Maanvis blijft ziek


Jasper96

Well-known member
Lid geworden
2 februari 2024
Berichten
79
Leeftijd
28
Een paar weken geleden had ik helaas een witte stip uitbraak in mijn gezelschapsaquarium.
Ik zag het vrij laat, en de wat kleinere visjes zaten helemaal onder de witte stipjes.

Ik ben toen begonnen met een witte stip kuur. Na een weekje ongeveer was de witte stip weg maar hadden de maanvissen extreme vinrot.
Aan deze vinrot ben ik helaas 2 maanvissen verloren. 1 eigenlijk vrij direct na de witte stip kuur en de ander pas een week later.
Ik ben na de witte stip kuur begonnen met esha medicijnen voor de vinrot. Dit hielp direct maar mocht niet meer baten voor de 2e maanvis.

Nu is er nog een maanvis die als enigste echt super zwaar ademt. Dit doet hij al vanaf dat ik de witte stip had ontdekt.
Op dit moment lijkt de bak ziekte vrij.

Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Het ademen gaat zo snel, het lijkt wel hyperventileren. Ik moet zeggen dat hij wel gewoon actief is zoals de rest en normaal eet.
 
Let niet op de kleur van het water, dit is nog steeds van het medicijn.
Het snelle ademen van de vis was trouwens al aanwezig voordat het medicijn toegevoegd werd dus daar kan het eigenlijk niet aan liggen.
Ook zijn de vinnen nogal beschadigd, dit kwam door de vinrot en het e.e.a is al teruggegroeid.
 
Hallo,

Heel triest dat je vissen verloren bent.

Is (was) het misschien iets wat lijkt op Stip, maar Epistylis? Ik zit mij daarover toevallig in te lezen over vis ziekten en Epistylis wordt vaak verward met stip. Zie ook: https://aquainfo.nl/10-2-2-witte-stip-ich/#Epistylis, https://aquariumscience.org/index.php/10-2-4-epistylis/ en deze video:

Ik lees dat het lijkt op stip, maar Epistylis is meer variabel en fragmentarisch dan witte stip. Op jouw video is het lastig te zien hoe de plekjes er uit zien. Het is doorschijnend in plaats van plafondwit. En de vlekken steken uit in het water, in tegenstelling tot witte stip die altijd erg ingebed is in de huid van de vis en maar een klein beetje in het water zal uitsteken. Dit is meer een bacteriële infectie.

Wellicht is dat het?

Greetz, Jeroen.
 
Dat is een schimmel lees ik en als ik de foto van de link inzoom dan zie je ook wat hogere schimmeltjes staan terwijl witte stip echt kleine witte pikjes zijn.
Als ik het zo bekijk kun je wel verschil zien tussen witte stip en deze schimmel.
 
Het ging bij mij echt om witte stip.
Het zag er zo uit:
1709722076552.png

(foto van google)

De witte stip is inmiddels ook al weg. Het gaat echt alleen om het snelle ademen van 1 vis. Alle andere vissen ademen normaal.
 
Het kan goed zijn dat er kieuwweefsel beschadigd is geraakt bij deze maanvis. Ofwel door de witte stip, als het stip was (dat valt kieuwen aan) ofwel door de bacteriële toestanden. Denk niet dat zoiets weer volledig bijtrekt. Maar als hij het verder weer goed lijkt te doen, kan hij misschien best nog wat jaartjes mee op deze manier.

Wel frappant overigens dat je meerdere ziektebeelden aan de hand had. Heb je de laatste weken vissen toegevoegd aan het bestand? Witte stip is niet iets wat je out of the blue verwacht te zien opduiken.
 
Klopt...
Na het toevoegen van de pleco s en diamantgouramis zijn de ziektes ontstaan.
 
Ik heb nog nooit in 14 jaar vissen zelf in quarantaine gedaan en het is altijd goed gegaan maar ja je kan er een keer pech mee hebben inderdaad.
 
Ja misschien hebben die toch iets meegenomen vanuit de lfs.
Moest haast wel. Toen ik aantal dagen erna ging kijken waren alle diamantgouramis weg bij de lfs. Toen ik er naar vroeg hield de verkoper zijn schouders op.
 
Tja dat laatste is wel toevallig dan he maar goed het belangrijkste is dat jij je bak vrij van ziekte hebt.
 
Toeval, het kan. Ik ben ook niet met boosheid naar de lfs gegaan. Ik bedoel; we zijn allemaal mensen en er kan altijd iets misgaan. Ik weet ook niet met zekerheid of de ziekte wel van de lfs komt. Ik had zelf al in gedachte dat het door de stress kwam wat veroorzaakt werd door de grote pleco's.

Wat me wel weer opvalt eigenlijk.

De maanvissen die er nu nog zijn komen uit dezelfde "spawn" zover ik weet. De maanvis die het snelle ademen probleem heeft, lijkt opeens een groeispurt te hebben. Hij is flink groter dan de andere 2 en ook vrij agressief/territoriaal richting hun. Tijdens het voeren bijvoorbeeld heeft die wel de neiging de andere 2 weg te jagen. Het vreemde is dat hij dan de goudgouramis met rust laat.
Ik krijg volgende week zaterdag 7 nieuwe maanvissen geleverd, hopelijk zal de agressie dan weg zijn. Ze zitten nu nog maar met zijn 3tjes namelijk, en dat is gewoon te weinig.
 

Terug
Bovenaan