Wat is er nieuw

Limnophila heterophylla wordt bruin en lelijk...

• Onderwerp starter Onderwerp starter Joshua1302
  • Startdatum Startdatum
J

Joshua1302

Guest
Ik heb in mijn bak in de hoek een bosje limnophila heterophylla staan en de laatste weken wordt het allemaal een beetje bruin.

Ik voeg vloeibare CO2 toe 4ml per dag en twee keer in de week 10ml profito. Ik belicht zo'n tien uur per dag.

wat doe ik verkeerd?

Wat zijn je waterwaarden verder??
Heb je ook een foto en hoelang staat de plant in de bak?
Hoelang brand je verlichting?
Profito geef je meer dan voldoende lijkt me zo.

Misschien wel juist teveel voeding,heb de plant zelf ook gehad en groeide keer op keer de bak uit en gebruikte geen extra voeding.

Limnophila Heterophylla
� Plaats in het aquarium: achterzone

� Max hoogte van de plant: 50 cm

� Temperatuur: 20-28�C

� Licht:normaal tot veel

� Herkomst: Azi�

� Vermeerderen door stekken of zaden

Net even gemeten;

PH 8
NO3 0.5
Fe 0.1
Po4 4 mg/l

Fosfaat is een beetje hoog, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik gisteren gevoerd heb en ik heb de uitstroom buis van mijn filter even met een borsteltje schoongemaakt, waardoor en nog wat flintertjes poep uitkwamen en ik heb niet alles eruit kunnen vissen met het schep netje, want het bleef hier en daar tussen plantjes hangen.

Mijn "verlichtingsschema":

Plant lamp; 14.00u-22.30u
Daglicht lamp; 14.30u-21.30u

Dit is hoe het plantje eruit ziet;

665286_0_82_dsc02705.jpg

Hij maakt wel nieuwe toppen aan en die zien er goed uit, dus misschien is het kwestie van geduld...

811659_0_82_dsc02706.jpg

Tja kan aan het wennen liggen als de plant vrij nieuw is hoor. Sommige planten krijgen bij veel licht een bruyin rode kleur maar daar kan ik niks over zeggen omdat ik hem zelf niet ken.
De rest van de planten lijken er best goed bij te staan toch.
Of je po4 door wat restjes zo hoog is weet ik niet. Alle dagen poepen de vissen en dan loopt de po4 natuurlijk ook niet zo op.
Wellicht veel po4 in het leidingwater.
Wellicht kan de no3 iets hoger maar dit kan ook vlak voor een verversing zijn gemeten is is die no3 weer wat hoger na de verversing. Je mag best 10 mg nitraat hebben hoor.
Hou wel de po4 even in de gaten, want nog hoger zou je niet moeten willen denk ik.
het is nergens voor nodig in ieder geval.

Edit: ik zou dus even geduld hebben als er mooie nieuwe toppen inkomen nu.

Het plantje staat er sinds het begin in dus echt nieuw is hij niet meer. Ik heb een paar weken geleden de plant wel flink bijgesnoeid, omdat het heel de hoek overnam en bovenin belemmerde het stroming.

Dus eerst groeide de plant wel erg goed begrijp ik. Krijgt hij voldoende licht nu??
Wellicht door het verplaatsen dat hij even moet wennen aan de nieuwe plaats.

De plant groeide geweldig goed. en juist om te zorgen dat hij genoeg licht kreeg heb ik hem bijgesnoeid. Want hij begon in het midden en onderaan bruin te worden. Dus heb ik wat weggehaald, in de veronderstelling dat hij wat groener zou gaan worden...

Edit; Hij is trouwens niet verplaatst.

Omdat de plant zo belachelijk snel groeit, veroudert deze ook snel. En oude stukken van een plant zijn gevoeliger voor bealging. Gewoon snel en vaak stekken. Je kan het ook camoufleren door vooraan lagere stekken te zetten op driekwart en de helft van de hoogte van de bos.

Dat klinkt logisch ja! Super bedankt voor de tip.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan