Wat is er nieuw

Lowtech kantoor van Reakz

R

Raekz

Guest
Aquarium:
40*15*20, merkloos van Marktplaats. Zelf artistiek met schoolbordverf de achterkant bewerkt :lol:
Verlichting:
LED uit China, volgens de doos '7W 35-LED Blue / White'.
Filter:
Tijdelijk een Aquaflow50, waarschijnlijk komt er nog een Eden 501 op.
Substraat:
ADA Aquasoil Powder
CO2:
Geen, dit zal er ook niet gaan komen, aangezien het lowtech zal blijven.
Beplanting:
Micranthemum monte carlo (3 potjes)
Dieren:
Crystal reds indien ik de waardes op orde kan krijgen, zoniet, vuurtjes & oto's.

De bedoeling is dat dit een lowtech bakje gaat worden voor op kantoor.

Ik heb enigszins geprobeerd de regels te volgen qua hoeveelheid en plaatsing van de stenen, gulden snede etc, dit zal vast niet zijn zoals het hoort, maar ik vind het mooi en kan er nu al uren naar kijken!

Na enige dagen(of weken) spelen met de stenen die ik had, is dit de hardscape geworden;

rFlyH44zoLA4WmI4Fk92nUO0YzCZh8Hb.jpeg

Vervolgens zijn de planten binnen gekomen, deze heb ik zo goed mogelijk uit elkaar gehaald en ben rustig aan gaan planten;

r0xu85.jpg

Enfin, dik 2 (!) uur later was dit het resultaat;

16hw3s5.jpg

35k8o75.jpg

Het vullen kon beginnen! Ik was erg bang dat alles los zou laten, maar de ADA Aquasoil Powder i.c.m. bubbeltjes folie heeft dit voorkomen;

x5seo6.jpg

Nog ��ntje vanuit de hoek gezien;

De foto's zijn getrokken met mijn mobiele telefoon, dus de kwaliteit is niet je-van-het. Ik moet ook nog de ramen schoonmaken en de drijvende blaadjes weghalen.

Dus tot zover mijn projectje. Ik ben me er van bewust dat er veel te zeggen valt over dit projectje, maar ik heb geprobeerd het zo simpel en low budget mogelijk te houden, aangezien dit bakje op kantoor komt te staan. De ADA soil was het duurste van dit project, kun je nagaan 😉 Het is afwachten of de Monte Carlo aanslaat, hoe het gaat lopen met alg ontwikkeling aangezien ik geen idee heb wat deze lamp daadwerkelijk levert qua PAR en allerlei andere zaken.

Mooie stenen en setup. Ik ben toevallig ook net begonnen met een zelfde soort inrichting, alleen dan wel met CO2.
De Monte Carlo gaat het vast goed doen. Is geen heel moeilijk plantje.

Leuk! Lowtech, zo hoort het! Maar zonder CO2, is bio co2 niks voor je? Kost bijna niks en past in het lowtech-straatj..
Ben benieuwd hoe het over een paar week erbij staat!

Ik weet dat het zonder co2 een uitdaging zal gaan worden, echter heb ik op internet gelezen dat er velen Monte Carlo zonder co2 succesvol hebben laten 'carpeten' i.c.m. een soil. Mocht het nodig zijn, heb ik nog wel een simpel colombo setje liggen die ik aan zou kunnen sluiten om de groei een boost te geven. Deze kan er later weer af, vermoedelijk zal de monte carlo dan niet afsterven, maar ook niet groeien.

@Kikkervis, aangezien 'ie op kantoor komt te staan, wil ik zo min mogelijk tech, in het beste geval zelfs helemaal geen filter.

@Corydorasfan, helaas werk ik niet in de keuken haha! Ik heb 'm op mn gemakje ingericht op de keukentafel, indien je op de achtergrond doelde.

Mooie bak. Ben benieuwd hoe hij er uit ziet als ie ingegroeid is. Persoonlijk zou ik voor een witte achtergrond hebben gekozen. Dat brengt zeker bij zo een kleine bak wat ruimte en frisheid in je scape.

Ik ben ook zeer benieuwd hoe het eruit gaat zien als 'ie ingegroeid is. Ik vermoed dat dat nog wel even zal gaan duren, aangezien er geen co2 opzit. Monte Carlo neemt vaak de tijd, maar als ie eenmaal gaat, gaat ie ook zeg maar. Dit is vooralsnog een projectje voor op kantoor Guy, als dit slaagt dan is de kans zeer aanwezig dat mijn 'gezelschaps' aquarium in de woonkamer omgaat naar een volwaardige Iwagumi, high tech. Wat betreft frisheid heb je inderdaad een goed punt, met co2 erop 'popt' het groen ook net wat meer denk ik, dat is iets waar ik van te voren niet over nagedacht heb.

Vooralsnog ben ik bijna een week verder en zie nog bar weinig verandering in de bak. Het filtertje (aquaflow meuk) lijkt z'n werk niet echt goed te doen, de bak blijft een bepaalde waas hebben. Dit zou wellicht ook kunnen komen door de ADA Soil? Ik denk dat ik de Eden 501 toch maar eens ga bestellen haha! Ook heb ik erg mijn twijfels over de chinese ledbalk, had ergens al verwacht dat de lichtopbrengst laag zal zijn, mede hierop is de MC ook uitgezocht. Het schijnt een relatief makkelijk plantje te zijn mbt licht, alhoewel hier de ervaringen ook weer over verschillen. Maargoed, amper een week verder, dus ik ga het gewoon rustig afwachten, ik heb geen haast.

Morgen tijd voor de 50% waterverversing, hopen dat er niks meer loskomt tijdens het verversen...wordt vervolgd!

Inmiddels een aantal weken en het begint eindelijk te groeien. De rechterkant, met lage stenen en vol licht, groeit wat vlotter dan de linkerkant, dit had ik ergens al wel verwacht. Wat ik echter niet verwacht is, is het plotselinge onstaan van bruine draadalg...De verlichting is de afgelopen weken laag geweest, 5 uur per dag. Het bakje staat niet in de zon, ik voeg geen stoffen toe, kortom, geen rare factoren die roet in het eten gooien. Ik zal later even wat foto's trekken.

Monte carlo groeit netjes en blijft fris van kleur, alleen de ruiten en stenen beginnen bruin te worden...Denken jullie dat ik mijn verlichting naar beneden moet gooien? Laten we zeggen 3 uurtjes per dag? Filtertje draait inmiddels lang genoeg om er wat garnalen of een otto (Otocinclus vitattus) in te zetten en kijken wat het uithaalt.

Ik hoor graag jullie idee�n wederom.

Zoals beloofd hierbij een tweetal foto's net na de waterverversing. Ik heb wat draadalg weten af te hevelen en daarmee helaas een stukje rechts half los getrokken 🙁 Goede nieuws is wel dat de wortels van het losgetrokken stukje minimaal 1 cm lang zijn en dat betekent in mijn optiek dus dat het groeit!

2ef0sc1.jpg

En de 2e;

_ojbxnV6gMnDM3a85MjCwY74oxyHasVM.jpeg

Zoals je kunt zijn zijn de stenen inmiddels behoorlijk bruin geworden 🙁 Als ik de eerste foto's bekijk dan lijkt het wel of het wat voller begint te worden. Ik weet van de MC dat je geduld moet hebben, zeker wanneer je het zonder co2 e.d. doet, maar wanneer ie dan eindelijk gaat, dattie ook echt gaat. Ik had trouwens een plukje in mijn andere bak gezet als soort expirment en ik kan vertellen dat ie daar gelijk aan het kruipen is en laag blijft. Benieuwd wat daar nog uit gaat komen!

Mooi bakje, goede layout !

CO2 is maar ��n van de voedingsstoffen die planten nodig hebben ! Fosfaat, nitraat en sporenelementen zijn net zo belangrijk. Wat zijn intussen je waterwaarden ? En voeg je iets van plantenvoeding toe ?

Opstartalgen heb je bijna altijd, en met goede waterwaarden verdwijnen die als het goed is met wat geduld. Verwacht wat het bestrijden van algen betreft niet te veel van algeneters als Otocinclus of garnalen, is mijn ervaring. Amano laat in zo'n bakje tijdens de opstart 20 � 30 i][Japonica's[/] los in de bak, maar die zijn redelijk prijzig, en eten vooral groene draadalg.

Je zou kunnen overwegen de Estimative Index zonder CO2 te gaan toepassen. Op dit forum staat daar een uitgebreide uitleg over.

Waterwaardes zijn okay, redelijk wat ammoniak maar dat komt van de soil af. Verder voeg ik helemaal niets toe, ik ben bekend met co2 en EI, maar het doel is om deze bak echt zo lowtech mogelijk te houden. Mocht het niet lukken dan is het een gevalletje jammer, maar helaas.

Ik heb momenteel de belichting naar 4 uur per dag gezet, nu afwachten wat het doet met alg. Ik wacht nog even met bewoners toevoegen.

Mooi bakje!

@Crash Cowboy: dat zal Amano nu niet meer doen aangezien hij afgelopen Augustus is overleden. Ik weet niet of je dat weet.

Nog even met wat stripjes m'n 2 bakjes vergeleken aangezien m'n normale bak het goed doet, geen algen, sterfte of wat dan ook en m'n projectbak een unieke verschijning is met 3(!jawel,3) verschillende alg explosies. Baard, draad en bruin alg. De stripjes zijn niet helemaal accuraat, maar het beste wat ik momenteel tot m'n beschikking heb.

Enfin,

Gezelschapsbak (de goede bak als het ware)

no3 : 0
no2 : >7, ongeveer. Wat ik raar vind, aangezien de vuurtjes het goed doen in de bak.
ph : 7.2 - 7.6

Projectbak (Alg HQ of the World)

no3 : 10, lastig te zien op de strip, toen ik de strip er net uithaalde was dit in ieder geval veel lichter van kleur.
no2 : >7, overduidelijk te zien
PH : 6 - 6.4, dit is ook te verklaren, dit komt natuurlijk door de ADA Soil.

Ik snap dus niet zo goed waarom de project bak zo'n drama is. Netto inhoud komt op 10-11 liter, geen bewoners. Er draait een Aquaflow50 (geen fan van,maar goed, wilde eigenlijk helemaal zonder filter draaien), geen verwarming. De ene dag zie ik een olieachtige laag erop, de volgende dag is dit weer weg en zie ik enkel bubbels. Ik ben echt een beetje in de war en kan niet verklaren waarom dit projectbakje rare kuren heeft. Is het een idee om i.p.v. een halve emmer bijvoorbeeld 4x een halve liter bier pul (sorry, Brabander 😀 ) te verversen?

Het enige wat ik me kan voorstellen is dat de chinese goedkope led verlichting toch erg goed z'n werk doet en dat i.c.m. de ADA de Monte Carlo te hard groeit en niet genoeg stoffen krijgt? De MC zie ik nu letterlijk met de week groeien...

In de gezelschapsbak groeit de MC ook behoorlijk goed overigens, het ene stekje wat ik een maand geleden erin geplant heb, is inmiddels uitgegroeid tot een stukje van pak m beet 2x4 cm. Ik wil nog wel graag proberen de projectbak te redden, mocht dit niet lukken, ga ik de inrichting van m'n gezelschapsbak aanpassen en kijken of ik het naar mijn smaak kan inrichten.

Mocht iemand idee�n of suggesties hebben, ik hoor ze graag!

Deze hele bak stelt me voor een raadsel. Na gisteren gemeten te hebben en 5 dagen een poelslakje erin gehad te hebben die nog leeft, waren de waardes okay. Veilig voor een clean up squad van Japonicas. Ik heb deze garnalen nog nooit eerder gehad, dus wist niet wat ik moest verwachten. Toen ik vandaag thuis kwam, was ik behoorlijk onder de indruk;

zVSCuypynITbNk7-3ZyWQIsZkkx7IbG4.jpeg

Dit is een team van ongeveer 10 Japonica's waarvan er 3 rond de 3-4 CM zijn en de anderen heel wat kleiner. Ik laat ze lekker hun buikjes rondeten, ze hebben in een korte tijd al erg veel opgegeten!

In het weekend ga ik eens wat hoognodig onderhoud doen, bodem afhevelen, ruiten kuisen en filtertje uitknijpen. Toen ik daarnet met m'n pincet door de MC ging, viel me op dat alles rechts echt goed vast zit, voelt ook 'stevig' zegmaar. Rondom de stenen verkleurt de MC en zit t los of is het dood. Ik ben benieuwd wat daar nog mee gaat gebeuren, maargoed, ik heb geduld.

De waterwissels zorgen voor flinke pieken, ik ververs nu iedere 5 dagen 4 Picardie (of hoe m'n vriendin het dan ook noemt) glazen. Dit scheelt volgens mij wel, verlichting staat nu vanaf 1700u-2300u aan ongeveer. Ik merk wel dat de gedurende die tijd de bak continue 'pearled'. De Oto's zijn evt. online te bestellen, maar ik vind het geen prettige gedachte om de beestjes met de post te laten komen, voelt gewoon niet goed.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan