luchtbelletjesmaker


C

Chanti

Guest
Gisteren had ik iemand op bezoek die zelf meerdere aquarius heeft.
Hij merkte op dat ik geen "luchtpompje" in mijn aqua heb (zo'n ding dat luchtbelletjes maakt)
Hij gebruikt dit in al zijn aquariums.
Is dit iets wat een aquarium nodig heeft?
Ik ben het hier op het forum nog niet veel tegen gekomen en heb al h��l v��l foto-topics gelezen ;)
 
Heb het in al mijn bakken.

In de Malawi heb ik op de uitstroom een straalpijp, waar een luchtslang op zit ,Zonder pomp.
De stroming in de slang zuigt de lucht vanzelf mee.

Degene met Co2, gebruiken ze niet.
 
Er zijn voor en tegens. Ik gebruik er wel een,en een flinke. Een flinke waterbeweging is niet verkeerd,dat is mijn insteek.
 
Heb al jaren aquariums en nooit gebruikt, nooit geen problemen. Nu voor het eerst een plantlozebak en daar toch een luchtpomp in, maar zonder deden de vissen het ook prima. Heb het een beetje in de hoek, hou zelf niet zo van de bubbels.....
 
Heb op mijn 150 cm een binnenfilter met luchtdiffusor erop rechts in de bak en links een gewoon luchtsteentje.

Op mijn nano staat een hangon filtertje, die het water boven het oppervlakte laat uitstromen, waardoor er ook lucht in het bakje gebracht wordt.

Heb altijd lucht in mijn bakken gebracht.
 
Tot er iets fout gaat.
Bijv. stroom eraf.
Komen ze toch zuurstof tekort.2 1/2 uur lang.
Allemaal aan de oppervlakte.
Stroom erop,filter draaide weer ,met zuurstof.
Binnen 10 minuten weer normaal.
 
Bertus zei:
Heb het in al mijn bakken.

In de Malawi heb ik op de uitstroom een straalpijp, waar een luchtslang op zit ,Zonder pomp.
De stroming in de slang zuigt de lucht vanzelf mee.

Degene met Co2, gebruiken ze niet.

Bertus, kan je mij laten zien hoe dat eruit ziet en/of werkt?
 
Als je planten in je aquarium hebt is zo'n luchtpompje helemaal niet nodig, zelfs af te raden. De planten zorgen als het goed is voor de benodigde zuurstof voor je vissen. Bovendien jaagt zo'n pompje de aanwezige koolzuur uit het water, terwijl de planten juist die koolzuur nodig hebben

Heb je geen planten dan kan het natuurlijk wel nuttig zijn. De aquaria waar ik altijd mee te maken heb (en dat zijn dan meestal wel de betere bakken die met keuringen meedoen e.d.), daar is zo'n pompje nooit aanwezig, ook niet bij de Malawi- en Tanganyikabakken
 
Nou,had je gister moeten zien,25 vissen ,die naar lucht happen.
 
AquaVISie zei:
Als je planten in je aquarium hebt is zo'n luchtpompje helemaal niet nodig, zelfs af te raden. De planten zorgen als het goed is voor de benodigde zuurstof voor je vissen. Bovendien jaagt zo'n pompje de aanwezige koolzuur uit het water, terwijl de planten juist die koolzuur nodig hebben

Heb je geen planten dan kan het natuurlijk wel nuttig zijn. De aquaria waar ik altijd mee te maken heb (en dat zijn dan meestal wel de betere bakken die met keuringen meedoen e.d.), daar is zo'n pompje nooit aanwezig, ook niet bij de Malawi- en Tanganyikabakken

Pff,de betere bakken. Top uitspraak.
 
Haha...lol....dan maar mindere bakken. Ik ben er tevreden mee en mijn vissen doen het prima. Toppertjuhhhhhh.
 
Hier ook geen luchtpompje. Die gebruik ik alleen bij de sluiers als de temperatuur oploopt in de zomer. Verder nooit problemen gehad met luchthappende vissen (ook niet met uitvallende filters).
 
Ik heb wel eens een zuurstof percentage van 34% in mijn bak gehad toen was Ik blij dat ik m had. Nu gebruik ik m voor mijn algen kweek.

Mvg.
 
AquaVISie zei:
Als je planten in je aquarium hebt is zo'n luchtpompje helemaal niet nodig, zelfs af te raden. De planten zorgen als het goed is voor de benodigde zuurstof voor je vissen. Bovendien jaagt zo'n pompje de aanwezige koolzuur uit het water, terwijl de planten juist die koolzuur nodig hebben

Heb je geen planten dan kan het natuurlijk wel nuttig zijn. De aquaria waar ik altijd mee te maken heb (en dat zijn dan meestal wel de betere bakken die met keuringen meedoen e.d.), daar is zo'n pompje nooit aanwezig, ook niet bij de Malawi- en Tanganyikabakken

WOW, goed dan maar een mindere bak hahahaha.

Luchtpompje in al mn bakken, vissen willen VEEL zuurstof, dat houdt ze gezond en sterk.
Beter betere vissen dan een betere bak dus.
 
Deze heb ik op de uitstroom zitten.
Geen luchtpomp nodig, werkt op vacuum.
958231_0_82_foto0045.jpg
 
Heb ik ook liggen, maar nog nooit aangesloten. Moet ik toch echt eens doen, gezien ik rheofiele soorten heb zwemmen.
 
Werkt perfect. mooie straal lucht bellen.
Geen stroomkosten.
 
Ik heb overal luchtpompjes inzitten, zodat ik ze aan kan zetten als het nodig is - vorig jaar ben ik een aantal vissen kwijtgeraakt omdat het veeeel te warm werd, met name tanganyika's. Dus als het weer 30+ graden wordt heb ik ze al klaar.

Ze staan dtandaard dus uit, behaleve in de malawibak daar heb ik hem wel draaien omdat dat een drukbevolkte (iemand nog jonge malawi's nodig?) bak is zonder planten.
 
Bertus zei:
Deze heb ik op de uitstroom zitten.
Geen luchtpomp nodig, werkt op vacuum.
958231_0_82_foto0045.jpg
Die had ik bij de sluiers, inderdaad handig en het maakt minder lawaai dan een luchtpompje. Vind het alleen zo jammer dat je door de gehele bak kleine luchtbelletjes krijgt waardoor het lijkt alsof er zweefvuil in de bak zit. Daarbij blijven de fijne belletjes aan de vissen hangen. Ik weet niet of dat wel zo prettig voor ze is.
 
Aquavisie heeft wel gelijk wat betreft de zogenaamde topbakken.. Toen ik meeliep tijdens de nbat huiskeuring ben ik geen enkele bak tegen gekomen waar een luchtpomp stond te brullen, vooral de plantenbakken niet. Ook toen ik jarenlang Malawi en Tanganyika aquaria hield is er geen luchtpomp te pas aan gekomen en was dit ook niet nodig vanwege de overcapaciteit van het filter. Dus zo raar is die uitspraak niet.

Ikzelf zal ook nooit zomaar lucht in de bak pompen, tenzij de vissen lucht happen, maar dan is er wel meer mis met de bak. :rolleyes:
 
Er is een verschil tussen 'topbakken', wat een heel nette uitdrukking is en 'de betere bakken', wat iets impliceert en waarin een neerbuigend iets richting andere bakken in gelezen kan worden en hierboven ook gebeurt.

~ Ivo
 
Mascha&Ivo zei:
Er is een verschil tussen 'topbakken', wat een heel nette uitdrukking is en 'de betere bakken', wat iets impliceert en waarin een neerbuigend iets richting andere bakken in gelezen kan worden en hierboven ook gebeurt.

~ Ivo

Dat is ook weer zo. Daarom is de term "topbak" beter op zijn plaats idd :thumbs:
En ach, diegene die meedoen met de huiskeuringen zijn net wat fanatieker bezig met alles. En vaak bekruipt mij het gevoel dat je met deelname van een huiskeuring meer de bak inricht voor een ander ipv voor jezelf.
Ik ben ook wel een beetje klaar met keuringen, ik kijk liever naar mijn bak zoals ik het zelf bedoeld hebt ipv het lijstje met keuringspunten afwerken. ;)
 
Gummiebeer zei:
Ik ben ook wel een beetje klaar met keuringen, ik kijk liever naar mijn bak zoals ik het zelf bedoeld hebt ipv het lijstje met keuringspunten afwerken. ;)

Helemaal mee eens, het is een heel andere wereld "keuringen" met heel andere eisen en spelregels.

Ik herken het uit paardenfokkerij, zelden zie je een TOP gekeurd beest terug in de wedstrijdsport op t hoogste nivo.
Het zgn beste paard ooit Totilas (verkocht 15M�, terwijl je er net zoveel frikandellen en kroketten van kunt maken als t paard vd schillenboer) werd zelfs eerst niet goedgekeurd......hahaha.
 
Bonfire was toch ook afgekeurd?
 

Terug
Bovenaan