Wat is er nieuw

Luchtpomp te zwaar, kan dat?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Aqua033
  • Startdatum Startdatum
A

Aqua033

Guest
Hallo allen,

Nieuw op dit forum 🙂 maar al gelijke een vraag:

Ik ben in het bezit van een biOrb 15 liter aquarium. Daar zit een standaard luchtpompje bij wat enorm veel lawaai maakt en zou deze dus graag willen vervangen.

Nu wil het toeval dat ik er 1 kan krijgen van iemand. Een tetratec APS100. Nu staat er echter op de verpakking dat deze geschikt is voor aquaria met een inhoud van 50-100 liter. Het type APS50 zou geschikt zijn voor 10-50 liter.

Mijn vraag is nu dus of het kwaad kan om toch de APS100 te gebruiken, en zonodig een regelaar ertussen te plaatsen wat de doorvoer van het lucht beperkt zodat ie niet te hard gaat. Kan dit kwaad?

Groetjes, Aqua033

Een regelkraantje kan best maar je moet natuurlijk ook niet heel veel moeten knijpen want dan kan je de luchtpomp overbelasten.
Maar waarom is dat luchtpompje nodig als ik vragen mag?

Hoi Seabait,

Dat luchtpompje stuurt lucht naar de onderkant van het aquarium. Deze gaat vervolgens door een filter naar een bubbelbuis (google maar eens op biOrb).
Als ik met het regelaartje de luchttoevoer halverwege zet, komt het dan goed denk je?

Gr, Aqua033

Stom,ik doe altijd eerst vragen en dan googlen 😉 klopt heb het gezien.
Denk dat het dan wel goed is maar weet het niet zeker natuurlijk,misschien wordt het pompje te warm of gaat het ivm knijpen meer herrie maken bv.
Zou het proberen en anders toch voor een aps 50 kijken want zijn wel goede luchtpompjes.

Ok, bedankt voor je antwoord.
Vind het toch altijd wat eng. Zo'n ding staat 24/7 aan.
Als ik het 'probeer' , waar moet ik dan op letten? Dat ie niet warm wordt en of herrie gaat maken dus?

Sterker nog, er zit een 'kraantje' bij waarmee je doorvoer kan regelen. Het lijkt mij dan toch wel dat dat moet kunnen dan?

gr, 033

Zoals John al zegt zou ik ook voor een lichter pompje gaan hoor. Wat knijpen is prima maar in hoeverre dit kan schaden weet ik ook niet, dus beter geen risico nemen.

Bedankt Jessica,

MAAR : Sterker nog, er zit een 'kraantje' bij waarmee je doorvoer kan regelen. Het lijkt mij dan toch wel dat dat moet kunnen dan?

Maar nu twijfel ik. Ga wel kijken voor zo'n APS50!

Thx

Klopt,door het knijpen ontstaat er iets van weerstand in het pompje natuurlijk en als dat te veel is kan dat zoveel warmte veroorzaken dat het pompje zelfs doorbrand.
Heb dat weleens gezien maar weet niet of het pompje toen bv voor de helft of meer geknepen was.
Zo'n pompje is gemaakt om een bepaalde luchtstroom te geven en kan ook zijn dat door het knijpen en dus de weerstand het pompje gaat trillen,hoeft niks schadelijks te zijn maar kan dan een irritant geluid veroorzaken.

In mijn ervaring kan een luchtpomp tot 50% prima geknepen worden. Eheim pompjes hebben bijvoorbeeld een ingebouwde knijper die tot 50% kan knijpen. Vaak gaan luchtpompjes juist minder herrie maken als je ze iets knijpt (ze wat weerstand geeft). Geen idee waarom, ik vermoed dat de hogere luchtdruk in de pomp de trillingen dempt of zo.

Een luchtpomp moet je nooit knijpen, de levensduur van de pomp zal drastisch ahteruit gaan namelijk.
Wat je beter kan doen bij teveel capaciteit, is een t/stukje plaatsen en daar een kraantje op om zogenaamd leklucht te krijgen via de extra aansluiting, zo kan je precies afstellen hoeveel lucht je wilt en kan de pomp toch al zijn lucht kwijt.

Liever een t stukje plaatsen, het pompje onbelast zijn werk laten doen.
Wat wel belangrijk is om een zogenaamd terugslagventiel te plaatsen,
zodat om wat voor reden dan ook er nooit geen water kan terugstromen.

http://www.aquaplantsonline.nl/p/1353/j ... lagventiel

Kun je in je lfs halen.

Suc6 Daan

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan