low cost pH logger


Ronald_J

Well-known member
Lid geworden
12 september 2021
Berichten
1,257
Leeftijd
46
Hallo,

Ik ben al een tijdje bezig met uitvogelen hoe ik bij mijn low tech aquarium de CO2 in balans krijg. Ik ben al aan het spelen met de lichtduur, maar het duurt enige tijd voordat de planten zich daar dan weer op aanpassen. Eigenlijk zou ik het interessant vinden om een beetje een beeld te krijgen van wat de CO2 waarden over de dag doen. Als de CO2 al rond het middaguur heel laag is dan weet ik dat ik nog steeds teveel licht heb (of planten natuurlijk).

Nu weet ik dat er systemen zijn die op basis van de pH de CO2 waarde regelen. Zijn er ook van die controllers waarmee je de pH waarde bijvoorbeeld elk kwartier kunt loggen? En als je zoiets via Ali koopt, is het dan een beetje nauwkeurig? Het hoeft van mij niet super lang mee te gaan. Ik wil het alleen tijdelijk gebruiken om ervan te leren. Maar de meting moet natuurlijk wel een beetje accuraat zijn. Een 0.1 punt pH kan volgends de CO2 calculator van Aquainfo aardig wat schelen.

Bedankt alvast!
 
ik heb zelf zo'n ding gebouwd op voorbeeld van @Rebtor met een Arduino en een geisoleerd bordje.
 
De Arduino heeft code wat een beetje op C++ lijkt.
Er zijn een wifi kaartje in en er draait een web servertje op.
Op mijn NAS heb ik een scheduling mechanisme die elke 5 minuten een read op die web server doet en leest dan een JSON in.
De JSON pomp ik vervolgens in een MariaDB ook op de NAS.
Op de NAS heb ik vervolgens een web server waarmee ik de MariaDB lees en deze grafiek produceer:

co2.png
 
Niet echt low cost..
 
Tja ach.
De waarde van iets is totaal relatief.
 
"(...) uitvogelen hoe ik bij mijn low tech aquarium de CO2 in balans krijg (...)"

Hier gaat het idee van low tech een beetje verloren ;)

Het meest eenvoudige antwoord is overigens met hele lage bakken gaan werken (met groot oppervlakte - volume verhouding dus).
 
Laatst bewerkt:
Je hebt gewoon van die ph pennen. Die zijn redelijk betrouwbaar.

Ieder kwartier pen aflezen, in een schrift schrijven.. Veel meer low tech wordt het niet.
 
De Arduino heeft code wat een beetje op C++ lijkt.
Er zijn een wifi kaartje in en er draait een web servertje op.
Op mijn NAS heb ik een scheduling mechanisme die elke 5 minuten een read op die web server doet en leest dan een JSON in.
De JSON pomp ik vervolgens in een MariaDB ook op de NAS.
Op de NAS heb ik vervolgens een web server waarmee ik de MariaDB lees en deze grafiek produceer:

Bekijk bijlage 337404
Dat klinkt als een leuk project. Welke sensor is daarvoor gebruikt?

Je hebt gewoon van die ph pennen. Die zijn redelijk betrouwbaar.

Ieder kwartier pen aflezen, in een schrift schrijven.. Veel meer low tech wordt het niet.
Dat heb ik ook wel overwogen. Maar dan zou ik dus de hele dag thuis en in de buurt van de bak moeten blijven, heel vroeg opstaan en dan heb ik een dag. Wel interessant voor als ik gewoon een paar steekproeven neem.
Misschien begin ik daar wel mee. Gewoon eerst eens kijken hoeveel info daar al uit komt.
 
Die sensor is het enige dingetje, dat is geen low kost, geloof dat het isolated bordje+pH-probe iets van 245 euro was.
Ben even de naam kwijt, @Rebtor weet het wel, we hebben dezelfde
 
Die sensor is het enige dingetje, dat is geen low kost, geloof dat het isolated bordje+pH-probe iets van 245 euro was.
Ben even de naam kwijt, @Rebtor weet het wel, we hebben dezelfde
Nou dan is een ph controller goedkoper maar ja dan moet je wel met de hand de waarde opschrijven.
 
Die sensor is het enige dingetje, dat is geen low kost, geloof dat het isolated bordje+pH-probe iets van 245 euro was.
Ben even de naam kwijt, @Rebtor weet het wel, we hebben dezelfde
Nee dat is ook overdreven. Bij robesol ben je rond de 120 euro kwijt. Ph is een stuk goedkoper dan geleiding.

23 euro voor je isolatie bordje
35 voor je sensor chip
41 voor je probe

Dan nog een arduino bordje van 15 - 20euro op Ali.(en een rtc chip als je dat makkelijk vind)

Maar echt low cost is het ook niet
 
Ja, de wens was om dat een paar dagen te doen. Maar het verschil tussen zo'n pen en geautomatiseerd meten is inderdaad wel heel groot.
Ik heb wel nog zo'n analoge pH sensor voor Arduino gezien voor weinig. Maar geen idee of je daar een beetje betrouwbaar mee kunt meten.

Edit: hier https://opencircuit.nl/product/Gravity-analoge-pH-sensor-meter-Pro-Kit is hij. Inderdaad nog lang niet low Costa. Eerst maar eens zo'n pen aanschaffen.

Kan je die zo in de bak hangen, of moet je dan eerst een watermonster nemen?
 
Nee die analoge dingen doen het niet in een aquarium.
@Rebtor en ik hebben het beiden geprobeerd maar de readings schieten alle kanten uit.
Dat ding heeft bij mij een enkeltje kliko gekregen.
 
Eerst maar eens zo'n pen aanschaffen.
Zelf zou ik niet gaan voor o n ding van 10 euro. Ik heb er een van Voltcraft en doe kost 65 euro maar met verwisselbare electrode. Maar goed in de bak hangen is wel een probleem met die losse pennen.
 
Hallo,

Ik ben al een tijdje bezig met uitvogelen hoe ik bij mijn low tech aquarium de CO2 in balans krijg. Ik ben al aan het spelen met de lichtduur, maar het duurt enige tijd voordat de planten zich daar dan weer op aanpassen. Eigenlijk zou ik het interessant vinden om een beetje een beeld te krijgen van wat de CO2 waarden over de dag doen. Als de CO2 al rond het middaguur heel laag is dan weet ik dat ik nog steeds teveel licht heb (of planten natuurlijk).

Nu weet ik dat er systemen zijn die op basis van de pH de CO2 waarde regelen. Zijn er ook van die controllers waarmee je de pH waarde bijvoorbeeld elk kwartier kunt loggen? En als je zoiets via Ali koopt, is het dan een beetje nauwkeurig? Het hoeft van mij niet super lang mee te gaan. Ik wil het alleen tijdelijk gebruiken om ervan te leren. Maar de meting moet natuurlijk wel een beetje accuraat zijn. Een 0.1 punt pH kan volgends de CO2 calculator van Aquainfo aardig wat schelen.

Bedankt alvast!
Voor mij is nog niet duidelijk wat je met een low-tech aquarium bedoelt. In mijn leven heb ik dergelijke bakken gehad. Die ik dus low-tech noemde. Deels omdat we destijds de mogelijkheden die er nu zijn gewoon niet hadden. ( Wellicht ook omdat we domweg niet alles wisten. Kennis kon je alleen uit bladen en boeken halen.) Daarbij koos ik altijd voor een zeer lage verlichtingssterkte. Dat betekende dat je plantenbestand aangepast moest worden aan die verlichting. Daarbij koos ik voor een waterverversing zo eens in de paar maanden om daardoor een zo stabiel mogelijke waterwaarde te hebben. Dat hield dus in dat extra CO2 toevoeging niet nodig was!
 
Goede vraag.

Als ik het goed begrijp is de meest hardcore methode van low-tech de Walstad methode. Daar doe je er zo goed als niets aan, toch?
Ik probeer eigenlijk zo min mogelijk toe te voegen, in elk geval geen co2, en dan de natuur zijn gang te laten gaan. Maar dan wel als het even kan met gezonde planten met niet al te veel algen. Ik ververs wel wekelijks 25%. Dan hevel ik ook de nog liggende poepjes af. Misschien dat ik daarmee juist ook voeding afhevel? Ik geef een beetje mikros en een klein beetje nitraat om wat ik bij verversen afhevel weer aan te vullen.
Is het dan in dit geval beter om nog minder te gaan verversen?

Ik vermoed dat ik voor de CO2 balans nog steeds teveel licht geef. Vandaar dat ik eens wil kijken hoe het CO2 gehalte verloopt over de dag. Niet met als doel om CO2 te gaan toevoegen, maar om te kijken wat er gebeurt. Gewoon interessant om te bestuderen. Daarnaast zou het interessant zijn om eens te kijken hoe dit verandert bij verschillende lichtsterktes.

Daarnaast blijft natuurlijk de vraag of de planten in mijn bak er blij mee zijn dat ze ineens veel minder licht krijgen. In theorie heb ik ze daarop geselecteerd, maar ik heb wel gemerkt dat low light / CO2 nogal een rekbaar begrip is. Je hebt al eens aangegeven bij bepaalde planten in mijn bak bedenkingen te hebben. Dus het kan zijn dat ik er sowieso een paar moet inruilen voor planten die hiervoor beter geschikt zijn.

Je ziet, ik ben nog druk bezig de puzzel te leggen.

Nee die analoge dingen doen het niet in een aquarium.
@Rebtor en ik hebben het beiden geprobeerd maar de readings schieten alle kanten uit.
Dat ding heeft bij mij een enkeltje kliko gekregen.
Kijk! Ook dat is waardevolle informatie. Anders zou ik binnenkort ook zo'n ding hebben in de doos met spullen "zonde om weg te gooien, maar waar ik het voor gekocht heb doet het niet." :D

Zelf zou ik niet gaan voor o n ding van 10 euro. Ik heb er een van Voltcraft en doe kost 65 euro maar met verwisselbare electrode. Maar goed in de bak hangen is wel een probleem met die losse pennen.
Ja, als het toch steekproeven worden dan is het niet erg om hem er tussentijds weer uit te halen. Ik wist alleen niet of het schadelijk is voor de vissen om zo'n ding erbij te steken. Die van de pH controllers zijn ervoor gemaakt, maar deze misschien niet.
Ik ga eens kijken naar die Voltcraft.

Allemaal bedankt voor de input!
 
De sleutel van low tech/walstad is de bodem. En daarnaast een laag metabolisme. Veel crypts, buces, mossen en varens zijn hier prima voor geschikt.

En als de bak in de nabijheid van een raam staat, kun je het kunstmatige licht in de lente en zomer zelfs weghalen. Kleeft weinig hardcore aan; gewoon een hele grote vaas met zand, water en planten ;).

Net als voor planten ben je enigszins beperkt voor je vissenbestand; veel vissen uit het Brahmaputra / Myanmar gebied lenen zich er goed voor.

En uiteraard geldt: veel planten, weinig vissen.
 
Laatst bewerkt:
Tja, of die bodem voldoet weet ik niet. Bij het begin heb ik een Dennerle 9in1 voedingsbodem gelegd onder zand met korrelgrootte 1-2mm. Afgelopen week heb ik er op advies van Benvo nog kleibollen bij gedaan.

Vroeger als klein jochie had ik een 60 cm bak waar ik eigenlijk ook weinig aan deed. Hoofdzakelijk voeren. Ik kan me niet herinneren dat ik waterwissels deed. Als ik het al deed dan zeker niet vaak. Maar na een aantal jaren draaien kregen alle vissen ineens vinrot en heb ik de boel opgedoekt. Toen dacht ik aan een of andere plaag. Achteraf denk ik dat de waterkwaliteit gewoon beroerd was. Vandaar dat ik daar nu meer mee bezig ben.
Zijn er nog leuke uitgebreide artikelen over dit onderwerp?
Ik ben ook wel benieuwd hoe andere forumleden zo'n low tech bak hebben uitgevoerd. Wat zij hadden aan licht, planten, bodem en beleid mbt verversen en bemesten.

Heb nu in elk geval voor €65 een pH loggertje gehaald op Ali. Ben benieuwd of het wat is. Ik ga er niet actief op regelen, dus als het niet helemaal accuraat is, is alleen de meting verpest en gebeuren er verder geen rampen.
 

Terug
Bovenaan