Maanvis met dikke buik


lily23

Member
Lid geworden
5 augustus 2023
Berichten
5
Leeftijd
46
Het viel mij net ineens op dat alle 5 mn maantjes in meer of mindere mate een opgezwollen buik hebben alsof ze een grote steen hebben ingeslikt. Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn ? Buikwaterzucht ? Stress? Er is veel onrust in de bak en net schoot een van de discussen door de bak heen. Daarom ging ik kijken.

240 l bak met 2 Siamese algeneters, 2 albino corydoras, 4 andere corydoras, 2 discussen, 5 maantjes en een stuk of 40 neon tetra en een stuk of 5 keizertetras. Ik weet dat de discussen eigenlijk met meer moeten maar heb de bak net overgenomen
 

Bijlagen

  • 20230805_142611.jpg
    20230805_142611.jpg
    1.8 MB · Weergaven: 74
Op 240 liter een flinke belasting met 7 grote vissen die eigenlijk minimaal 50 liter per vis nodig hebben. Dan zijn de Siamese algeneters vaak ook geen lieverdjes maar ik weet niet welke soort je hebt.
Staan de schubben uit bij deze vissen? Zie je onderling gedonder?
 
Maantjes vechten af en toe met elkaar. Ik weet dat het bestand niet ideaal is, ik ga dan ook uitselecteren maar zoals gezegd bak pas overgenomen. Vissen zien er voor zover ik verstand ervan heb goed uit. Discussen heb wel pas bij oude eigenaar last gehad van flagellaten. Is behandeld en zou volgens oude eigenaar over moeten zijn
 
Wat ik op de foto zie is geen zieke maanvis, eerder 'overvuld'.
Heb je alle neontetra's nog? Zeker als ze het alle 5 hebben, is het niet ondenkbaar dat ze opeens ontdekt hebben dat neontetra's best lekker voer zijn....
 
Ik mis idd wel een paar neons maar die waren als het goed is groot genoeg om niet als voer te eindigen. Zie het nu ook bij een van de 2 blauwe spat gouramies. Dus vermoed toch buikwaterzucht. Esha2000 kuur gestart hopelijk helpt het. Tips zijn uiteraard welkom. Bedankt zover voor het meedenken enz
 
Bij buikwaterzucht staan de schubben meestal uit. Ook is het doorgaans niet besmettelijk.
 

Ze lijken juist veel honger te hebben je zou toch zeggen dat ze dan vol moeten zitten maargoed voorals nog geen rare dingen behalve dan dat door de bak schieten door de discus die zich nu ook constant verstopt. Maantjes en bs gouramies doen het voor als nog prima.
 

Terug
Bovenaan