Maanlicht nabootsen: iemand een suggestie?


Aqualand

Member
Lid geworden
24 mei 2023
Berichten
10
Leeftijd
61
Locatie
040
Goedemorgen allemaal,

Ik heb een vraagje. Als om 8 uur 's avonds alle (LED) TL's in mijn Juwel gedoofd zijn zit ik de rest van de avond in een pikdonker gat te kijken. Dat is jammer want een beetje nachtelijke activiteit bekijken is natuurlijk ook super leuk. Ik zou graag met een zwak wit licht maanlicht willen nabootsen. Ook wel goed voor de dieren lijkt me. Bij mij moet dat in de kap worden geplaatst.

Zijn er aquarianen die daar ervaring mee hebben? Bijvoorbeeld een een (spat)waterdicht dimbaar ledlampje op een timer? Zo ja, iemand een idee waar ik die kan kopen?

Bij voorbaat dank voor de hulp allemaal!
 
Goedemorgen allemaal,

Ik heb een vraagje. Als om 8 uur 's avonds alle (LED) TL's in mijn Juwel gedoofd zijn zit ik de rest van de avond in een pikdonker gat te kijken. Dat is jammer want een beetje nachtelijke activiteit bekijken is natuurlijk ook super leuk. Ik zou graag met een zwak wit licht maanlicht willen nabootsen. Ook wel goed voor de dieren lijkt me. Bij mij moet dat in de kap worden geplaatst.

Zijn er aquarianen die daar ervaring mee hebben? Bijvoorbeeld een een (spat)waterdicht dimbaar ledlampje op een timer? Zo ja, iemand een idee waar ik die kan kopen?

Bij voorbaat dank voor de hulp allemaal!

Maanlicht wordt doorgaans met blauw licht gesimuleerd, niet met wit, hoewel ik de gedachte erachter begrijp en het mogelijk ook wel werkt, alleen zul je of nog steeds heel weinig zien denk ik, of het licht zo fel
moeten zetten dat het weer dag lijkt. Ik denk persoonlijk dat je beter effect krijgt met blauw licht, maar dan wil je dat ook weer liever over de hele breedte, hoewel je ook spots hebt geloof ik voor in het aquarium,
iet als https://www.bol.com/nl/nl/p/fluval-...AMcLAA_St__gwhnKb2J233tzNaxaERroaAhYxEALw_wcB

Maar zelf geen ervaring mee. Afhankelijk van je budget zou je ook kunnen kiezen je hele verlichting te vervangen met een systeem waarmee je maan, maar ook zonsopkomst en ondergang kunt simuleren.
 
Ik begrijp dat je je ledbuizen niet kan dimmen? Ik mijn Daytime leds laat ik vanaf 19.00 uur langzaam dimmen tot 22.30 uur. Het laatste half uur 1% wit en 2% blauw. Daarna wordt het gewoon donker. Ik denk dat je je vissen er geen plezier mee doet om s'nachts een lichtje te laten branden.
 
Als je in de avond wat langer van je aquarium wil genieten, kan je natuurlijk ook de tijden wat aanpassen. Als je het moment van aan en uitgaan 2 uur opschuift heb je evenlang licht maar wel 's avonds iets om naar te kijken.
 
Dank voor jullie reacties! Ik ga die tip van Roberto eens wat beter bekijken.....
 
Als je in de avond wat langer van je aquarium wil genieten, kan je natuurlijk ook de tijden wat aanpassen. Als je het moment van aan en uitgaan 2 uur opschuift heb je evenlang licht maar wel 's avonds iets om naar te kijken.
Ja, dat is ook het meest nuttige antwoord.
 
Als je in de avond wat langer van je aquarium wil genieten, kan je natuurlijk ook de tijden wat aanpassen. Als je het moment van aan en uitgaan 2 uur opschuift heb je evenlang licht maar wel 's avonds iets om naar te kijken.
Daarom heb ik tussen 12 en 14 uur een pauze en het licht uit.
 
Poeh dat dimmen vind ik ook snel vervelen hoor, met een schemerlampje in je kamer blijven vissen net zo wakker.
 
De vraag is of nachtlicht nodig is, ik denk van niet ondanks dat het in de natuur nooit echt donker wordt, er is altijd wat licht aanwezig maar doen we daar de vissen een plezier mee.
Vissen slapen niet, en de ogen blijven altijd open staan wel gaan vissen in een ruststand waarbij ze dus een mindere activiteit/ reactie vertonen en zich laten hangen tegen een bodemplant of wat dan ook, in de morgen gaat de daglicht cyclus er weer voor zorgen dat ze langzaam actief worden, vandaar dat ik een dimmer adviseerd die s'avonds en in de morgen geheel afgebouwd en weer geactiveerd wordt.
 
Vaak wordt er ook blauw licht gebruikt voor de avond/nacht maar dat zou ik niet doen want daar profiteren de algen van.
 
Morgen, middag en avond.
Aqua1rood (1).jpgAqudag1 (2).jpgAqua (2).jpg
 
Tijdens de nachtelijke uren simuleert hij maanlicht, hele donkere blauw witte gloed. Geen last van algen.
Het zal ook niet gelijk de oorzaak van algen zijn maar als je algen hebt dan profiteren die wel van blauw licht. Planten hebben niks aan blauw licht maar algen gebruiken die wel.
 
Vaak wordt er ook blauw licht gebruikt voor de avond/nacht maar dat zou ik niet doen want daar profiteren de algen van.
Je ziet ook in het avond voorbeeld van mij hierboven een wat blauwachtige uitstraling van mijn leds. Het gaat hier dan om een ledbalk die wite en blauwe leds heeft. De andere ledbalken zijn dan al uit. Mijn kleurenleds waren niet eens apart in te stellen. Maar de blauwwitte ledbalk staat op dat moment nog maar op zo'n 1 á 2 procent lichtsterkte. En op die manier heeft een maanlichtinstelling geen invloed op algen groei. Je kan dus best een maanlicht instelling creëren met een passende lichtsterkte zonder algen problemen.
 
Ik snap je Ben maar jij gaf dan ook erg weinig blauw met 1-2% en ook als avond verlichting. Ik denk dat dit weer iets anders is dan wanneer men meer blauw licht gebruikt en soms gedurende de hele nacht.
Zoals je al aangeeft heeft op de manier zoals jij het deed dan ook geen invloed. Qua kleur vond ik de instelling tijdens de ochtend het mooiste;)
 
Ook wel goed voor de dieren lijkt me.
Daar wil ik wel met je over twisten.
In de natuur zal maanlicht niet ver reiken onder water. Voor het gros van de vissen zal het nagenoeg pikdonker zijn tijdens de nacht.
 
  • Leuk
Waarderingen: frog

Terug
Bovenaan