo
papegaai
rainbow
coral
red
pensil
red wagtail
sunset
platy gold
panda
coral wagtial
high fin
dalmatier
Bumblebee
Tiger

Meer namen zijn welkom :D
 
Geen punt hoor, Kaylee...
Hier is de fb pagina die ik bedoelde International Xiphpohorus Breeder.

Ja, waarom niet? Ik zou willen zeggen: Start die appistosite maar eens op!
 
Welke appistosite bedoel je? Stanovic?

Ik ben al druk bezig. ik heb inmiddels nog meer soorten, onder andere ook door winkels etc.

Ik maak ook gelijk een lijstje waar ik de foto's vandaan haal, ivm copyright.
 
Ik ben druk bezig met de site. De link is: Site Binnenkort hoop ik de linknaam te verkorten, alleen wist niet waarnaar.

Verder, tips en correcties zijn welkom.
 
kaylee_D zei:
Welke appistosite bedoel je? Stanovic?

Ik ben al druk bezig. ik heb inmiddels nog meer soorten, onder andere ook door winkels etc.

Ik maak ook gelijk een lijstje waar ik de foto's vandaan haal, ivm copyright.

Sorry Kaylee, van die appistosite was voor een ander bedoeld. Nou, als de site er is dan wil ik wel graag jouw link hebben.

Grtjs, Stan
 
Er staat de link is: site. De "site" is de link ;)
 
Heey even een tip, op je site spreek je engels maar ik op zn engels is 'I' dus je moet daar even een hoofdletter van maken ;)
 
Dank je voor je reactie Anouk ;) Ik heb het veranderd ;)
 
Nou snap ik eindelijk waarom ze mickey mouse platy's heten :D
 
Best logisch eigenlijk ;) Maar altijd handig, zo'n site.
 
Dank je voor je reactie Botia :D. Ik ga even kijken en dan kijk ik ook of ik engelse namen erbij kan vinden.
 
De link voor de platy's bij Ruinemans kun je idd wel gebruiken zoals Botia dat stelt. In dit geval staan wel de juiste benamingen erbij. Ruinemans (ken de groothandel persoonlijk) heeft er nl. een handje van om bij bepaalde vissen zelf namen bij te gaan verzinnen en m.n. bij de zg. guppen en endlers. Heb ze er vaker op gewezen. Maar nogmaals, bij de platy's kun je ze gerust overnemen.
 
Oke ;) Ik moet wel de vertalingen erbij zoeken, aangezien ik alles in het engels wil neerzetten, zodat ook internationale mensen kunnen kijken.
 
je hebt ook nog de sunset wagtail platy, ik heb vandaag een wagtail man gekocht, en 2 sunset vrouwtjes, dus nu maar hopen op resultaat.
 
Leuke lijst!

Ik heb 2 wagtail/sunset vrouwen 1 sunset/goldtwin en 1 sunset vrouw.
Daar heb ik nu jongen uit en grappige is dan er een paar sunset watail, sunset en lijkt tiger's tussen te zitten.
 
Het is misschien ook leuk en interessant om uit te zoeken hoe de kleuren zijn onstaan. Dus uit welke kleur varianten of zelfs andere Xiphophorus soort zijn ze voortgekomen. De X. maculatus zijn wel eens gekruist met de X. variatus.
 
Bedankt allemaal voor de reacties. Ik ben weer druk bezig met de site, alleen ik vraag me af welke kleuren deze 2 zijn:
NPvoW5JLk6P49xt0t2XesvaZNQi8tUHq.jpeg

NPvoW5JLk6P49xt0t2XesvaZNQi8tUHq.jpeg


Verder @Lekkie: Ik ga kijken of ik kan vinden hoe de kleuren zijn ontstaan. Ik wacht nog steeds op de acceptatie bij de fb groep International Xiphophorus Breeder, dan hoop ik daar ook vragen te kunnen stellen.
 
De onderste moet je wel weyen lijkt mij. Staat al tussen je lijst, de Tuxedo ;)
 
De onderste is een red coral wagtail tuxedo. Ik heb ze nog nooit in het echt gezien.

De maanvlek, mickeymouse, de victory tekening en een fijne spikkeling over het lichaam komen in de natuur ook voor. Platy's zijn namelijk in de natuur heel variabel qua kleur en tekening. Bruin, blauw, groenig, lakzwart, baksteen rood,grijs het komt allemaal voor. Zodoende konden snel vele kweekvormen van de Platy ontwikkelen.


De Zwaarddrager is veel minder variabel in de natuur, en de verschillende kleuren in de Zwaarddrager kregen ze door een man Xiphophorus maculatus X Xiphophorus helleri vrouw te kruisen.
 
De onderste weten we nu, alleen, wat is naam van de bovenste? Ik weet die echt niet.

verder hoop ik op een gegeven moment ook de kleuren van de zwaarddrager en andere vissen erbij te kunnen zetten. Denk dan dat ik een "verzamel" site voor alle xiphophorus maak.
 

Terug
Bovenaan