Lily Pipe voor 200 liter bak


Erik Blom

Well-known member
Lid geworden
13 december 2012
Berichten
512
Locatie
Zwammerdam
Kan je in een 200 liter bak ook een lily pipe gebruiken?
Ik gebruik nu een spraybar op de achterwand.
 
Dat zou wel moeten kunnen volgens mij maar waarom zou je van de spraybar af willen dan?
 
Gebruik zelf ook een lily pipe. bak is 100x50x50, werkt bij mij prima (y)
 
Hoe groter de bak, des te moeilijker wordt het om CO2 nog goed te verspreiden. Lily pipe maakt dat nu niet bepaald makkelijker. Voor grotere bakken heeft een spraybar daarom de voorkeur.
 
Ik gebruik ook een spraybar en ben tevreden. Hij werkt prima maar ik vindt het geen sieraad in het aquarium. Daarom ben ik ook nieuwsgierig naar ervaringen met een lilypipe. Omdat mijn aquarium vrij hoog is ben ik met name geinterresseerd in een violet lilypipe.
 
Kwestie van genoeg kracht erop zetten. Minimaal 1200L/u bruto op een 200L bak.
Heb je een foto van de inrichting? Dan kunnen we e.e.a. beter inschatten.
 
De pomp die nu water retour geeft via de spraybar is een JBL e902. Voordat het gefilterde water door de spraybar gaat, passeert het eerst een CO2 reactor.
Vooral de reactor zorgt ervoor dat het filter behoorlijk wat capaciteit verliest. Ik schat in dat de capaciteit ongeveer gehalveerd wordt; er komt dus 450 liter per uur door de spraybar.
Ik kom dus lang niet aan de 1200 liter per uur die nodig is voor de lily pipe.
 
waarom zou je een pomp van 1200 liter nodig hebben voor een lily pipe
 
De 1200L/u is een schatting.
Ik heb hier een lilypipe met een filter van 1250L/u erachter op mijn bakje van 60L. En dat is echt geen draaikolk.
 
ik gebruik een thermo 600 op een rio 240, filter staat 3,5 meter van de bak af er zit nog een cerges reactor tussen en ik moet zeggen dat ik een prima brede stroming heb door heel mijn bak heen en hiervoor had ik een eheim met 1050 liter en dat werkte ook goed.
 
Een lillypipe is geschikt voor ieder formaat aquarium.

de werking van een lillypipe is wel heel anders dan van een spraybar. Lillypipes zijn ontworpen om veel water met een relatief lage snelheid door het aquarium te verplaatsen, zodat planten en vissen er niet door gehinderd worden. Een spraybar blaast juist minder water met hogere snelheid de bak door.
 

Terug
Bovenaan