Wat is er nieuw

Limnobium Laevigatum

Albert.K

Well-known member
Lid geworden
4 februari 2013
Al jaren heb ik bovenstaande drijfplant in mijn aquarium. Vaak moest ik het uitdunnen en heb ook regelmatig wat verkocht of weg gegeven. Sinds van de zomer gaat het slecht met deze plant, er blijft weinig van over. Kan het liggen aan de temperatuur, nu het wat kouder wordt, of is er het wat anders. Het is een nitraat eter en dit wordt toegevoegd. Ik denk niet dat het daar aan ligt.
Is dit een bekend verschijnsel en is daar een oplossing voor.
Kan natuurlijk altijd nieuw kopen.
Ik hoor het graag.

Is me ook weleens opgevallen en ook met andere drijvers.
Heb je geen verwarming in de bak Albert? anders zou het kunnen door condens wat deze periode in gesloten kappen zit als het water snachts verwamd wordt en kan deze drijver niet zo goed tegen dacht ik.

Dat blijft vaak een raadsel waar vele speculaties over zijn, in de ene bak groeit het als een tierelier en een andere nagenoeg identieke bak voor geen meter.
In mijn maanvissen bak is er een geringe groei te bespeuren ondanks de EI planten voedingsmethode, in mijn garnalenbak zonder enige voeding groeit het welig.
Welke invloed daar op is zijn vele verhalen over maar ik heb geen enkele verklaring hiervoor kunnen lezen.

Hier doet het het wel goed in de ene bak en minder in de ander. Zelfs in de nano van de TB waar ik osmose gebruik doet het het prima. Soms kun je er lastig achterkomen wat er aan ten grondslag ligt.

zou me niets verbazen dat de slechte groei veroorzaakt wordt door een te hoge voedingswaarde in het water
welke element van de voeding dit veroorzaakt :S:juggle:

Zo, dat zijn snel veel reacties. Een bekend verschijnsel dus.
Ik heb idd geen verwarming , dit heeft met het vissenbestand te maken.
Ga dat dus niet wijzigen.
Het is dus niet te achterhalen wat de reden is begrijp ik uit jullie ervaring.
Kan wachten tot het warmer weer wordt en kijken of het weer gaat groeien, maar het is zo licht in de bak.

Al jaren heb ik bovenstaande drijfplant in mijn aquarium. Vaak moest ik het uitdunnen en heb ook regelmatig wat verkocht of weg gegeven. Sinds van de zomer gaat het slecht met deze plant,

Dan zou de mindere groei ook in de zomer moeten zijn

Had de plant dan ook diezelfde problemen tijdens de eerdere wintermaanden?
Het lijkt alsof je bedoelde in je openingspost dat het pas sinds dit jaar slechter loopt maar dat zou betekenen dat er tijdens de voorbije winters geen mindere groei merkbaar was?
In dat geval lijkt de temperatuur me niet de oorzaak want dan zou het een jaarlijks terugkerend probleem zijn, toch?
Tenzij je vroeger wel verwarming had tijdens de winter natuurlijk.

Goede vraag, maar ik weet het niet meer of de vorige winter de planten minder waren. Maar het is opvallend dat nu de temperatuur lager is de planten minder zijn. Het is dus mijn
vraag of er een verband is met het lager worden van de temperatuur en de mindere groei.
En of dat bij meerdere leden het geval is

Goede vraag, maar ik weet het niet meer of de vorige winter de planten minder waren. Maar het is opvallend dat nu de temperatuur lager is de planten minder zijn. Het is dus mijn
vraag of er een verband is met het lager worden van de temperatuur en de mindere groei.
En of dat bij meerdere leden het geval is

Hoe laag gaat de temperatuur in je bak? Op verschillende sites met plantenbeschrijvingen lees ik temperatuurrange van 15 tot 28 graden dus de plant kan wel wat hebben op dat vlak.
Verder heb je niets gewijzigd aan de bak? Ik denk dan bvb aan stroming (richting en sterkte). Ik merk bij andere drijvers dat ze in een bak met vrij veel stroming net onder de oppervlakte veel kortere wortels ontwikkelen en dat de blaadjes ook kleiner blijven. De aangroei is ook beduidend minder snel dan in een bakje waar de stroming meer naar de bodem gericht is.

Sowieso merk ik in de paar bakken met drijvers hier dat dezelfde drijfplantjes andere groei vertonen in elke bak.

Trouwens mocht je interesse hebben in wat Salvinia natans of wat Pistia stratiotes om eens te zien wat dat geeft stuur je me maar een pb...

Temperatuur is kamertemp. Tussen de 18 en 22. Door de lampen wordt het water ook iets verwarmd , lijkt mij.
Bak is al jaren hetzelfde. Buitenfilter met de uitstroom aan de li. kant van de bak.
Toch, andere lamp erin. Nu jbl nature en jbl color, voorheen de dennerle color met job nature.

Toch, andere lamp erin. Nu jbl nature en jbl color, voorheen de dennerle color met job nature.

Wie weet zit dat er voor iets tussen?
18 graden lijkt me geen probleem voor de plant, ze zal effectief wel wat sneller groeien bij hogere temperaturen waarschijnlijk maar ik zou verwachten dat ze daardoor niet achteruitgaat/afsterft bij 18 graden.
Misschien is het een combinatie van de aanpassing aan de nieuwe lamp en de lagere temperatuur en moet de plant even bekomen?

Misschien heb je nog een andere bak waar je wat stekjes kan indoen om eventueel een verschil te zien en/of wat stekjes bij te kweken?

Ik heb dezelfde ervaring als bovenstaande posts.

Ik moet wel bekennen dat ik het probleem toch toe ken aan de condens in mijn bak.

Bij koudere temperaturen of veel temperatuur schommelingen groeit het toch minder. Ik heb dan ook veel meer condens in de bak.

Ook al heb je geen verwarming dan onstaat er toch een temperatuur verschil, je bak koelt toch minder snel af dan de luchttemperatuur als je lampen uit zijn.

In de zomer als de bak dezelfde temperatuur heeft als de buitenlucht dan geoeid het als een malle.

Heb de planten toevallig net weg gedaan omdat het met deze koude periode zo slecht ging.

Maar zoals anderen aangeven, er zijn veel theorieën over dit fenomeen.
Je bent iig niet de enige.

In mijn 80cm groeit het voor geen meter, het verslijmt gewoon ondanks dat ik voeding toevoeg.
Bak is in de winter zo'n 21 graden.

In de 120cm groeit het aardig (niet zo snel als ik bij anderen zie), in de winter 23 graden en in de zomer 25, voeg niets toe.
Waarom? Schiet mij maar lek, ik weet het niet...

Bij mij is de groei per seizoen heel duidelijk te merken. Dit plantje komt oorspronkelijk uit vrij warme gebieden meende ik waar ze in de zomer gehele wateren kunnen bedekken. In de zomer gaat het bij mij ook zo. De bladeren worden ineens enorm groot! De hele plant krijgt een kickstart en groeit uit tot de grootte van je hand.

Nu maken ze alweer kleinere stekken aan, met kleine blaadjes. Alsof de plant een natuurlijke klok heeft ondanks de aquarium omstandigheden. Want die zijn nagenoeg hetzelfde.

zou me niets verbazen dat de slechte groei veroorzaakt wordt door een te hoge voedingswaarde in het water
Dan zou de mindere groei ook in de zomer moeten zijn
nee juist niet omdat dan de temperatuur dan op loopt in de bak kan de plant meer voeding aan bij een kouder bak gaat de plant in ruste
heeft dan ook minder voeding nodig
de plant krijgt zeg maar een overdosis te verwerken de ene plant reageert daar sterker op als de ander

Ik heb het hier ook. Een paar maanden geleden groeide het in mijn blackwater bakje perfect, ondanks het feit dat de ph rond de 5 zat, en wilde het in mijn grote bak niet groeien. Nu zijn de planten in de blackwater bijna dood, en die ene stek in de grote bak is uitgegroeid tot 6-7 planten...

nee juist niet omdat dan de temperatuur dan op loopt in de bak kan de plant meer voeding aan bij een kouder bak gaat de plant in ruste
heeft dan ook minder voeding nodig
de plant krijgt zeg maar een overdosis te verwerken de ene plant reageert daar sterker op als de ander

De mensen die de EI volgen hebben ook flink veel voeding in de bak en dar zie je niet dat ze het minder doen volgens mij. Ook daar zie je in de zomermaanden dus veel voeding en lijken deze planten er geen last van te hebben. Of het zou zo moeten zijn dat de EI gebruikers juist wel dit waarnemen maar dat is mij zo niet bekend. Daarom twijfel ik een beetje of het door een teveel aan voeding kan liggen:sorry:.

De mensen die de EI volgen hebben ook flink veel voeding in de bak en dar zie je niet dat ze het minder doen volgens mij. Ook daar zie je in de zomermaanden dus veel voeding en lijken deze planten er geen last van te hebben. Of het zou zo moeten zijn dat de EI gebruikers juist wel dit waarnemen maar dat is mij zo niet bekend. Daarom twijfel ik een beetje of het door een teveel aan voeding kan liggen:sorry:.
John is maar een gedachte gang van mij gebaseerd wat ik om me heen in de natuur en bij diverse kwekers zie en hoor van verschillende gewassen
ook het licht verhaal komt hier veelvuldig om de hoek kijken
in hoeverre dit geld voor onze hobby tja Joost:juggle: mag het weten :S

Ja dat is inderdaad moeilijk om te bepalen Jaap en ik snap je gedachten wel hoor. Je probeert toch ergens een verklaarbare oorzaak voor te vinden😉

En of Joost het weet dat weet ik ook niet Jaap😀😀

Iedereen bedankt voor de reacties. Ik begrijp dat er veel wisselende ervaringen zijn, ook mensen die de EI toepassen hebben wisselende ervaringen

De waarheid zal wel in het midden liggen en ga met onderstaande woorden van John? mee.

Toch allemaal wisselende ervaringen en wat de oorzaak is dat is moeilijk vast te stellen dus.

Ben wel benieuwd wat het gaat doen als de temperaturen weer gaan oplopen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan