Losse schub en nu een bultje


Artemia

Well-known member
Lid geworden
27 februari 2020
Berichten
90
Hallo
De vorige dagen zag ik bij één van de guppy's een soort vlekje op de rug, gisteren zag ik een losse schub en vandaag is de losse schub wel weg, maar is er een bultje voor in de plaats gekomen. Is dit ernstig?
Is er een manier om haar te helpen? Voor de rest is ze helemaal in orde, ze heeft zelfs pas kleintjes gehad en verwacht er weer.
Eten doet ze ook nog goed en schuren doet ze niet, of heb ik toch niet opgemerkt.
Alvast bedankt


(voor het filmpje: het is de grijze vis met de gekleurde staart met vlekjes.)
 

Bijlagen

  • 20210517_163214.mp4
    13.1 MB
De video gaat te snel en kun je wellicht een duidelijke foto posten? Is het pluizig wat er op de rug zit?
 
Oh ja sorry, ik zal zo dadelijk iets beters laten zien 😊

Het is niet direct pluizig, eerder een blaasje denk ik
 
Ziezo, hier zijn nog wat foto's
Ik weet niet of het scherp genoeg is, maar als jullie er nog wat nodig hebben, dan stuur ik er nog wat ;)
 

Bijlagen

  • 20210517_182730.jpg
    20210517_182730.jpg
    141 KB · Weergaven: 113
  • 20210517_182729.jpg
    20210517_182729.jpg
    150 KB · Weergaven: 104
  • 20210517_182731.jpg
    20210517_182731.jpg
    125.3 KB · Weergaven: 107
  • 20210517_182746.jpg
    20210517_182746.jpg
    254.6 KB · Weergaven: 109
  • 20210517_182753.jpg
    20210517_182753.jpg
    263.4 KB · Weergaven: 111
  • 20210517_182755.jpg
    20210517_182755.jpg
    265.9 KB · Weergaven: 122
  • 20210517_182741.jpg
    20210517_182741.jpg
    323.5 KB · Weergaven: 104
  • 20210517_182757.jpg
    20210517_182757.jpg
    260.3 KB · Weergaven: 110
  • 20210517_182750.jpg
    20210517_182750.jpg
    259.2 KB · Weergaven: 112
Je plekje lijkt me wittig roze van kleur?
Dit in combinatie met de schijn van zwaar overgewicht (zwangere guppen worden vooraan niet zo dik) doet mij wederom denken aan bacteriële infectie, in een zo goed als fataal stadium.
(er is een ander topic met een mannelijke gup met dezelfde symptomen)
 
Ja dat klopt, het is zo geel-witachtig met een roos puntje.
Oh ik wist niet dat het zo ernstig was, ik zal dat topic dan ook maar eens even bekijken.
Ik hoop dat het nog goed komt maar weet wel dat er een grote kans is dat het niet zo is... ondertussen probeer ik haar nog zo goed mogelijk te verzorgen. Is er iets dat ik voor haar kan doen?
 
Ja dat klopt, het is zo geel-witachtig met een roos puntje.
Oh ik wist niet dat het zo ernstig was, ik zal dat topic dan ook maar eens even bekijken.
Ik hoop dat het nog goed komt maar weet wel dat er een grote kans is dat het niet zo is... ondertussen probeer ik haar nog zo goed mogelijk te verzorgen. Is er iets dat ik voor haar kan doen?
ja zo snel mogelijk laten inslapen.
Je kan die buik bezien als een vuile bom boordevol bacteriën (letterlijk)
Eens ze dood is en de bacteriën vrij komen bombardeer je je andere vissen daarmee en is de kans dat die ook ziek worden nog groter.
 
Als je nog vissen hebt met een opgezette buik of andere buitjes zal je moeten behandelen met zware antibiotica, enkel te verkrijgen bij de dierenarts.
Furaltadone of oxytetracycline is hiertegen werkzaam.
Hoe te doseren kan ik je niet zeggen.
 
De oorzaak van de uitbraak kan overal liggen.
Teveel vuil in de bodem of in de filter is mogelijks 1 van de oorzaken.
Maar stress, het continu zwanger zijn en wss zelfs al drager van de bacteriën van bij de kweker kunnen dat evengoed zijn.
 
Even een tegengeluid. Ik zou de vis niet gelijk euthanaseren. Je hebt geen idee wat er mee aan de hand is en op je foto’s en filmpje maakt ze geen uitermate zieke indruk. Niet zo erg in ieder geval dat iemand hier met zekerheid kan zeggen dat de vis terminaal is. Heb je mogelijkheid om haar even apart te zetten?
 
Ik heb inderdaad nog een plekje om haar apart te zetten. Moet ik dat eerst doen of gaat dat het enkel erger maken?
 
Even een tegengeluid. Ik zou de vis niet gelijk euthanaseren. Je hebt geen idee wat er mee aan de hand is en op je foto’s en filmpje maakt ze geen uitermate zieke indruk. Niet zo erg in ieder geval dat iemand hier met zekerheid kan zeggen dat de vis terminaal is. Heb je mogelijkheid om haar even apart te zetten?
de vis maakt idd niet die indruk. Op dit moment is de vis zelf ook niet echt ziek, ze zit enkel boordevol bacteriën.
Ik kan je de beelden van een dissectie van een vis met identieke symptomen tonen maar die ga ik het grote publiek besparen.
 
Zullen die bacteriën er in blijven tot dat ze sterft of kunnen ze ook nog verdwijnen ? Op dit moment is haar bultje eigenlijk zo goed als weg. Maar dat betekent waarschijnlijk niet dat de bacteriën ook weg zijn, of toch wel?
Het is zo moeilijk om te weten wat te doen... Als ik haar laat inslapen dan komt ze ook niet meer terug natuurlijk. Maar als ze zieker wordt, dan besmet ze misschien de rest en voelt ze zich waarschijnlijk erg slecht door die bacteriën...
 

Bijlagen

  • 20210518_114230.mp4
    16.4 MB
  • 20210518_114645.jpg
    20210518_114645.jpg
    155.8 KB · Weergaven: 101
Zullen die bacteriën er in blijven tot dat ze sterft of kunnen ze ook nog verdwijnen ? Op dit moment is haar bultje eigenlijk zo goed als weg. Maar dat betekent waarschijnlijk niet dat de bacteriën ook weg zijn, of toch wel?
Het is zo moeilijk om te weten wat te doen... Als ik haar laat inslapen dan komt ze ook niet meer terug natuurlijk. Maar als ze zieker wordt, dan besmet ze misschien de rest en voelt ze zich waarschijnlijk erg slecht door die bacteriën...

Je moet uiteraard zelf weten wat je doet maar dit is een forum, mensen geven advies op basis van wat ze vluchtig zien op een foto of video en hun eigen ervaring. Aan jou hoeveel waarde je daar aan hecht.

Zoals je zegt, als je haar dood maakt komt ze niet meer terug. En op het filmpje zie ik geen doodziek visje in ieder geval. Je kan nu het visje dood maken omdat een forummer hier zegt dat ze bomvol bacteriën zit, dood zal gaan en bacteriën zal verspreiden. Of je kan even rustig kijken wat er aan de hand is. Maak anders nog eens een duidelijker filmpje en vraag het eens bij een aquarium winkel. Is er buiten het (nu verdwenen) bultje überhaupt iets dat vreemd is aan de vis? Gedraagt ze zich anders? Zie je andere verwondingen? Zijn er andere vissen ziek? Ze kan natuurlijk ook gewoon ergens tegenaan zijn gezwommen of verwond zijn door een andere vis.
 
Oh oké, de rest is in orde hoor, zij zelf buiten, dat vreemde ding dan, ook. Ik denk dat ik toch nog even kijk hoe ze het verder doet. Moest het nu toch verslechteren, dan weet ik wat het is en wat te doen.
Ik vind het altijd wel handig om zo eens wat meningen van anderen te horen ipv steeds mijn eigen gedachten 😊. Zo leer ik nog wat bij
Bedankt hé, allebei, voor de hulp die al gegeven is :)
 
Je kan het gerust nog enkele dagen wachten. Het is pas enkele dagen voor het einde dat ze apathisch worden en niet meer gaan eten.
Naar mijn ervaring (met andere soorten vissen)duurt dit een week of 2-3 na het ontdekken van de eerste bult.
 
Hoe gaat het nu met deze vis?
 
Hallo
Mijn excuses voor het late antwoord, ik had het even niet meer nagekeken.
De vis is er nog steeds, ze doet nog vrij normaal eigenlijk, ze zwemt ook nog steeds even snel en eet genoeg
 

Terug
Bovenaan