Lucht in Aquael Ultramax 2000


chrisr

Member
Lid geworden
11 februari 2023
Berichten
6
Leeftijd
41
Beste,

Enige weken zit ik met een probleem met de Aquael Ultramax 2000. Probleem is dat er elke keer lucht ontstaat in het filter met als gevolg dat de circulatie stopt. Via de inlaatslang zie ik geen luchtbelletjes het filter binnengaan. In- en uitgaande slang op de connector opnieuw aangesneden en gemonteerd. En voor de zekerheid de verbindingen boven water bij de inlaat verlijmd. Pakking van het filterhoofd ziet er goed uit, het enige wat ik zou kunnen bedenken is dat de connector waar de slang op de ingang gaat lek is. Uitgang heb ik voor de zekerheid voor de helft geknepen, zodat er niet meer uit moet dan in gaat.

Voor zover ik kan zien heb ik versie 2 van dit filter. (impeller met 6 bladen en ook de andere aanpassingen).

Iemand tips of gelijke ervaringen?

Alvast bedankt.
 
Hoe staat je filter tov het aquarium?
Is de hevel werking wel goed?
 
Filter staat onder het aquarium aan de kant van de uitvoer. Hoe bepaal ik of de hevelwerking goed is?
 
Slang loshalen boven een emmer en dan moet ie stromen. Desnoods slang van binnen even met zo'n trekborstel schoonmaken. Die dingen lopen na een tijdje dicht waardoor de weerstand toeneemt.
 
Ziet er naar uit dat ik iets gevonden heb. Aanvoerslang liep in een bocht naar beneden tot iets onder de filter kop. In dit stuk was ook heel wat lucht aanwezig. Slang ingekort zodat de bocht naar beneden eruit is, dit lijkt na een korte dag een positief effect te hebben.


aquael.jpg
 
Dat is mooi.
Ik neem even aan dat het lange stuk waar IN bij staat het water van het filter naar het aquarium brengt maw IN het aquarium toch?
Zo ja dan zou je die slang zo kort mogelijk moeten houden. Desnoods een stuk vanaf knippen. De pomp moet daar het meeste werken.

Terug uit het aquarium in het filter is vele malen makkelijker ivm zwaartekracht. Die slang mag best iets langer zijn geen probleem.
Op de tekening zou ik beide slangen andersom aansluiten op het filter dwz de lange voor de hevel naar beneden en de korte voor het opvoeren naar het aquarium.
 
Dus: Het filter plaats je het beste aan de andere kant van het aquarium met een zo kort mogelijke opvoerslang
 
Mijn benadering was vanuit het filter, dus dan zit ik nu goed qua lengtes als ik het begrijp. Korte slang naar het aquarium en iets langere naar het filter. Hoop dat het een paar dagen goed blijft, dan ben ik op de goede weg. Bedankt voor de reacties.
 
Helaas moet ik toch weer terugkomen op dit onderwerp. Er ontstaat elke dag lucht in de slang (van het aquarium naar het filter) welke zich dan in de bocht (vaste stuk pvc van uit- naar in het aquarum) ophoopt. Heeft iemand nog idee waar ik nog zou kunnen zoeken / proberen? Denk toch echt dat het in de Aquael moet zitten....
 
Inmiddels contact gehad met Aquael, deze persoon gaf aan dat:

1. het in de retourklep kan zitten (opengemaakt en rode flappen zaten goed).
2. te dikke spons als voorfilter (nagekeken maar is qua dichtheid zoals geleverd).
3. kous om de inlaatbuis.

Dit laatste is wel het geval (pantykous). Dit heb ik gedaan om de garnalen uit het filter te houden. Gisteravond kous verwijderd, flow is enorm toegenomen en nu eerste dag zonder problemen.
We wachten af.
 
Juist das info wat wij niet hadden.
Zo'n ding erop zetten:

 
3. kous om de inlaatbuis.

Dit laatste is wel het geval (pantykous). Dit heb ik gedaan om de garnalen uit het filter te houden. Gisteravond kous verwijderd, flow is enorm toegenomen en nu eerste dag zonder problemen.
Ik vraag me af hoe dat kan want die zit onderwater en al komt er iets minder water makkelijk in de filter dan vraag ik me af waar de filter het lucht wegtrekt.
 
Het zijn hele luchtige panties šŸ˜‹
 
Inmiddels contact gehad met Aquael, deze persoon gaf aan dat:

1. het in de retourklep kan zitten (opengemaakt en rode flappen zaten goed).
2. te dikke spons als voorfilter (nagekeken maar is qua dichtheid zoals geleverd).
3. kous om de inlaatbuis.

Dit laatste is wel het geval (pantykous). Dit heb ik gedaan om de garnalen uit het filter te houden. Gisteravond kous verwijderd, flow is enorm toegenomen en nu eerste dag zonder problemen.
We wachten af.
Dat een kous om de inlaat lucht zou geven in de aanzuigslang komt mij vreemd voor. Waardoor wordt er dan een zuurstof bel gecreƫerd?
 
Het zijn hele luchtige panties šŸ˜‹
Net panty s dus:pp

Dat een kous om de inlaat lucht zou geven in de aanzuigslang komt mij vreemd voor. Waardoor wordt er dan een zuurstof bel gecreƫerd?
Dat antwoord gaf Raoul al en dat heb je met net pantys dan weer:ROFLMAO:

Maar goed, alle gekheid op een stokje. Ik zie ook niet in hoe dat voor lucht in de filter kan zorgen.
 
Misschien een onderdruk door de panty ontstaan waardoor op een andere plek harder gezogen wordt zoals bij de slang koppeling.
Er wordt geschreven dat de flow enorm is toegenomen door het verwijderen van de panty. Dus ergens heeft de pomp toch moeten compenseren.
 
Zou kunnen maar als alle aansluitingen goed vastzitten dan zou daar toch geen lucht door mogen kunnen komen ?
Een panty zal wellicht als die wat vervuild raakt de flow doen afnemen maar een nieuwe niet lijkt me. Ik heb het jaren gebruikt onder het dekseltje van een Aquaflow 100 ivm jonge garnalen en heb nooit minder flow gezien als ik dat stukje panty net had geplaatst. Wel na verloop van tijd als dat stuk panty dicht gaat slaan.
 
Misschien een onderdruk door de panty ontstaan waardoor op een andere plek harder gezogen wordt zoals bij de slang koppeling.
Er wordt geschreven dat de flow enorm is toegenomen door het verwijderen van de panty. Dus ergens heeft de pomp toch moeten compenseren.
Wanneer een obstakel is op je aanzuig zal dat invloed hebben op je debiet. Zo'n obstakel kan zelfs een kous al of niet vervuild in meer of mindere mate zijn. Dus verwijdering van die kous zal van invloed zijn op de sterkte je debiet. Dat aanzuigen kan ook niet op een andere plek zijn zoals een koppeling. Dat aanzuigen doet een pomp naar mijn idee alleen in je bak, de opeenvolgende aansluitingen kunnen hooguit van invloed zijn op mindering van je debiet.
 
Ik heb een aquael ultramaxx 1500 maar de flow op termijn, alle slangen vernieuwd, filter helemaal van binnen (in de filterpomp), schoongemaakt, is nog steeds knudde. Een eheim 650l/h pomp meer water. Lijkt wel of mijn motor op halve kracht draait. Lees kapot/ niet in orde meer is.
 

Terug
Bovenaan