Limnophilla senssiflora en vuil


S

Stefan.dekkers

Guest
Hallo allemaal
Ik heb bovenstaande plant in mijn aquarium (juwel 180L) nu vind ik persoonlijk dat er daagelijks erg veel vuil op mijn planten ligt. Het lijkt op een soort zanderige stof vrij minuscuul
Ik doe dan ook dagelijks met een plantenstok even de planten wat "schudden" dat het vuil loskomt en dan binnen +- 30 min is mijn aquarium weer volledig helder . Ook staat er een groot stuk spiderwood in mijn aquarium wat ik wel maandelijks even afspoel en schoonmaak.
( zie foto 722 op het einde en dan plant rechts voor de filter)
Zijn er meer mensen die hier last van hebben?
Zijn er handige tips om dit te voorkomen?

Ik zelf zat er aan te denken om alle planten eruit te halen en tijdelijk in een andere bak te zetten, heeft iemand hier ervaring mee?
 

Bijlagen

  • 20201004_182722.jpg
    20201004_182722.jpg
    604.4 KB · Weergaven: 117
  • 20201004_180434.jpg
    20201004_180434.jpg
    686.5 KB · Weergaven: 119
  • 20201004_180435.jpg
    20201004_180435.jpg
    663.6 KB · Weergaven: 118
Het "vuil"wat jij omschrijft is niet meer of minder dan het gruis wat je maantjes afknabbelen van het hout en andere decoratie. Maantjes doen dat nu eenmaal, ze bijten overla heel kleine stukjes vanaf, "kauwen"daar even op en spugen het dan weer uit. Kun je niks aan doen, hoort erbij. als je het hout weghaalt, dan beginnen ze aan je achterwand of de planten. Is gewoon normaal gedrag van deze visjes....!
 
Het "vuil"wat jij omschrijft is niet meer of minder dan het gruis wat je maantjes afknabbelen van het hout en andere decoratie. Maantjes doen dat nu eenmaal, ze bijten overla heel kleine stukjes vanaf, "kauwen"daar even op en spugen het dan weer uit. Kun je niks aan doen, hoort erbij. als je het hout weghaalt, dan beginnen ze aan je achterwand of de planten. Is gewoon normaal gedrag van deze visjes....!
Dat lijkt me sterk.

@Stefan.dekkers
Waarschijnlijk gaat het hier gewoon om een beetje zweefvuil dat in de planten blijft hangen. Kun je oplossen door beter mechanisch te filteren. Gebruik je filterwatten?
Op de foto's zie ik overigens niet wat je bedoelt.
 
Dat lijkt me sterk.

@Stefan.dekkers
Waarschijnlijk gaat het hier gewoon om een beetje zweefvuil dat in de planten blijft hangen. Kun je oplossen door beter mechanisch te filteren. Gebruik je filterwatten?
Op de foto's zie ik overigens niet wat je bedoelt.
Als aanvulling.
@GCJ gaf me als tip een binnenfilter, aquarel, te vullen met filterwatten in mijn topic. Werd een Superfish aqua flow 300.
 
Het "vuil"wat jij omschrijft is niet meer of minder dan het gruis wat je maantjes afknabbelen van het hout en andere decoratie. Maantjes doen dat nu eenmaal, ze bijten overla heel kleine stukjes vanaf, "kauwen"daar even op en spugen het dan weer uit. Kun je niks aan doen, hoort erbij. als je het hout weghaalt, dan beginnen ze aan je achterwand of de planten. Is gewoon normaal gedrag van deze visjes....!
Hallo,
Ik snap nu helemaal wat je bedoeld het is inderdaad ook heel erg fijn spul wat eraf komt. Is dit op enig moment schadelijk voor je aquarium qua waterwaardes? Ik ververs iedere week 20% van mijn water ongeveer.

Alvast bedankt voor je reactie
 
Dat lijkt me sterk.

@Stefan.dekkers
Waarschijnlijk gaat het hier gewoon om een beetje zweefvuil dat in de planten blijft hangen. Kun je oplossen door beter mechanisch te filteren. Gebruik je filterwatten?
Op de foto's zie ik overigens niet wat je bedoelt.
Filterwatten zitten erin ik heb een tetra ex800 extern filter met filterwat
En ik heb ook nog een inwendig filter van juwel hier ligt ook een laag filterwatten in (2x biopads juwel) worden iedere week vervangen de rest van het filter doe ik alleen als de stroming minder wordt
 
Ik heb ook 5 Manen maar heb ze nog nooit zien knabbelen van hout of iets anders dus dat lijkt mij ook sterk. Of ik heb ze goed opgevoed :DD ;)
 
Ik heb ook 5 Manen maar heb ze nog nooit zien knabbelen van hout of iets anders dus dat lijkt mij ook sterk. Of ik heb ze goed opgevoed :DD ;)
Ik zie mijn manen niet echt aan hout knabbelen. Wel soms schoonmaken
En even later zie ik een zooi eitjes
 
Als aanvulling.
@GCJ gaf me als tip een binnenfilter, aquarel, te vullen met filterwatten in mijn topic. Werd een Superfish aqua flow 300.

Ik gaf die tip voor een tijdelijke situatie van verhoogde organische belasting/vuil in de bak.

Wij hebben geen watten in onze externe filters omdat wij liever een goede stroming in onze filters hebben en vuil niet in de filters willen opsluiten, alleen opvangen.

Soms heb je een situatie dat dat niet toereikend is.

Als je dan watten in je externe filter doet vertraag je de stroming. Bovendien kan je daar slecht vaak het vuil weghalen.

Om die reden houden wij ons externe filter zoals het is, met medium sponzen die elke 1 a 2 maanden worden schoongemaakt, en plaatsen een binnenfilter bij in de bak.

Dat doen we zo dat de uitstroom meewerkt met de uitstroom van het externe filter. Verder gebruiken wij dan een aquael turbo 500, die heeft een stevige flow (500ltr/uur)en er past een stevige dot watten in. Omdat het een intern filter is bovenin de bak, is het erg makkelijk om elke 2 a 3 dagen die dot watten goed uit te spoelen onder de kraan. Het is verbazingwekkend hoeveel vuil dat ding vangt. Je ziet het water weer schoner worden.

Hier werkt het erg goed en geeft een tijdelijk hogere belasting geen algen meer.

Overigens kan je bij wekelijkse waterwissels makkelijk aan de kleur van je water zien of je een hogere belasting hebt. Of je kan een verklikker in je bak maken. Uiteraard werkt dat alleen wanneer je niet recent kleurbeinvloeders zoals hout, zaaddoppen of medicijnen hebt toegevoegd.
 
Overigens kan je bij wekelijkse waterwissels makkelijk aan de kleur van je water zien of je een hogere belasting hebt

Kun je uitleggen hoe je dat ziet want dat heb ik 10 jr nog nooit gezien eigenlijk en zou ook niet weten hoe je een verhoogde organische belasting kan zien.
 
Kun je uitleggen hoe je dat ziet want dat heb ik 10 jr nog nooit gezien eigenlijk en zou ook niet weten hoe je een verhoogde organische belasting kan zien.

Bij vervuiling in de bak kleurt het water, soms gelig, soms meer lichtbruin. Dat is niet alleen van hout. Dat kan je goed zien wanneer je het water opvangt in een witte emmer of bijvoorbeeld een witte 45ltr stuckuip.

Normaalgesproken bij een stabiele bak met stabiele waterwissels, bijvoorbeeld wekelijks 30 tot 50%, zie je altijd dezelfde mate van verkleuring. Wanneer die verkleuring verandert, toeneemt, is er sprake van een tijdelijke verhoogde organische belasting, tenzij er andere redenen zijn voor de verkleuring. Als je net catappablad hebt toegevoegd is het natuurlijk logisch dat het verkleurt. Het gaat meer om de afwijking van de regelmaat, om verandering zonder aanwijsbare oorzaak.

Bij ons is bij stabiele wekelijkse waterwissels en een stabiele bak het water bij de wissels bijna kleurloos. Ondanks veel hout in de bak.

Wanneer wij zouden kiezen voor minder frequente waterwissels zouden we in al onze bakken een kleursticker gebruiken om de kleur te checken. Dat hebben we nu alleen in de 325ltr, maar door het gebruikte glas is het lastig te beoordelen. Daarom gebruiken we het nauwelijks.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ok, nou hier is me zoiets nog nooit opgevallen maar ja ik hevel rechtstreeks de tuin in of gebruik zwarte emmers dus dan zie je dat ook niet.
 
Ik heb ook in het extern filter fijne filterwatten. Alles wat uit het water gefilterd wordt dat nodig is is meegenomen. Wekelijks, 2-wekelijks vervang ik die. Liggen op de siporax.

@Stefan.dekkers ik hoop dat onze berichten je helpen/hebben geholpen!
 
Wat is die witte "koker" links in de bak eigenlijk? :S

Je gebruikt de ingebouwde interne filter?
Als ik last heb van zweefvuil kijk ik eerst naar de filter:
-Welk filtermateriaal?
-Welke pomp?
-Hoe zit het qua vervuiling in het filter?
-Hoe is de uitstroom geregeld?
-Hoe krachtig is de flow en hoe zit het met de distributie?

Zulk hout kan ook zonder hulp van vissen wat vuil afgeven dus dan is het zaak om dit uit het water te halen, via het filter is de makkelijkste manier vandaar dat ik eerst zou kijken wat daar nog van voordeel te halen is door aanpassing.

Maar dit gezegd zijnde: jouw bak is eigenlijk te klein voor de maanvissen. Misschien zorgen ze voor meer vervuiling dan je filter aankan, waardoor deze sneller verzadigd is met vuil en dichtslibt. En sowieso worden deze vissen te groot voor dit formaat van bak dus ik zou daar ook eens kritisch over nadenken in jouw geval...
 
Dat doen we zo dat de uitstroom meewerkt met de uitstroom van het externe filter. Verder gebruiken wij dan een aquael turbo 500, die heeft een stevige flow (500ltr/uur)en er past een stevige dot watten in. Omdat het een intern filter is bovenin de bak, is het erg makkelijk om elke 2 a 3 dagen die dot watten goed uit te spoelen onder de kraan. Het is verbazingwekkend hoeveel vuil dat ding vangt. Je ziet het water weer schoner worden.
Nogal wiedes. Als je geen filterwatten in je reguliere filter plaatst, lijkt zo'n bijgeplaatst filtertje des te effectiever. Als je je keuken nooit schoonmaakt en dan opeens wel; lijkt ie ook extra te blinken. Als je 'm gewoon bijhoudt, is ie altijd schoon. Anders gezegd; als je gewoon standaard filterwatten in je filter plaatst, is zo'n extra filtertje niet nodig. Afhankelijk van je belasting, eens in de x tijd gewoon die watten vervangen.
 
Nogal wiedes. Als je geen filterwatten in je reguliere filter plaatst, lijkt zo'n bijgeplaatst filtertje des te effectiever. Als je je keuken nooit schoonmaakt en dan opeens wel; lijkt ie ook extra te blinken. Als je 'm gewoon bijhoudt, is ie altijd schoon. Anders gezegd; als je gewoon standaard filterwatten in je filter plaatst, is zo'n extra filtertje niet nodig. Afhankelijk van je belasting, eens in de x tijd gewoon die watten vervangen.

De reden waarom we dat niet doen en waarom het niet nodig is heb ik overvloedig toegelicht in eerdere reacties.

Omdat dit topic niet over ons filterbeleid gaat ga ik hier niet verder op in. Mocht je er verder over willen kletsen kan dat altijd ergens anders.
 
Bedankt voor al jullie reacties al doende leert men, en ik wil dat mijn vissen het goed hebben


Die buis aan de linkerkant was tijdelijk een extra binnenfilter ik had namelijk een kapotte externe filterpomp deze is inmiddels vervangen.

Wat raden jullie aan qua vissen en dan vooral mbt tot de maanvissen?
 
Het "vuil"wat jij omschrijft is niet meer of minder dan het gruis wat je maantjes afknabbelen van het hout en andere decoratie. Maantjes doen dat nu eenmaal, ze bijten overla heel kleine stukjes vanaf, "kauwen"daar even op en spugen het dan weer uit. Kun je niks aan doen, hoort erbij. als je het hout weghaalt, dan beginnen ze aan je achterwand of de planten. Is gewoon normaal gedrag van deze visjes....!

Zo heb ik iedere keer zand op de anubia..
Tot ik zag wat maantje deed.. hapje bodem nemen, ff op sabbelen en pfrrrt uitspugen stroming verdeelt het mooi over inderdaad anubia
 

Terug
Bovenaan