maanvis kweek eitjes beschimmeld


M

meisie94

Guest
Hallo,

Ik heb een kweekkoppel in mijn 110l aquarium.
Ze hebben al 2x eitjes gelegd maar ze beschimmelen vrij snel wat kan ik hieraan doen.
Het is gewoon kraanwater verder niks mee gedaan.

Ouders bewapperen ze wel maar de beschimmelde eitjes eten ze wel/ niet op.

Wat kan ik dus doen om dit tegen te gaan?
 
Wachten,tot ze wat ouder zijn.
Denk een te jong koppel,zijn de eitjes niet bevrucht.
 
Of, twee vrouwtjes.

Esha 2000, wil schimmelen wel eens tegengaan.
 
Ok,
Koppel is zelfbgekozen. Deze twee waren onafscheidelijk in de groep. Zijn er 9 totaal. Dus neem aan dat dan man en vrouw is.

Esha2000 ga ik eens proberen
 
Misschien heb je ook wel te vroeg geselecteerd. Ik had 2 vissen die onafscheidelijk waren, Ik kwam zondag terug van vakantie en toen was 1 ineens met een ander gekoppelt en hebben ze gister samen eitjes gelegd. Ook maanvissen willen wat experimenteren voor ze zich settelen. Probeer dus niet te snel conclusies te trekken.
 
Hmmm ik kijk het even aan. Ze hebben vandaag alweer eitjes gelegd eens even kijken wat er gebeurd. :)
 
Mochten er jongen uitkomen,zijn ze ook zo weer weg,met de andere maanvissen erin.
 
Ze zitten met zn 2 in dr 110l de anderen in mijn 500l aquarium
 
O,dat is wat anders.

Dacht dat ze bij elkaar zaten,sorry.
 
Nee staat ook in beginpost.
Toch bedankt.
 
Voor je deze chemische wapens gaat inzetten, zou ik eerder denken dat je iets moet doen aan de waterwaardes. Alleen kraanwater is blijkbaar niet voldoende om eitjes te laten uitkomen. Kijk eens bij de gevorderde maanviskwekers op welke waterwaardes deze dat doen en welke toevoegingen zij eventueel gebruiken. Kan me nl niet voorstellen dat bv. Jos Hut methyleenblauw standaard gebruikt in zijn bakken.
 
Ik snap niet dat er niet meer info wordt gegeven.

Over welke soort maanvissen hebben we het?
Hoe oud zijn de maanvissen?
Kraanwater zegt me nog niet veel: wat is de pH, KH, GH, geleidbaarheid?

~ Ivo
 
idd extra info is hier wel op zijn plaats.
ten eerste waterwaardes.
ten tweede soort maanvis.
leeftijd
aantal nesten
en zelfgekozen koppel wil niet veel zeggen je moet een duidelijk verschil zien tijdens het afzetten aan de geslachtspapil.
 
ik sta versteld

ik kom net thuis van mijn werk en weer eitjes maar dan in het grote aquarium! dus met zn alle,
het is nu wel duidelijk te zien wie mannetje en wie vrouwtje is!

Maar ben benieuwd ga er niet vanuit dat ze uitkomen, gezien ze de anderen keren ook niet bevrucht werden.
Dusja, en anders worden we wel weggeroofd snachts, gezien de andere maanvissen erbij zitten xD
 
ik heb van mijn discuskweker wel geleerd dat eitjes van discus �n maanvis kunnen schimmelen als de geleidbaarheid te hoog ligt... ik hou mijn discussen op 100 ppm (= +/- 200 �s) en deze geleidbaarheid zou perfect zijn voor eitjes.

ik werk dus wel met osmose, aangerijkt met soft water mineral.
 
Okee,

Nou zie ik net weer eitjes van het andere koppel.

320261.jpg



De koppeltjes zijn trouwens nog steeds het zelfde!
De koi & wildvang.

en dit koppel heeft nu voor de 2de keer eitjes.
puur toeval, en het is niet de bedoeling om ze echt op te kweken dus ze blijven in het grote aquarium, dus waarschijnlijk worden ze opgegeten.

Maar heb de tijd niet om ze zo vaak te voeren. en om die artemia goed op kweek te krijgen.
 
ben niet zeker maar volgens de inschatting die ik kan maken lijkt u aqua veel te klein voor manen.

Wat zijn de maten?
 
LxDxH 210 x 50 x 50 :j
LxDxH 210 x 48 x 45 gerekend met achterwand & grind.

Zitten er 6 in.
 
ow aanpassen gaat niet meer, maar het grind is erg grof dat klopt.
Maar houd het goed schoon :j,
iedere verversing met stofzuiger schoonmaken!
 
Ik heb eSHa Optima toegevoegd aan mijn aquarium met eitjes van maanvissen en het lijkt super goed te gaan :)
Mijn maanvisjes zitten er wel pas in sinds vrijdag en maandag zag ik al eitjes :-D
 
Bij mij beschimmelen er standaar een paar, die worden dan niet weggehaad en kort daarna zie je rondom de beschimmelde eitjes weer andere eitjes beschimmelen.....
Hopelijk hebben ze er iets van geleerd en gaat het deze keer wel goed.
 

Terug
Bovenaan