luchtbellen in een filterpomp


Dirk1955

Well-known member
Lid geworden
4 december 2019
Berichten
180
Leeftijd
68
Locatie
Stevoort
Allen,
In mijn goed draaiende 600l plantenbak hen ik onlangs (3 maanden geleden) een 2e filter in gebruik genomen. Daar zitten alleen enkele spo,zen in en verder bio kleikorrels. Het is nu zo dat er de laatste tijd "gasvorming" ontstaat. Uit de spraybar komen luchtbellen en af en toe hoor ik een bruiseffect in de pomp. De andere pomp waar aan de uitgang ook de CO² zit heeft daar geen last van. Kan zulks kwaad of gewoon zo laten. Het is niet zo dat de pomp droog draait, maar het lijkt dat er in het filter gas ontstaat en dat bij momenten los komt en dan weg gepompt wordt.

mvg Dirk
 
indien op je Oase aanzuig leiding die lucht trekt
 
Je filter trekt "valse" lucht van buitenaf. Je zal dus alle dichtingen, rubber ringen en wat dies meer zij moeten controleren.
 
gebruik je de inlaat van de oase zo ja dikke kans dat die de boos doener is. Schermafdruk op 2021-02-09 15-25-20.png
 
Laatst bewerkt:
indien op je Oase aanzuig leiding die lucht trekt
het is idd de Oase, maar wat bedoel je nu?
Je filter trekt "valse" lucht van buitenaf. Je zal dus alle dichtingen, rubber ringen en wat dies meer zij moeten controleren.
Dat de filter valse lucht trekt zou me verwonderen, filter is nieuw en dan zou er toch ook een lek zijn als het filter uit staat, Filter staat onder de bak.
gebruik je de inlaat van de oase zo ja dikke kans dat die de boos doener is.Bekijk bijlage 318878
Ja, ik gebruik de native onderdelen, hoezo is dat dan de boosdoener? En wat kan ik hieraan doen?
 
het is idd de Oase, maar wat bedoel je nu?

Dat de filter valse lucht trekt zou me verwonderen, filter is nieuw en dan zou er toch ook een lek zijn als het filter uit staat, Filter staat onder de bak.

Ja, ik gebruik de native onderdelen, hoezo is dat dan de boosdoener? En wat kan ik hieraan doen?
Meestal zit nog een hoop zuurstof(lucht) in sponzen die jefilter er nog uit trekt bij het filteren.

Hoe oud is je filter precies?
 
Hoe oud is je filter precies?
een 4tal maanden, dus dat lijkt me onwaarschijnlijk dat er nog lucht in zit, En hij heeft het niet altijd gehad.
 
het is idd de Oase, maar wat bedoel je nu?

Dat de filter valse lucht trekt zou me verwonderen, filter is nieuw en dan zou er toch ook een lek zijn als het filter uit staat, Filter staat onder de bak.

Ja, ik gebruik de native onderdelen, hoezo is dat dan de boosdoener? En wat kan ik hieraan doen?
Nee, dat hoeft helemaal niet. Zodra zo'n filter in werking is wordt er onderdruk gecreëerd in het filterhuis. Daardoor wordt lucht van buiten aangezogen in het filter. Ook een nieuw filter kan dit doen wanneer bijvoorbeeld rubbers niet goed liggen. Maar ook wanneer de mandjes niet goed op elkaar staan terwijl de klemmen van het filter worden aangetrokken.
 
Je filter pompt meer water uit dan die aanzuigt en maakt grote vacuüm (met eventuele luchtlekken hierdoor )
Oorzaken
-te fijn of dicht geslibd filtermateriaal (In de oase pre-filter zit er een stijgbuis , waar je best grotere / meer gaten inboort )
-aanzuig geremd (filterkorf , kraantje , dichtgeknepen bochten of die U-inlaat zoals flipper aangeeft)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dat ook momenteel , ligt volgens mij aan teveel blauw schuim erin .
Ik heb er nu nog maar 1 laagje inzitten en de pomp geeft geen lucht meer .
De aanvoer van water lijkt door het schuim heel hard te worden geremd .
 
Ik heb dat ook momenteel , ligt volgens mij aan teveel blauw schuim erin .
idd blauw schuim in de pre-filter slipt vroegtijdig toe , grove filtermat + meer gaten/groter boren
 
Ja, ik gebruik de native onderdelen, hoezo is dat dan de boosdoener? En wat kan ik hieraan doen?
om te kijken of dit de Boos doener haal je deze
Schermafdruk op 2021-02-09 15-25-20.png
er even tussen uiten hang je de slang rechtstreeks in de bak je wel even op letten dat er geen vis mee gezogen wordt
Probleem bij genoemd onderdeel is dat ie lucht aanzuigt via de regel knop
Mocht dit het zijn dan is een aanrader om een jbl
Schermafdruk op 2021-02-09 19-43-47.png
aanzuig set in de juiste slang maat aan te kopen.
 
Je filter pompt meer water uit dan die aanzuigt en maakt grote vacuüm (met eventuele luchtlekken hierdoor )
Oorzaken
-te fijn of dicht geslibd filtermateriaal (In de oase pre-filter zit er een stijgbuis , waar je best grotere / meer gaten inboort )
-aanzuig geremd (filterkorf , kraantje , dichtgeknepen bochten of die U-inlaat zoals flipper aangeeft)
Dat lijkt me heel raar, gewoon omdat een filterrotor geen water aanzuigt. Het water wordt als het ware in het rotorhuis gedrukt en door de impeller de afvoerbuis ingeduwd.
 
Dat lijkt me heel raar, gewoon omdat een filterrotor geen water aanzuigt. Het water wordt als het ware in het rotorhuis gedrukt en door de impeller de afvoerbuis ingeduwd.
Je krijgt een soort van cavitatie in je filterpomp omdat er onvoldoende aanvoer is van water .
 
om te kijken of dit de Boos doener haal je deze Bekijk bijlage 318908 er even tussen uiten hang je de slang rechtstreeks in de bak je wel even op letten dat er geen vis mee gezogen wordt
Probleem bij genoemd onderdeel is dat ie lucht aanzuigt via de regel knop
Mocht dit het zijn dan is een aanrader om een jbl Bekijk bijlage 318909 aanzuig set in de juiste slang maat aan te kopen.
hmmm volgens mij is dit de aansluiting die bij het filter zit, en als ik daar een "valse lucht lek" zou hebben, dan zou ik dat toch moeten horen niet?
Anywat, ik heb gisteren ontdekt dat mijn CO² fles leeg was en dat de Ph 8 bedroeg. Een andere sles aan gehangen en eens heel hard aan de pomp geschud, het was net Spa bruis (roo) dat eruit kwam. ik en toen elke 5 minuten even geschud tot er geen gas meer uit kwam, en vanmorgen lijkt het dat het probleem weg is. Nu ga ik niet te vlug juichen, maar ik hou het even in het oog en hoop dat het opgelost is. Mss toch lucht in de sponzen??
 
hmmm volgens mij is dit de aansluiting die bij het filter zit, en als ik daar een "valse lucht lek" zou hebben, dan zou ik dat toch moeten horen niet?
Niet dus je merkt het niet tot het te laat is heeft mij 2 verwarming- elementen gekost kreeg het pas in de gaten nadat ik de pomp had vervangen voor een aanwezige e1501 toen deze de zelfde kuren kreeg.
Na het vervangen van de inlaat set probleem uit de wereld.
Kan ook nog zijn dat de pomp valse lucht trekt via de slang koppeling huis met name de rubberring daar wil wel eens lekken of bij de rubberring van het voorfilter huis of het verwarming element ring zit niet lekker mist je de thermo-uitvoering hebt.
Let wel de lucht wordt naar binnen gezogen dus dat hoor je niet of het moet gaan piepen maar meestal geen geluid.
 
Zal morgen eens alles nakijken, maar war is er dan anders aan de originele koppeling en deze die appart besteld moet worden?
 
Zal morgen eens alles nakijken, maar war is er dan anders aan de originele koppeling en deze die appart besteld moet worden?
de jbl imlaat set zit standaard bij de filters van jbl en kan ook apart besteld worden ( wel even op je slang maat letten)
Groot voor deel ten opzichte van de Oase is dat het een bocht is en geen regelknop heeft water stroomt er ook makkelijker door heen.
 
Aha, die regelkraan.. die staat vol open, zal eens kijken of die JBL ergens te bestellen is.
Thnx, want ik heb weer spa in het filter. :-(
 

Terug
Bovenaan