Wat is er nieuw

Maanvis jongen

• Onderwerp starter Onderwerp starter michail
  • Startdatum Startdatum
M

michail

Guest
Hallo allemaal,

Afgelopen week hebben mijn maanvissen, zoals ze wel vaker doen, weer eitjes af gezet. Deze werden meestal na twee dagen weer weggehaald door de ouders.

Tot mijn verrassing zag ik vandaag dat de ouders de eitjes aan het verplaatsen waren. Na het beter bekeken te hebben zag ik dat er een groot aantal uitgekomen was. Nu teren ze nog op de dooier zak.

Heb mijn oude aquarium uit de kast gehaald om deze klaar te maken voor als ze straks vrij zwemmen.

Wanneer zou ik ze het beste kunnen over zetten? of is het het beste om ze gewoon in deze bak te laten zitten en af te wachten of de ouders ze genoeg beschermen.

ze zitten nu in een 400 liter bak met de volgende bezetting:

5x maanvis
6x corydoras sterbai
20x roodkop zalm
10x neon/kardinaal tetra
2x alg eter

Hallo Michail,

Je kan ze zsm afzuigen en in een klein bakje in je aquarium laten hangen. Anders hebben ze geen enkele kans om te overleven. Wil je er mee kweken dan zal je de ouders apart moeten zetten in een ander aquarium zonder andere vissen er bij in.
Als er jongen zijn laat je 'nachts een lampje branden en kan je ze vanaf de tweede dag voeren met net uitgekomen Artemia.

Hobbygroet,
Jos Hut

Ik heb ze eruit weten te halen en er zitten er nu een aantal jongen in een ander aquarium. Wel wat verloren gegaan maar er zwemmen er momenteel nog 50 rond. Ze eten goed van de Artemia dus ben benieuwd hoe ze zich verder ontwikkelen

Meerdere keren per dag kleine porties Artemia voeren. Niet teveel want deze jonge maanvisjes kunnen zich letterlijk dood eten. Na twee weken zijn de jongen al redelijk gegroeid en kan je voorzichtig met een slang en emmer wat water afzuigen en zo starten met verversen. Na drie weken niet alleen Artemia voeren maar ook diepvries cyclops.

Hobbygroet,
Jos Hut

Bedankt voor de tip Jos!

hoe zit het nu met de jongen ?

De jongen groeien goed! Zal even kijken of ik foto kan bijvoegen. Zag vanavond dat alle twee mijn koppels vandaag weer eitjes hebben gelegd

[image]https://imageshack.com/i/ex5BQ9Yqj[/image]

Goed bezig!

Hobbygroet,
Jos Hut

Helaas.. alle twee de legsels zijn opgegeten door de ouders.

Ik had de larfjes in een kweekbakje in het aquarium hangen. Maar zodra ze begonnen te zwemmen snoepten de ouders ze via de dunne spijltjes alsnog op. Ik heb er ��ntje kunnen redden. Een echte Nemo dus 😀

Dichte plastic kweekbakjes zijn beter. Hang ze in een hoek van het aquarium en maak ze even vast met zo'n klemmetje om tafelkleden vast te zetten. Werkt prima.
Een luchtsteentje erin , zorg dat de bellenbaan niet al te hard staat.

Hobbygroet,
Jos Hut

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan