Wat is er nieuw

lotus verbrand?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Tijn2000
  • Startdatum Startdatum
T

Tijn2000

Guest
hallo allemaal
ik heb even een vraagje over mijn Nymphaea zenkeri, iedere keer als hij
een nieuw drijfblad aan maakt rotten deze weg, eerst komen er kleine
zwarte vlekje op en dan worden die "vlekjes" gaten en even later is het
blad helemaal weg. maar het rare is dat alleen de drijfbladeren dit
hebben en niet de onderwaterbladeren, onderwater doet de plant het echt
super.
hier heb ik nog even een paar foto's
lotus01.jpg

lotus234.jpg

lotus456.jpg

nou is mijn vraag dus, zijn deze bladeren verbrand en zo nee weet iemand
wat dit wel is?

alvast super bedankt!

groetjes Tijn

ik heb nog een betere foto van de gaten kunnen maken
lotus789.jpg

Het lijkt inderdaad dat hij verbrand is. Zit hij vlak onder de lamp? Of is het licht heel fel?

Als onder water hij het wel goed doet dan zou je aan verbranding denken. Je kan de bladeren die langer worden dan het beste weghalen om dit te voorkomen.
Zelf probeer ik de Lotus altijd laag te houden.

Ik denk dat het toch niets te maken heeft met het verbranden van de bladeren. Want nu zie ik ook dat er onderwater ook wat bladeren aangetast zijn. En mijn anubias begint allemaal witte vlekken te krijgen, ik weet niet of dit met elkaar te maken kan hebben...

Wat zijn je waterwaarden en geef je ook voeding of kleibollen??
Heb je een totaaltje van de bak??

De waterwaardes zijn:
Ph 7,2
Kh 6
Gh 10
No3 25
Ik zal dadelijk ook nog even proberen om de po4 testen.
En ik zal dadelijk ook nog even een totaaltje uploaden.

Ik denk dat ik het probleem weet.... Ik heb dus even de po4 getest en die was 0 🙄

Tja ik betwijfel het tenzij je ook algen in de bak hebt zoals groene puntalg.
Alleen deze plant laat dit zien??
Vaak heb je bij een tekort aan po4 ook wel algen. Je kan ook een kleibol bij de wortels steken bij de Lotus.
Geef je ook plantenvoeding??
Wat kan is dat de po4 wel 0 is maar dat de planten voldoende hebben aan wat de bak zelf produceert en dan meet je dus wel 0.

Hier is een handig lijstje:

http://www.aquariumbemesting.nl/nl/uitl ... chijnselen

Nee ook de anubias begint wat gaten te krijgen. Maar puntalg zeg je.... mijn hele aquarium zit onder de puntalg en ik werd er een beetje hopeloos van maar dan weet ik ook waar die vandaan kan komen haha. Qua planten voeding geef ik easy life ferro, easycarbo en proFito.

Ferro hoeft niet want ijzer zit al in de profito. Als je veel puntalgen hebt en een po4 van 0 dan zou ik dus fosfaat gaan toevoegen. Bij aquariumbemesting.nl is goedkoop poeder te koop hiervoor.
Kant en klaar kan ook maar veel duurder.

Hoe lang draait de bak nu want soms kan het aanpassen zijn van planten dat bladeren gaan verliezen.
Dan gaan ze naar de submerse vorm. Misschien dat je nog een foto kan posten??

En wat voor licht zit erboven en hoe lang heb je die aan??

Ohh maar een nymphaea zenkeri en andere rode planten doen het toch beter op extra ijzer? Ik zal dadelijk eens kijken voor po4 op aqauriumbemesting. Het aquarium draait al iets langer dan 6 jaar. En de lamp die er boven hangt is een superfish t8 super bright led en de lamp brandt 8 uur.

Ja die heeft graag wel wat ijzer. In dat opzicht kun je wat extra toevoegen. Daar heb je dus wel gelijk in.
As de bak zolang al draait dan zijn de planten niet aan het overwennen zeg maar.

Oke dan denk ik dat het gewoon aan de po4 ligt 😉

Van een po4 tekort kunnen zoals je al kan lezen in de link planten wat gaatjes krijgen maar die bij jou zijn behoorlijk aan de maat.
Of ze zo groot kunnen zijn door een po4 tekort durf ik niet te zeggen. dat kunnen de echte kenners wellicht je zeggen. Ik zou nu ook zorgen dat alle waarden goed zijn om zo een goede groei te verkrijgen.

Oke en wat zijn de beste waardes voor een goede groei 😛 ?

Voldoende nitraat en fosfaat en co2 en voldoende plantenvoeding zijn het belangrijkste.
Behalve de fosfaat is de rest wel op orde lijkt me zo.
Bij een tekort van 1 element kun je al algen krijgen en dat zie je bij jou aan de groene algen.
Groene puntalg kan soms ook aan de co2 liggen maar gelet op je po4 waarde ligt de oorzaak daar eerder voor de hand denk ik zo.

Oke dan zal ik de po4 gaan verhogen en misschien dat ik de co2 ook dan een klein beetje omhoog doe.
Super bedankt voor jou hulp en uitleg!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan