limnophila sessiliflora


MichaelR

Well-known member
Lid geworden
31 augustus 2020
Berichten
55
Leeftijd
31
Hallo allen,

Ik heb in mijn 50 cm hoog aquarium een limnophila staan maar hij groeit mij eigenlijk even te hoog en snel waardoor ik hem om de paar dagen moet snoeien. Persoonlijk vind ik hem er ook niet mooier op worden.

Heeft er iemand alternatieven voor deze plant? Zat al wat te struinen op internet maar kan weinig alternatieven vinden...

Verder zit er een HC cuba, javamos en cryptocoryne parva in.

Groetjes!
 
Cabombas lijken er natuurlijk sterk op, maar groeien al even snel. Hetzelfde geld voor veel Myriophyllum soorten.
Limnophila indica is misschien wel een aardig alternatief, groeit wat minder snel en wat meer bossig.
Planten zijn wel wat veeleisender dan de L. sessiliflora, dus als je die al niet mooi kunt houden.....? Wat is er mis mee?
 
Probleem is niet zo zeer dat hij niet mooi is maar door het vele snoeien (om de 2 a 3 dagen) vind ik hem persoonlijk niet mooi meer door de vele uitlopers. Ik zou natuurlijk alles eruit kunnnen halen en alleen de toppen terug plaatsen maar dan zit ik over een paar weken met hetzelfde probleem
 

Bijlagen

  • 20201019_125510.jpg
    20201019_125510.jpg
    466.3 KB · Weergaven: 134
Misschien dat hij door de CO2 toevoeging zo hard gaat? Ik zie dat je een klein bakje hebt, met weinig beplanting. Die Limnophila zou het ook zonder CO2 (maar met goede voeding incl macro's) ook prima moeten doen al.
 
Probleem is niet zo zeer dat hij niet mooi is maar door het vele snoeien (om de 2 a 3 dagen) vind ik hem persoonlijk niet mooi meer door de vele uitlopers. Ik zou natuurlijk alles eruit kunnnen halen en alleen de toppen terug plaatsen maar dan zit ik over een paar weken met hetzelfde probleem
Misschien is een Rotala rotundifolia een leuk alternatief. Er bestaan groene vormen maar de meest voorkomende is toch de soort die bovenin aan gaat kleuren tot een oranje rozige tint. Je kan de plant "bossig" maken door te koppen.
 
In mijn ervaring groeit de limophila de eerste weken het snelst en daarna stagneert de groei enigsinds. Ik zal het nog even aanzien.
 
Aquarium staat nu 2 maanden. Ik ga de rotala is proberen! Ziet er uit als een mooi alternatief.
 
Ik heb m ook, ik vind de groei zonder CO2 mooier dan met CO2.... Bij mij groeit t zonder CO2 mooi gedrongen maar wel wat smaller. Met CO2 heeft het een bredere bladkransen maar dan schiet hij echt snel omhoog.... Maar kan zijn dat dit ook met lichtbehoefte te maken heeft
 
Bedankt voor je reactie. De HC Cuba die ik heb staan vind Co2 nogal prettig dus vandaar dat ik dat toevoeg. En de garnalen vinden de HC weer leuk šŸ˜Š
 
Misschien dat ik het niet goed lees, maar je moet natuurlijk de toppen terugplaatsen en de oude stammen weghalen. Alleen als je wilt "vermeerderen" of vertakkingen wilt promoten top je de plant en laat je de stam staan. Dat geldt voor alle stengelplanten voor zover ik weet.
 
Ik heb hier ook wel planten die 2x per week gesnoeid mogen worden.
Ik stop deze niet meer in de bodem maar verzwaar ze met stukje ijzer en elastiek er rond.

2x per week haal ik deze uit mijn bak elastiek los en 15 tot 20cm stengel af.
Altijd dus verse /mooie planttoppen, niet in de bodem geprutst en maar enkele minuten werk
 
Zo, dat vind ik een goede tip triple! Ook tegen woekeren want zodra ze goed in de bodem zitten gaan ze ook nog eens flink woekeren! Top dit
 

Terug
Bovenaan