Wat is er nieuw

Lotus in het gareel brengen

Peter74

Well-known member
Lid geworden
31 januari 2015
Ik heb een lotus die zich niet wil gedragen. Hij schiet alleen maar naar het oppervlak:
2015-06-22%2007.46.27.jpg

Ik lees op een aantal plaatsen dat de dat kunt oplossen door snoeien en wortels kort knippen. Maar als ik hier de drijvende bladeren wegsnoei, houdt hij geen blad over. Is dat een goede optie? De plant wegknippen en vanuit de knol opnieuw beginnen? De plant (bladeren en wortels) groeien zelfstandig op ~2 cm afstand van de bol, daaraan met een stengeltje verbonden.

Of is het probleem dat hij gewoon te weinig licht krijgt en daarom alle energie stopt in blad aan het oppervlak? (In dat geval verhuis ik hem naar een andere bak, want ik wil de drijfbamboe in deze wel in stand houden.)

Ja dat dacht ik ook maar volgens mij was het BigSmoke die zei dat knippen van de bladeren alleen maar kleinere bladeren gaat geven maar geen kortere. Dat heeft gewoon met de hoeveelheid licht te maken begreep ik uit de reactie.
Hij zal het licht willen opzoeken en gaat dus omhoog. Ik heb ook drijfbamboe en hetzelfde probleem.

Maar ja ik heb ook wel gelezen dat het weghalen van de bladeren moet helpen hoor dus het is goed mogelijk dat je dit hebt gelezen.
Ik moet zeggen dat door het knippen van de bladeren hij nu redelijk in toom is. Althans dat idee heb ik. Af en toe schiet een blad door maar die knip ik dan weer.

Wat ik zou proberen in dit geval:
Alles terugsnoeien, op 1 blad na. Dan moet hij wel nieuw blad gaan geven, en heb je kans dat hij minder snel doorschiet omdat hij nog energie krijgt uit het drijvende blad.
Zodra de eerste nieuwe bladeren volledig ontwikkelt zijn kun je het laatste drijvende blad ook afknippen.

Ik weet niet zeker of het werkt bij deze plant, maar dit is de manier waarop ik mijn bonsai's in het gareel houd.

Een nieuw probleem: De plant wortelde los van zijn knol en de knol is nu losgeraakt. Kan ik de knol nu gewoon ergens los poten? Zit er een boven en onderkant aan?

Knol zou in theorie weer kunnen gaan bloeien en zit idd een onder en bovenkant aan maar is lastig te weten wat onder of boven is.
Meestal komt het wel goed als je het knolletje voor de helft in de bodem zet.

Is de lotus ondertussen al wat lager?

Geen enkel probleem Peter. Als het lotusje een paar gezonde blaadjes en worteltjes heeft redt die zich wel.
De knol zal op een goed moment weer bladeren gaan aanmaken. Daar kan een hele tijd overheen gaan.
Kan trouwens heel goed zijn dat de knol en de plant elkaar 'bewust' hebben losgelaten.

~ Ivo

Hoe gaat het nu met jullie lotus Ivo?

Al voordat Bigsmoke reageerde op mijn vraag destijds heb ik een begin gemaakt met het snoeien van te lange stelen. Na enige tijd valt me op dat hij toch geen lange stelen meer aanmaakt op het moment. Hoger dan zo n 15cm worden ze niet meer.
Dus wat de gevolgen van het weghalen van te lange bladeren nu precies zijn laat ik in het midden. Maar ik vind wel dat het consequent weghalen van de lange stelen heeft geholpen.

Ik heb hem dus in twee bakken. In mijn 60cm bakje probeert hij niet eens omhoog te komen. In de 80 cm heb ik de hoge bladeren nu grotendeels weggesnoeid en zijn er wel een paar lagere bijgekomen. Toch blijft hij vrij hoog.

Het belangrijkste verschil tussen beide bakken is het licht. In de 60cm staat hij in het volle licht van een lagere bak. Het onderwerp van dit topic staat in de 80 cm, dus dieper en onder de drijfbamboe. Kan het niet simpelweg zijn dat hij groeit naar een hoogte die hem voldoende licht oplevert?

Ivm gedragsproblemen tgv een te hoge temperatuur in het 60cm bakje ben ik nu aan het verhuizen naar beneden. Als alles weer op zijn plek staat, zal ik weer foto's plaatsen.

Seabait zei:
Hoe gaat het nu met jullie lotus Ivo?
Die gekke plekken?

Niet meer gezien op die twee bladeren na. Die het verder prima hebben gedaan. Op een gegeven moment werden ze wel te hoog.
De rode lotussen maken trouwens uitlopers bij het leven! Van oorspronkelijk 2 knollen nu al een uitloper of 4.
En van de ene groene in de West-Afrika bak twee uitlopers.

Klopt Ivo. Ik had 1 knol en nu al 4 plantjes.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan