Wat is er nieuw

Limnobium laevigatum en Javamos doen het slecht

• Onderwerp starter Onderwerp starter DPP
  • Startdatum Startdatum
D

DPP

Guest
Beste Aquarianen,

Vorige week woensdag heb ik mijn 60cm bak overgedaan naar een Juwel Panorama 80, ik had geen ruimte om het nieuwe aquarium in te laten draaien (erg vervelend). Ik las op het forum dat ik de vissen beter in de bak kon laten zwemmen dan in een 15 liter emmer. Zodoende heb ik het visbestand, na een halve dag draaien met de pomp uit het oude aquarium, overgedaan.

Mijn visbestand:

2x Dwerggoerami
3x Gup - waarvan 2 baby's
8x Kardinaaltetra
8x Neontetra
8x Rouwtetra
3x Corydoras
1x Pangio Kuhlii - heel zielig, kan er nergens meer vinden 🙁

De volgende planten:

1x Micranthemum sp. Monte Carlo 3
2x Cryptocoryne-soort
2x Echinodorus bleheri
1x Alternanthera reineckii
Javamos
Naaldgras
Limnobium laevigatum - nog lang niet dekkend
Er ligt ook een stuk Kienhout in

Ik heb met een 5 in 1 test de volgende waarden gemeten:

pH - tussen 7,6/8,0
KH - tussen 3/6
GH - >6
NO2 - tussen 1/5
NO3 - 25

Mijn Javamos, Limnobium laevigatum en de Micranthemum groeien helemaal niet lekker. Het Javamos is geel geworden sinds het in mijn bak zit.
De Limnobium laevigatum ging in mijn vorige bak niet lekker omdat er condens op kwam, dit heb ik nu verholpen in de nieuwe bak. Nu ziet het er eigenlijk nog slechter uit dan in de 60cm bak.
De Micranthemum zou over de grond moeten groeien maar groeit alleen naar boven.
Op het kienhout zit een groene plek, het lijkt alsof er een groene vloeistof in het hout getrokken zou zijn als hij niet onder water zou liggen.

Weten jullie misschien wat ik kan doen om deze verschillende problemen te kunnen verhelpen? Hieronder nog wat foto's om het NOG duidelijker te maken 😉 Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Mijn bak:
1912337_832784336748460_1295267509_n.jpg

Javamos + groene plek (recht onder het Javamos):
10155220_832784333415127_524301208_n.jpg

Limnobium laevigatum:
10153704_832784330081794_205036257_n.jpg

zonder voeding groeit niets.
Je hebt nu een verse bak.Nitraat,fosfaat.
No2 !!! 11/5 ??????
No3 =25.
No4????? Fosfaat.

De kuhli zou ik wel doorzoeken,kan ook in de bodem,of je filter? zitten.

Zoals bertus al aangeeft hebben ze ook voeding nodig. ook is het mogelijk dat de planten aan de nieuwe omstandigheden moeten wennen.
Ander licht en andere waarden. Zijn dat geen brandplekken op de drijvers want als er druppels op terecht komen verbrandden ze ook vaak.
Je no2 is eigenlijk te hoog om vissen in te laten leven. Had de oude filter niet tijdelijk meegekund in de nieuwe bak??
Kun je de bak niet enten met een oude filterspons??
Ook heb je erg weinig co2 en dat heeft het mos ook wel graag.
Geef je ook plantenvoeding??

Bertus zei:
zonder voeding groeit niets.
Je hebt nu een verse bak.Nitraat,fosfaat.
No2 !!! 11/5 ??????
No3 =25.
No4????? Fosfaat.

De kuhli zou ik wel doorzoeken,kan ook in de bodem,of je filter? zitten.

Bedankt voor je bericht!

De Kuhlii is niet kwijt 😉 Hij is zielig alleen, ik zou er nog 5 bij willen, er word een groep van 6 aangeraden. Maar kan geen winkel in de buurt vinden die ze verkoopt.

Bij het overzetten van de bak is de voedingsbodem vermengd geraakt met de witte bodem, na wat zoekwerk op google leek dat mij geen probleem voor de bak. Om de planten toch goede voeding te geven heb ik kleitabletten bij de wortels gestopt. Daarnaast heb ik Tetra PlantaMin bij m'n water gedaan (5ml per 10l aquariumwater), op de verpakking staat dat ik daarna regelmatig om de 4 weken moet bijmesten met 5ml per 20l aquariumwater. Dus de extra voeding lijkt me voldoende.
Ook heb ik voor de Alternanthera nog extra ijzer gekocht, dit heb ik ook in het water gedaan.
NO4 kan ik niet testen, ik heb alleen de 5 waardes die in het vorige bericht staan.

NO2 is tussen de 1 en de 5.

jessicapilon zei:
Zoals bertus al aangeeft hebben ze ook voeding nodig. ook is het mogelijk dat de planten aan de nieuwe omstandigheden moeten wennen.
Ander licht en andere waarden. Zijn dat geen brandplekken op de drijvers want als er druppels op terecht komen verbrandden ze ook vaak.
Je no2 is eigenlijk te hoog om vissen in te laten leven. Had de oude filter niet tijdelijk meegekund in de nieuwe bak??
Kun je de bak niet enten met een oude filterspons??
Ook heb je erg weinig co2 en dat heeft het mos ook wel graag.
Geef je ook plantenvoeding??

Jij ook bedankt voor de reactie, ik ben zo'n actief forum niet gewend 😉

Toen ik de Limnobium laevigatum overzette heb ik de door de condens beschadigde plantjes weggehaald. Daar zou het volgens mij niet aan kunnen liggen.
De oude filter zit in de nieuwe bak, er zit ook nog een ander filter bij. Deze draait trouwens op actieve kool en een spons, zou dit ook een probleem kunnen zijn?
Waaraan kun je zien dat ik weinig co2 heb? Misschien zou ik dan toch extra co2 bij kunnen mesten. Ik geef plantenvoeding.

Kool filtert wel de voeding uit het water dus ik zou de kool eruit halen hoor. Dat is alleen nodig na een kuurtje medicatie bijvoorbeeld.
Ipv de spons zou je er een goed filtersubstraat in kunnen doen.
Dat de oude filter meedraait wist ik niet en dat is opzich prima. Ik begrijp dat je niet de mogelijkheid had om de oude bak eerst intact te laten door waarschijnlijk ruimte gebrek.

Als ik voor het gemak een ph van jou aanhou van 7.8 dan zit je zowieso laag met de co2.
Stel je kh is 5 dan is de co2 nog onder de 5 mg/l.
Met een kh van bv 5 zou je eerder een ph moeten hebben van zo n 6.9 of 7.0.
Dan zit je tussen de 14 en 20mg/l ongeveer. Maar nu zit je eerder rond de 2 a 3 mg/L.
Ik zou wel de nitriet goed in de gaten houden want te lang op een "hoge" no2 is niet goed voor je vissen.
Het kan ook zijn dat de planten nog moeten acclamatiseren hoor. De drijvers lusten graag nitraat maar dat heb je voldoende lees ik en je geeft plantenvoeding.

Het is geen no4 maar po4 hoor 😉. Fosfaat dus.
Hoef je die plantenvoeding maar eens in de paar weken te doseren??

Ik heb net de actieve kool eruitgehaald, wat bedoel je met een filtersubstraat? Ik heb ook van die keramische pijpjes liggen, is dat beter?
De vorige eigenaar van mijn nieuwe filter had er houtskool in zitten, is dit ook iets wat je kunt gebruiken?

Ik zal verder eens kijken hoe ik die waardes wat lager kan krijgen, bedankt voor de tips :thumbs:

edit: De planten hoef ik maar eens in de 4 weken bij te mesten met PlantaMin. Het ijzerspul moet ik eens in de 2 weken doen.

Sorry, Po4.

Geen kool.
Keramisch kan je erin doen.
Goed voor de bacterie.
In een externe doe je dat in de onderste bak.
Ijzer doe je pas,als het minder wordt,en opgenomen is uit de bodem(moerasplanten).
Plantamin is voor de andere planten.

Ik mag aannemen dat No2 niet tussen 1 en 5 zit.?
Ik denk aan ijzer en.of kalium gebrek. Gezien de gele blaadjes.

Mijn Limnobium laevigatum is het een stuk beter gaan doen na toevoegen van bio co2 (Eigenlijk nog te weinig voor mijn bak ook)
Dus ik denk dat dat veel zal helpen. 🙂

Ik zal zo het keramisch in mijn filter stoppen. Dit is een intern filter van Tetra, hierin zitten 2 bakjes onder elkaar. Ik zal het in de onderste doen.

Mijn NO2 zit, als ik de kleur van de test zag, net boven 1. Ik kan alleen niet zien wat het precieze getal is. Is dit heel erg?!

Morgen als mijn tentamens over zijn zal ik eens proberen een eigen bio co2 installatie te maken.

Vanochtend heb ik alle dode blaadjes van de Limnobium laevigatum afgehaald en verder het aquarium wat schoongemaakt. De filters zaten vol met voedingsbodem-modder die bij de overzetting door de bak was gaan zweven. Deze heb ik in het aquariumwater schoongemaakt.

Net weer ff een testje gedaan en mn NO2 zit nu onder 1 🙂 De planten zullen het nu hopelijk ook weer beter gaan doen.

Om nog even terug te komen op de Limnobium laevigatum, er zit altijd water op de blaadjes, dat lijkt me ook normaal voor een water/drijfplant. Maar ik heb nu het idee dat de blaadjes verbrand worden door mijn TL-buizen. Het zijn 2 T8 buizen van 18 watt. Kan dat zo zijn?

NO2 is giftig voor je vissen? Hoe test je?

Met een 5 in 1 teststrip van Sera. Maar het niveau is weer waar het ongeveer moet zijn.

DPP zei:
Vanochtend heb ik alle dode blaadjes van de Limnobium laevigatum afgehaald en verder het aquarium wat schoongemaakt. De filters zaten vol met voedingsbodem-modder die bij de overzetting door de bak was gaan zweven. Deze heb ik in het aquariumwater schoongemaakt.

Net weer ff een testje gedaan en mn NO2 zit nu onder 1 🙂 De planten zullen het nu hopelijk ook weer beter gaan doen.

Om nog even terug te komen op de Limnobium laevigatum, er zit altijd water op de blaadjes, dat lijkt me ook normaal voor een water/drijfplant. Maar ik heb nu het idee dat de blaadjes verbrand worden door mijn TL-buizen. Het zijn 2 T8 buizen van 18 watt. Kan dat zo zijn?

Ik denk dat de plantjes die in het "felle"licht vallen wel kunnen verbranden als de plantjes nat zijn.
In de bakken hier zijn de blaadjes van boven niet nat ook al zijn het drijvers.

Edit: misschien toch iets doen met co2 als ik het zo lees.

Mijn Bio CO2 loopt net een kwartiertje. We zullen zien wat het gaat doen 😉

Ik hoop dat het je zal helpen ze nu goed te houden.
Suc6.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan