lime stone als planten voeding


gpatton

Well-known member
Lid geworden
28 december 2018
Berichten
2,094
Leeftijd
33
zou je limestone kunne gebruiken als planten voeding? boeren gebruiken het als je planten fertilezer
 
Ik zou dat niet snel doen omdat de samenstelling weleens kan verschillen met de voeding die wij gebruiken.
 
In de meeste aquaria wil je geen extra kalk. Wordt dit echt gebruikt als meststoffen door de boeren of wordt het gebruikt om de pH van de grond te verhogen?
 
Ik zie net dat dit kalkstenen zijn en die hebben zover ik weet weinig met plantenvoeding te maken toch?
 
In de meeste aquaria wil je geen extra kalk. Wordt dit echt gebruikt als meststoffen door de boeren of wordt het gebruikt om de pH van de grond te verhogen?
volg al jaren aantal boeren die zie ik tonnen van dat spul op hun velden gooie als jump start voor gras zal wel van wegen de ph zijn ja lees ik net op google. maar je zou lime stone dus als koraal bodem kunne gebruiken om je ph te stabelizeren. denk dat het wel wat is voor me sulawesi garnalen er zit ook nog magnesium in lime stone ook een belangrijke nutriens
 
Zolang het geen probleem is dat de kh zal stijgen zou je het kunnen proberen maar goed wat de invloed is op de waterwaarden dat is afwachten.
 
Ik zou het eerst proberen zonder dieren.

Het zou mogelijk best kunnen werken als stabiliseren van de pH. Maar dat is uit proberen en veel meten.

Het is puur bekalking van grasland.
Voor een goede droge stof productie met voldoende voedingsstoffen heeft het grasland toch ook andere meststoffen nodig dan alleen kalk. Maar dat ter zijde.
 
zou je limestone kunne gebruiken als planten voeding? boeren gebruiken het als je planten fertilezer
Deze steen soort kent natuurlijk te veel, althans voor onze bakken, zouten en alkalische elementen. Calciumcarbonaat is meen ik het hoofdelement. Op zich is de gedachte dat stenen als voeding gebruikt kunnen worden niet zo raar. Ook basalt bijvoorbeeld kent voedzame delen, geschikt voor planten. Maar dat wil nog niet altijd zeggen dat wij in onze bakken er gebruik van kunnen maken. Basalt heeft ook de eigenschap dat het over een langere periode CO2 opneemt. Wat een aantal wetenschappers tot de gedachte bracht om basalt te vermalen en vervolgens uit te strooien op grotere oppervlakten om als CO2 "verminderaar" te dienen. Maar ook dan spreekt men nog over tientallen jaren.
 
volg al jaren aantal boeren die zie ik tonnen van dat spul op hun velden gooie als jump start voor gras zal wel van wegen de ph zijn ja lees ik net op google. maar je zou lime stone dus als koraal bodem kunne gebruiken om je ph te stabelizeren. denk dat het wel wat is voor me sulawesi garnalen er zit ook nog magnesium in lime stone ook een belangrijke nutriens
Dit doet men onder meer om de grond verzuring tegen te gaan. In mijn "stads" tuintje, we wonen in een dorp..., moet ik ook zo in januari wat kalk strooien om er voor te zorgen dan de planten nog een staat zijn om bemesting op te nemen.
 
beetje het tegenovergestelde van turf :) ik gooi het ook in de tuin, waar de meeste schaduw zit.
 
lime stone/kalksteen is geen meststof maar voornamelijk een bodemverbeteraar. door afbraak van ammonium en organische stoffen verzuurt de bodem en kalk compenseerd dat.

het is ook erg slecht oplosbaar, je pH schiet omhoog na doserng en je de KH kruipt omhoog tot je hard basisch water hebt wat voor de meeste aquaria onwenselijk is.
 

Terug
Bovenaan