Limnobium laevigatum & Valisneria


C

Chewie

Guest
Goede dag

Sinds een maandje of 3 heb ik mijn nieuwe aquarium draaien. PLanten, filters zijn overgegaan van mijn 80cm bak naar de 150cm.

De bovengenoemde 2 planten groeiden altijd weelderig. Kon elke paar weken de drijfplant uitscheppen en slierten van 80cm valisneria eruit halen....in de 80cm bak.

De limnobium hebben geen wortels meer hangen en ik weet voor 90% datt de maanvissen ze slopen die er sinds een 6wkn in zitten. Heb nu een schepnet er in hangen waar ik een aantal plantjes in quarantaine heb zitten en daar zijn de wortels in 1 week 5a6cm gegroeit. Is er een stevigere oppervlakte bedekker die ik kan kiezen?

Daarnaast wilt de valisneria ook niet de hoogte in. Er komen wel nieuwe scheuten omhoog uit de grond, maar niks groeit goed tot het oppervlakte. Had ze eerst in de stroming gezet, maar daar weer uitgehaald (kreeg in de 80cm bak ook alg op de valisneria in de stroming, daar buiten niet (mogelijk snelheid water passage / opname voeding)).
Mbt de valisneria doe ik niks anders als in de 80cm bak, zou de licht intensiteit te laag staan? Heb de tc420 controller op 60% licht intensiteit staan, dus kan dat nog iets op schroeven...
 
Misschien dat de Vallisneria moet wennen aan de overgang. Drijfbamboe is en stevige drijver den ik (Hygoryza Aristata)

Btw, hier in de 60cm bakjes met maar 15W standaard groeit de Vallisneria ook nog al is het niet als een raket maar deze plant heeft niet echt veel licht nodig lijkt me zo toe.
 
Maanvissen kunnen inderdaad planten slopen en eten, ik zie dat bij mij niet, maar hoor het wel meer.
Vallisneria in de volle stroming is inderdaad een gebrek aan voedselopname waar ze door de stroming niet aan toe kwamen.
 
Beide bakken precies dezelfde led? Ene licht is het andere niet namelijk.

Zeker in hogere bakken heb je sterkere leds nodig.
 
Ik heb hier 2 Expert 30 met led en dat zijn dezelfde bakjes. In de ene groeit de Natans prima en in de ander voor geen meter:stars:
 
Klopt Ton en je hoort dat soms vaker. Ik zou gewoon kijken welke drijver het goed.
 
Begin ook het gevoel te krijgen dat de maanvissen de valisneria verpesten... Wat zou een mooi alternatief zijn voor een makkelijke stengel plant? (die wat moeilijker kapot te maken is)
 
Als ze vallisneria al kapot maken.. . Volgens mij houd je dan alleen anubias en javavaren over.
 
Misschien nog wat geduld hebben? In mijn kleine kweek bakje had ik vallisneria die een bij zieltogend bestaan leidde. Het ging nog net niet dood. Na een paar maanden sloeg het plotseling aan en werd een mooie plant. Hoe dit kan? Geen idee....
 

Terug
Bovenaan