Wat is er nieuw

Limnobium Laevigatum

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mondeo
  • Startdatum Startdatum
M

Mondeo

Guest
Hele mooie drijver,echter in mijn bak geen lange wortels.
Wat geeft deze plant lange wortels,veel of weinig plantvoeding?
Korte wortels,de plant hoeft niet te zoeken genoeg voeding.
Lange wortels,de plant zoekt zich suf met als gevolg lange wortels. :S :S

Ja, liggen er hier in de kamerbak,van ong . 20 cm.
Neemt dan voeding uit het water.

Snap ik Bertus,maar de waterwaarden. no3 veel?

Niet gemeten.
Zal ik morgen doen.

Haal er wel om de 3-4 dagen een berg uit.

Joh,vermeerderen gaat als een speer hier. Lange wortel niet echt,en die wil ik graag.

Ja, hier ook,lange wortels.
Zal er genoeg N03 inzitten.

Bij mij groeien die wortels ook wel goed. Alleen zie ik nu dat er wat bladeren geel beginnen te worden. Zou dat kunnen komen door de verlichting van de Juwel bak?

Ik heb dat plantje ook in de 60cm waar ik geen voeding verder doseer. Ook hier soms wat gele blaadjes. Denk toch een tekort van het een of ander. Verder houdt deze plant zich wel goed staande hoor.

Ik zie de discussen er regelmatig aan trekken,krijg je ook geen lange wortels :deal:

Over de gele bladen condensdruppen,vinden ze niet fijn.

Mondeo zei:
Wat geeft deze plant lange wortels,veel of weinig plantvoeding?
Als ik kijk naar onze drie bakken waar Pistia (ja, ik weet het, geen limnobium) in zit dan maakt deze beduidend langere wortels in de voedingsarmere bakken. Dan heb ik het over voeding in het algemeen, niet per se doelend op nitraat. Met Limnobium voorheen dezelfde ervaring.

~ Ivo

Ook,hier is het water voedselarm.

Maar die 8 Discussen produceren toch aardig wat uitwerpselen en dus uiteindelijk nitraat? In zo'n geval is weinig meetbaar nitraat misschien wel niet helemaal vergelijkbaar met weinig meetbaar nitraat in onze bakken met een relatief lage bezetting (vergeleken met de Discussen).

Ik ververs ook aardig wat 😉
We moeten er toch vanuit kunnen gaan,wat we meten.

Laat ik het anders zeggen. We hebben hier twee bakken die draaien op vrijwel puur osmosewater. Zit dus vrij weinig in. In een van de twee bakken zit een veel forsere bezetting dan in de andere, daar wordt dus meer gevoerd en verwacht je daarom meer nitraatproductie (als eindproduct). In beide bakken is er uiteindelijk geen meetbare nitraat. In de bak met de veel forsere bezetting blijven de wortels stukken korter dan in de andere bak.
Precies weten zullen we het misschien nooit, maar ik zie een mogelijke oorzaak bij die grotere nitraatproductie door het visbestand in de ene dan in de andere bak. Als de drijfplanten dan meteen met die nitraat aan de haal gaan is daarnaast eveneens verklaarbaar dat het gemeten nitraat zo laag is.

~ Ivo

Dat komt aardig overeen met mijn waarnemingen. Ik moet ook bijna elke week nitraat bijvullen (en een handje of 2 van deze plant weggooien)

Dan zullen de wortels kort blijven,tijd zal het leren.
Bedankt,voor meedenken en antwoorden.

Tja over de vorming van wortels bij veel of weinig plantenvoeding dat zou ik niet weten.
Maar ik heb het idee dat in de bakken waar ik meer plantenvoeding in doe wel langere wortels hebben. In de bakken waar ik nagenoeg geen plantenvoeding in doe hebben ze minder langere en ook dikkere wortels (ze groeien sowieso minder goed).

Proef op de som is gaande. Meer voedingstoffen resulteert in lange wortels.

Heb ze ook bij de Malawi.
Daar blijven ze klein,en korte wortels. Maar ,het AANTAL schiet omhoog.

De duurproef is nog gaande,maar meer voedingsstoffen betekend lange wortels.

Ik heb hier prachtige lange wortels, no3 ligt rond de 10 en ik voeg elke week profito toe.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan