Wat is er nieuw

Limnobium laevigatum

Albert.K

Well-known member
Lid geworden
4 februari 2013
Bovenstaande plant verdwijnt gewoon in mijn aquarium. Op dit moment heb ik wel last van een kaamlaag op het water. Of dat er wat mee te maken heeft is dan ook mijn vraag.

Ik denk dat de kaamlaag veroorzaakt is door een japonica garnaal die is overleden en ik deze niet kon vinden, hoewel ik het ook vreemd vind omdat deze bak al 6 jaar draait. De bacterie groei zou het zelf moeten oplossen.
Maar is dat bij meerdere bekend of door de kaamlaag de Limnobium laevigatum kan verdwijnen. Ik hoor/lees het graag

Denk eerder nitraattekort of een vochtprobleem, als je bak gesloten is tenminste, dan kun je er een halve knijper tussen de bak en d ekap doen zodat het vocht weg kan

Denk eerder nitraattekort of een vochtprobleem, als je bak gesloten is tenminste, dan kun je er een halve knijper tussen de bak en d ekap doen zodat het vocht weg kan
Dit denk ik ook inderdaad.

Condens op de bladeren vinden ze niet heel fijn. En ze verbruiken heel veel nitraat

Bij mij deden ze het ook niet altijd even goed, met name in de 60 cm was het pas bij de 3de poging gelukt. Daarvoor stierven ze steeds af. Bij mij was het waarschijnlijk nitraattekort, condens sluit ik intussen uit want de kap is niet verandert.

Deze plant zit al enkele jaren in mijn bak. Ook met een dichte kap heeft hij het goed gedaan, ook weleens minder maar hij kwam er altijd bovenop. Deze tip heb ik overigens ook van een ander lid gehad en daarop heb ik de uitsparing er af gehaald waarin je het voer kunt doen.
Verhouding nitraat/fosfaat is 20/2.
Vanwege de kaamlaag heb ik voor het weekend een hele flinke waterwissel gedaan (70%) en dat heeft even geholpen, maar de kaamlaag haal ik er nu dagelijks af met een keukenpapier.
Nh3 en no2 is overigens 0.
Ik zou de kap een tijd open kunnen zetten met een wasknijper.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan