Lucht in filter


DaveB86

Well-known member
Lid geworden
21 september 2012
Berichten
118
Ik heb na een jaar geen problemen de laatste tijd een probleem met mijn externe filter. Op de een of andere plek kan er lucht bijkomen en ik kom er niet achter waar. Het lijkt er zelfs op dat het erger is geworden na loskoppelen, schoonmaken en opnieuw aansluiten van alle slang aansluitingen en van het filter.

Ik heb een Oase biomaster thermo 600. Hieronder een filmpje waar de lucht duidelijk te horen is. Om de zoveel minuten komt er een berg lucht uit, maar door het opstapelen ervan is de doorstroming soms compleet weg. Heeft iemand hier ervaring mee en zijn er adviezen wat ik verder kan uitpluizen? Is dit wellicht een bekend probleem met dit filter?

https://photos.app.goo.gl/XxdVjJprBYEpUjez5

Zoals in dit filmpje gaat het de laatste dagen continu door.

Voor het filter zit een co2 atomizer, de co2 gaat dus ook door het filter, dit werkt echter al een jaar zonder dit probleem en de co2 toevoer staat ook redelijk laag: 1 belletje per 6 seconden. De lucht die nu door de slangen en het filter gaat is meer dan dat.
 
ik zou die c02 toch op de retoursslang zetten als ik jouw was.
 
Heb je de standaard aanzuig set van oase?

Zo ja. Daar zit een regelknop op. Ik denk dat deze valse lucht geeft.

Probeer anders de zuigslang zonder aansluit stukken in het aquarium te hangen. En komt er dan nog steeds lucht in?
 
Ik gebruik inderdaad de standaard set van oase, het eerste waar ik aan dacht was ook die regelknop maar ik zie echt geen lucht door de aanvoerslang richting filter gaan. Het kan natuurlijk minuscuul zijn en toch gebeuren, maar daarvoor komt er volgens mij te snel te veel lucht alweer in het filter nadat ik een tijd lang alle lucht eruit probeer te krijgen door het filter te kantelen naar alle kanten. Binnen no time zit er weer lucht in en komen er veel zichtbare bellen door de uitvoerslang als ik weer ga kantelen.

Ik ben even verder aan het zoeken en ben het volgende topic tegengekomen met vergelijkbare meldingen: https://www.ukaps.org/forum/threads/oase-biomaster-thermo-external-filter.41568/page-9#post-561420
Hier verwijst iemand naar het voorfilter wat lucht aanzuigt wanneer er te dichte sponsen worden gebruikt. Ik heb vorig jaar meer gaten geboord om de doorstroming te verhogen en heb direct minder dichte sponsen gebruikt. Ergens die jaar ben ik half om half overgestapt op weer de dichtere sponsen omdat er naar mijn zin toch teveel vuil in het grote compartiment terecht kwam. Wellicht is dit dan wel het issue, hier heb ik nog geen testen mee uitgevoerd. Morgen maar eens doen!

Andere ideeën zijn welkom.

Ik moet even een andere slang regelen en dan kan ik het filter uitproberen zonder co2 op de invoer en zonder het biomaster regelknop stuk. Mijn huidige slang is daar net te kort voor ;-)
 
Ik heb ooit ook de co2 op de inlaatslang gehad en kreeg co2 in de kop van de filter en heb hem toen op de uitgaande slang gezet en het was verholpen.
 
Bekend probleem met vooral de allereerste generatie biomaster. Ik heb er zelf vier gehad die dit ook hadden. Na het artikel op Ukaps gelezen te hebben heb ik contact met oase opgenomen. er zijn diverse modificaties geweest. O.a een rooster tussen het bovenste mandje en de kop, die voorkomt dat de rode spons vacuüm zuigt aan de kop. Een soort ontluchtings bruggetje in de kop. Dit werkt nu wel goed, dus ik weet niet of je nog garantie hebt? Je kunt altijd contact opnemen.
 

Bijlagen

  • C43F6A51-46AE-40DB-97DB-7E224231D03E.jpeg
    C43F6A51-46AE-40DB-97DB-7E224231D03E.jpeg
    74.6 KB · Weergaven: 91
Bedankt voor je reactie Bernd, ik ga contact opnemen met Oase. Ik heb als test gisteren het voorfilter leeggehaald, geen sponzen erin en de hele dag geen lucht meer in het filter/leidingen gezien en gehoord. Ik heb dus ook last van 'het bekende probleem' :(
 
De opbouw is sowieso een beetje vreemd, eerst heel fijn dan naar grof. Daar kan over gediscussieerd worden natuurlijk. Ook het vermogen vond ik matig, de opvoer hoogten zijn relatief laag te noemen. Alleen de 600 kan 1.80m. De rest 1.20/1.30. Met een beetje bak en meubel en bochten zit je daar al gauw op. Als ik dit vergelijk met de Eheim Classic filters, de Eheim 600 zit al op 2.30. Check ook gelijk even je oase verwarming als je toch bezig bent. Deze willen halverwege intern aardig warm worden, geeft zwarte brandplekken. Succes met het oplossen.
 
De inhoud van het filter heb ik direct na aankoop al aangepast inderdaad. Waar zou ik die zwarte brandplekken kunnen vinden? Op het glas van de verwarming of in de behuizing van het filter? Zal dit ook niet veroorzaakt worden door de hoeveelheid opstapelend lucht in het filter en niet zozeer een probleem met de verwarming zelf? Op het element zelf heb ik nog geen zwarte brandvlekken gezien.
 
Op het element kun je dan zwarte en bruine plekken zien. Ook die eerste generatie heaters waren niet fijn.
 
Kleine update over dit probleem:
Het bleek inderdaad een probleem in de kop van het Oase filter te zijn. Ik heb inmiddels een vernieuwde kop ontvangen en hiermee heb ik (tot nu toe) geen problemen meer met het aantrekken van lucht het filter in.

De stroming is weer goed van het filter dus nu langzaam weer terug naar een goede balans in de bak!
 

Terug
Bovenaan