Wat is er nieuw

Maanvis met steeds meer rode schubben?

• Onderwerp starter Onderwerp starter TimvdG
  • Startdatum Startdatum
T

TimvdG

Guest
Hallo allemaal,

Omdat ik me toch wat zorgen ga maken, en de winkels pas maandag weer open gaan, toch maar even een account aangemaakt in de hoop dat iemand mijn visje kan redden.

Ik heb zo’n 2 weken terug een bak overgenomen van iemand anders, volledig ingericht en incl. vissen. Het is een juwel RIO 350. Waterwaardes heb ik gemeten, zijn allemaal zo goed als perfect.

Sinds een paar dagen hangt deze maanvis heel de tijd een beetje rond bij het filter, zwemt/eet niet, en reageert eigenlijk steeds minder. De enige middelen die ik in huis heb zijn tegen witte stip, en een flesje tegen schimmel, vinrot en bacteriën. Dat staat er tenminste op, heb ik mee gekregen van de vorige eigenaar.

Heeft iemand een idee wat dit is/wat ik kan doen hiertegen?
C2B3155C-85E5-47C5-851A-B3EF9BAAB078.jpeg

Kun je foto totaal bak maken.

Waar meet je water mee.
2 weken geleden aquarium naar je huis wat is er met bodem, vissen en filter gebeurd? Korte beschrijving verhuizing van aquarium. Filter Schoon gepoetst etc.

Heb je al water wissel gedaan in die 2 weken. Waar hangt de vis. Hangt hij voor de filter uitstroom? Kijken of hij/zij beide kieuwdeksels gebruikt. openen en sluiten deze tegelijk of houd hij beide of 1 dicht. Kijken of aantal ademhaling/kieuwbewegingen hetzelfde is als een gezonde.

Mocht je nog geen water hebben ververst zou ik zsm helft van je water in ieder geval gaan verversen.

In ieder geval niets van de flesje erin gooien. Als het iets is zal het niet hetgene zijn waar je de flesje voor heb, stip, schimmel etc. Eerts meer info

Zoals Michelle al aangeeft is meer informatie gewenst.
Hoe is de verhuizing gegaan? is er in de tussentijd nog onderhoud gepleegd? waar meet je mee? wat meet je? ect ect ect ect ect.

aan de foto zie ik niet direct iets, behalve dat ik de kieuw wat rood vind? of zit daar net een kleurslag van de vis zelf?

Meet je met teststrips? want dan kun je gerust ervanuit gaan dat je waardes verre van perfect zijn, ik had hier ook strips en meette een nitriet van 0, met druppeltest was d enitriet een ruime 1 !! zover wijken die strips dus af.

Mijn advies voor nu: 50% water verversen en druppeltest halen

Ik meet inderdaad met strips, dacht dat die toch wel vrij betrouwbaar waren. Maar zal maandag gelijk een druppeltest halen dan, en de stripjes meer houden voor tussendoor eens even snel kijken.

De verhuizing is vrij rustig gegaan, ze waren allemaal weer vrij snel op hun plek en de andere vissen + planten doen het als een speer, daarom dacht ik toch aan een infectie ofzo.

De bodem is met de verhuizing gewoon blijven zitten met een laagje water erin, en de vissen + filtermateriaal hebben tijdelijk in een ton gezeten met het oude aquariumwater, wat hierna ook weer is mee gegaan + 200 liter nieuw water.

Hij gebruikt beide kieuwen gewoon op hetzelfde tempo als de rest, hangt voor de water instroom van het filter. Ik heb nog geen water wissel gedaan in die 2 weken.

Ik ga gelijk water verversen, bedankt zo ver!

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    88.1 KB · Weergaven: 155
Zoals Michelle al aangeeft is meer informatie gewenst.
Hoe is de verhuizing gegaan? is er in de tussentijd nog onderhoud gepleegd? waar meet je mee? wat meet je? ect ect ect ect ect.

aan de foto zie ik niet direct iets, behalve dat ik de kieuw wat rood vind? of zit daar net een kleurslag van de vis zelf?

Die kleur is dus niet van de vis zelf, eerst had hij helemaal geen rood en het word iedere dag ietsje meer...

Z.s.m. water verversen. Ik denk zelf aan ammoniak vergiftiging en waarschijnlijk meet je dat niet met je teststrips. Wat is de PH waarde van de laatste test?

Die kleur is dus niet van de vis zelf, eerst had hij helemaal geen rood en het word iedere dag ietsje meer...
Dat kan door verkeerde waterwaardes komen, door verkeerde waterwaardes raken vissen gestressed, de stress verlaagt de weerstand van de vis waardoor ze vatbaarder worden voor infecties en ziektes.
Gekleurde kieuwen kan ook een uiting zijn van stress zonder datie ziek is, meestal stoppen de vissen met eten als ze gestressed zijn

Kieuwen zullen geirriteerd zijn door stress en wellicht watertje zoals al is geopperd.

Zolang je geen druppeltesten heb kun je beter om de dag grote hoeveelheden verversen. Beter in 1x keer 50 % verversen dan 2 x 25 %. Vooral NH3/4 en NO2 van belang. Zolang je dit meet moet je verversen. Logisch rekensommetje, je meet NO2 o,4 je ververs de heft blijft er nog 0,2 over etc. Volgens mij is bij manen zo en zo veel verversen maar lees wat info bij het maanvissen gedeelte.

Ik weet niet in hoeverre je beginner ben maar kijk voor een makkelijke oplossing om te verversen. 175 liter met emmertje uitscheppen en vullen is geen doen en dan gaat het plezier van je aquarium gauw berg af. Werk met tuinslangen en bij vullen geen water op bodem laten kletsen dan komt er weer veel vuil omhoog zodat waterwaardens weer stijgen. Straal ergens op laten breken, raam, schaal op bodem etc. Grote verversingen niet met steenkoud water bijvullen.

Vooral ook niet het filter gaan poetsen. Lees info over filter onderhoud.

Laat je niet van alles aansmeren in LFS met wondermiddeltjes of medicijnkuren. Die willen je nogal eens het een en geen gaan verkopen wat zonde van je geld is of nog erger averechts gaat werken.

Succes en hoop dat de maan gauw weer gezond rond zwemt.

Bedankt voor je uitgebreide reactie Michelle! Ik heb hiervoor een jaar een 60 liter bakje gehad, en nu dus een beetje opgeschaald. Dus helemaal een beginner ben ik niet maar zo’n kleine bak is toch een stukje makkelijker.

Heb gelukkig wel al een tuinslang gekocht, met een adapter voor de keukenkraan. Dan kan het oude water zo te tuin in lopen en vervolgens water wat netjes op temperatuur is erbij laten lopen.

Filter onderhoud heb ik volgens mij ook wel aardig door, vervang nooit meer dan 1 deel tegelijk, en als het echt vies is 2 of 3 van die dingen even uitknijpen in oud aquariumwater.

Maar ik dacht dat het ook slecht was voor je bak om zo vaak water te gaan verversen? Of is dat weer alleen met kleine bakjes?

Water is ondertussen ververst, zal het goed in de gaten houden! Bedankt iedereen

Je had filtermateriaal in de ton. en ook weer terug gedaan.
Dat werkt dus nu niet meer .
Daar moet je wat voor in het water doen.

Je had filtermateriaal in de ton. en ook weer terug gedaan.
Dat werkt dus nu niet meer .
Daar moet je wat voor in het water doen.
Hoe bedoel je dit? We hebben het filtermateriaal in die ton gedaan zodat het niet uit zou drogen, daarna toen de bak weer vol was terug in het filter gedaan. Waarom zou het daardoor niet meer werken?

Buiten vochtig blijven hebben bacteriën ook zuurstof nodig om te overleven, hoe lang hebben ze in die ton gezeten?

50% verversen en goed observeren of het daarna beter gaat. Als dat zo is dan weet je vrij zeker dat je filter toch redelijk van slag is geweest tijdens de verhuizing en moet je dat de komende tijd oplossen door veel water te verversen. Mocht het na verversen niet beter gaat dan zal je eerder aan een infectie moeten gaan denken en heb je verdere medicatie nodig.

Succes!

Maar ik dacht dat het ook slecht was voor je bak om zo vaak water te gaan verversen? Of is dat weer alleen met kleine bakjes?
Als je vissen op gewoon kraanwater zitten is veel verversen geen enkel probleem. Wordt iets anders als je bv lagere ph hebt of Co2 toevoegd.

Filter, bodem, planten, tierelantijntjes zitten je nodige bacterieen om stabiel te hebben en te houden. In water zit bijna niets wat van toegevoegde waarde is voor je vissen of aquarium. Het verversen en water waardens is voor iedere vis verschillend. De meeste tropische aquarium is standaard 20/30 % verversen per week voldoende meen ik.
Daar ga jij niet mee weg komen met de manen 😀

Ik heb sluiers en ververs om de 5/7 dagen wel tot 90%.

Ik heb geen verstand van maanvissen maar volgens mij zijn dat ook wat meer veel eisende vissen qua watertje en voer. Ook gedrag is anders van maanvissen, iets met rang orde. Weet ook niet of je nog andere soorten heb rond zwemmen en dat die bij elkaar passen. Past dit niet goed bij elkaar kan ook stress geven. Daarom even bij maanvissen deel kijken want daar staan veel posts van mensen die verstand van maanvissen hebben. Totaal foto ook handig kunnen mensen mee kijken of ze iets zien wat niet klopt of wat niet samen gaat.

Door verhuizing zal er toch een klap zijn geweest in de bacterie cultuur en nu heb je 2 weken ngeen vers water toegevoegd dus vandaar dat het niet helemaal pluis is in je aquarium. Ene vis is zwakker dan de rest en laat als eerste wat zien maar als je weekje wacht zonder iets te doen zullen er meer met problemen komen. Zwakste schakels eerst.

Zou niet meteen beweren dat je filtermateriaal dood is.
hier heeft het ook wel eens een half dag stilgestaan zonder merkbare gevolgen.

Hoe bedoel je dit? We hebben het filtermateriaal in die ton gedaan zodat het niet uit zou drogen, daarna toen de bak weer vol was terug in het filter gedaan. Waarom zou het daardoor niet meer werken?
Omdat de bacterie dan uit gespoeld is.
Jujst de nitrificerende mis je nu in je filter.
Daarom zei ik filterstart toevoegen.

Bedankt voor de hulp iedereen, blijkt dat ik toch nog veel te leren heb. Zal de komende dagen veel water blijven verversen, de vorige eigenaar zei dat hij dit eens per 3 weken deed dus daar ging ik eigenlijk van uit.

Weet niet hoe hij het zo lang uitgehouden heeft dan, maar voorlopig zal ik jullie advies opvolgen door veel water te verversen en snel een druppeltest aan te schaffen om het in de gaten te houden, en een filterstart aanschaffen om het allemaal weer op peil te houden.

Poe wat een werk zo opeens, heb het er prima voor over zo voor de visjes hoor, maar de vorige eigenaar van de bak heeft het me allemaal toch wat makkelijker voorgedaan dan dat het eigenlijk is.

maar de vorige eigenaar van de bak heeft het me allemaal toch wat makkelijker voorgedaan dan dat het eigenlijk is.
De bak heeft door de verhuizing een klap gekregen waardoor je weer opnieuw stabiliteit moet bereiken, als dat straks weer zo is kan je met eens in de week onderhoud af, en gaat het genieten beginnen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan