Wat is er nieuw

Maanvis eitjes en water verversen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Veer
  • Startdatum Startdatum
V

Veer

Guest
Het is lang geleden dat ik iets gepost heb hier. We hebben inmiddels een groot aquarium en ook maanvissen. Sinds gister heeft een koppeltje eitjes. Wij wisten niet wat we zagen en na enig speurwerk op het forum weten we hu dat het maanvissen eitjes zijn. Ik vind het super gaaf om te zien en de ouders verdedigen de eitjes enorm. Geen vis durft nog in de buurt te komen.
Mijn vraag: toen wij thuiskwamen van vakantie hadden we een algenplaag in het aquarium. Deze is nu bijna onder controle, na o.a vele malen water verversen. Er zit nog wel wat ( zwarte) alg maar kunnen we nu het water verversen?
Ik heb geen idee of het wat gaat worden met de eitjes maar ik vind dit wel gaaf om te zien. Beide maanvissen houden samen de wacht, en zelfs het eten doen ze om de beurt.

Ja hoor,als de eitjes maar niet boven water komen anders beschimmelen ze en komen niet meer uit.
Dus als je het rustig aan doet en de vissen niet in de stress gaan dan moet het volgens mij geen probleem zijn.

Vandaag, dag 3 zie ik geen eitje meer zitten....er zaten wat witte eitjes tussen, die haalden de vissen weg. Vanmorgen nog vol op eitjes en nu niets meer, ze vertonen nog wel veel agressie naar de andere vissen.misschien hebben ze d eitjes verplaatst? Ik zie ze nergens maar misschien tussen dr planten . Daar hangen ze nl wel omheen. Ik wacht het af. Heb wel begrepen dat de eerste leg vaak mislukt?

Waarschijnlijk zijn de eitjes opgegeten. Dat gebeurt vaak als ze aan het uitkomen zijn. Het helpt om 's nachts een lampje boven het aquarium te laten branden maar je hebt nooit zekerheid.

Witte eitjes zijn onbevrucht en verschimmelen. Ook als de geleidbaarheid van je water te hoog is worden ze vaak wit. Flink water verversen en mengen met regenwater of osmosewater helpt de geleidbaarheid te laten dalen.

Hobbygroet,
Jos Hut

Jammer van je eitjes.

Hopelijk heb je de volgende keer meer geluk.

En ja hoor, vorige week weer eitjes en ze zijn nu wel uitgekomen!! De ouders zijn er maar druk mee want die zetten de hele dag het grut weer terug op hun plekje. De kleintjes zitten dus nog allemaal bij elkaar en zijn nu ongeveer 5 dagen oud.maar nu......moet ik iets anders gaan voeren of niets doen? De ouders verdedigen het kroost enorm, durft geen andere vis in de buurt te komen want die worden vrij gewelddadig weg gejaagd. Ik heb de visjes ook gewoon in het aquarium laten zitten. Het zijn er wel veel, ik gok op zeker 25 we zullen zien hoeveel er overleven.

Levende Artemia nauplien voeren. Elders op dit forum staat hoe je ze kan kweken. Het is het beste opfokvoer dat er is.
Het opkweken van de jongen in een aquarium met andere vissen lukt niet. Wil je wat overhouden dan moet je ze apart zetten.

Hobbygroet,
Jos Hut

Bedankt voor de reacties. Er zijn er nog 7 over maar ben bang dat ze het dan niet gaan redden........ Mochten het dit keer niet lukken, en er komen weer eitjes hoe ga ik dan te werk? Wij hebben nog een klein aquarium bakje maar die draait niet ( onze beginners bakje met alleen wat gupjes en platy,s erin) of moet ik dan een kweekbakje in het aquarium doen? Op internet vind ik zoveel verschillende verhalen erover dat ik door de bomen het bos niet meer zie....ik vind het wel prachtig om te zien hoe de ouders hun kroost verdedigen en als de kleintjes wegzwemmen ze ze in hun bek nemen en weer terug zetten. Fantastisch!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan