Maanvis met vinrot?


T

Tim1913

Guest
hallo ik heb een hele dringende vraag!
Het lijkt net ofdat de staart van mijn maanvis kapt aan het gaan is. Zijn eetlust is ook minder geworden en hij is ook niet meer zo actief als vroeger. Wat kan ik hieraan doen!! En nog een vraagje hoe ou ik mijn aquarium optimaal schoon? M’n planten blijven vies worden.
0348EEA0-45F8-4DFC-98E1-67B8E8ED06AE.jpeg
5FFC4F45-6E1F-46AF-9039-A81EA553D012.jpeg
E6F8433E-1A8F-46D9-ACA5-33AEEF3D7154.jpeg
0348EEA0-45F8-4DFC-98E1-67B8E8ED06AE.jpeg
Ik doe er wat fotos bij van wat ik bedoel. Alvast bedankt!
 
Dat ziet er niet goed uit. Denk een bacterieel probleem, kan zich verspreiden. Bactopur direct tabletten heb je nodig. Beschrijving volgen inclusief het badje. Licht tijdens de kuur uitlaten. Licht breek bepaalde werkzame bestandsdelen af. Als je kuur in aquarium doe rekening houden met afbraak nodige bacterieen biologisch evenwicht. Na de kuur NO2 en NH3 in de gaten houden en meer verversen en wat grotere hoeveelheden.

Hoe ziet poep van vis eruit en zie je wat aan de kop? Foto van hele vis ook handig.

Wat meer info over de omstandigheden van je aquarium. Totaal foto, bestand, liters, verversingsbeleid, voeren etc. is handig. Vissen worden niet zomaar ziek en met gevraagde info meer reacties om omstandigheden optimaal te hebben/krijgen. Wellicht is de maanvis ziek omdat omstandigheden niet goed zijn. De kuur zal de ziek makende bacterie doden mits de maanvis niet te ver heen is maar verkeerde omstandigheden kunnen hem weer ziek maken.
 
0D0E5937-B8F8-4A10-8E8E-65D97D3AB94E.jpeg
D55EAFC3-9E50-477D-AA35-FE14818D465A.jpeg
Dat ziet er niet goed uit. Denk een bacterieel probleem, kan zich verspreiden. Bactopur direct tabletten heb je nodig. Beschrijving volgen inclusief het badje. Licht tijdens de kuur uitlaten. Licht breek bepaalde werkzame bestandsdelen af. Als je kuur in aquarium doe rekening houden met afbraak nodige bacterieen biologisch evenwicht. Na de kuur NO2 en NH3 in de gaten houden en meer verversen en wat grotere hoeveelheden.

Hoe ziet poep van vis eruit en zie je wat aan de kop? Foto van hele vis ook handig.

Wat meer info over de omstandigheden van je aquarium. Totaal foto, bestand, liters, verversingsbeleid, voeren etc. is handig. Vissen worden niet zomaar ziek en met gevraagde info meer reacties om omstandigheden optimaal te hebben/krijgen. Wellicht is de maanvis ziek omdat omstandigheden niet goed zijn. De kuur zal de ziek makende bacterie doden mits de maanvis niet te ver heen is maar verkeerde omstandigheden kunnen hem weer ziek maken.
Heel erg bedankt voor uw reactie. Het gaat slecht achteruit. Een andere vis begint nu op zijn zij te liggen. Ik heb ze appart gezet mijn grote maanvis en de andere gele vis ik ben nu meteen op zoek naar een quarantainebak ik heb ook van een vriend baktopur gekregen maar ik zou niet precies weten wat er aan de hand is en wat ik kan doen! Het lijkt ook wel ofdat de huis van mijn gele vis is vervaagd. Zijn mijn vissen nog veilig?
 
AF7F98E4-632A-4C4E-99BD-8DF9A91BDF1A.jpeg
2C719AD7-062A-4A21-8AC9-D40BBA489B4A.jpeg
3DE98473-57B6-48D2-9EF9-225DF2182F44.jpeg
Dat ziet er niet goed uit. Denk een bacterieel probleem, kan zich verspreiden. Bactopur direct tabletten heb je nodig. Beschrijving volgen inclusief het badje. Licht tijdens de kuur uitlaten. Licht breek bepaalde werkzame bestandsdelen af. Als je kuur in aquarium doe rekening houden met afbraak nodige bacterieen biologisch evenwicht. Na de kuur NO2 en NH3 in de gaten houden en meer verversen en wat grotere hoeveelheden.

Hoe ziet poep van vis eruit en zie je wat aan de kop? Foto van hele vis ook handig.

Wat meer info over de omstandigheden van je aquarium. Totaal foto, bestand, liters, verversingsbeleid, voeren etc. is handig. Vissen worden niet zomaar ziek en met gevraagde info meer reacties om omstandigheden optimaal te hebben/krijgen. Wellicht is de maanvis ziek omdat omstandigheden niet goed zijn. De kuur zal de ziek makende bacterie doden mits de maanvis niet te ver heen is maar verkeerde omstandigheden kunnen hem weer ziek maken.
Ik zie nu dat zowat al mijn vissen iets met hun staart hebben. Ik begin me nu toch wel erg zorgen te maken
 
Ja meteen met de bactopur starten. Heb je de tabletten of de vloeibare?

Eerst een grote verversing doen! minimaal 50% beter nog wat meer. Vers water van dezelfde tempratuur erin. Alle vissen in het aquarium doen., De quarantaine geeft extra stress en heeft geen zin heeft zich al in je aquarium verspreid. Goed beluchten. Als je extra zuurstofpompje heb prima anders goed de filteruitlaat op het wateroppervlak richten. je moet bovenaan golven zien.

Als je de bactopur tabletten heb 1 tablet voor meen 50 liter. Check even beschrijving. Ik los ze altijd even op in een glas water en plet ze en dan langzaam in het aquarium laten lopen bij voorkeur op je filterstroming zodat het verspreid.

Als je de vloeibare versie heb niet optimaal maar zou dan deze erin doen en de tabletten bestellen met kool. Als je tabletten heb dan grote verversing zodat je veel vloeibare versie eruit heb en dagje kool filteren en dan de tablettenversie kuur opstarten en afmaken.

Vissen die te ernstig zijn aangetast gaan het niet redden als dood zijn zsm uit aquarium halen.
 
Als je dit gedaan heb geef gevraagde info. hoeveel liter aquarium, of maten, wat voor vissen en hoeveel, verversingen etc. De kuur zal ziekte oplossen maar je moet kijken waardoor het komt! wellicht heb je te klein aquarium met te veel vissen etc. je zult wat moeten doen om te voorkomen anders heeft het geen zin en komt het weer terug.
 
Ja meteen met de bactopur starten. Heb je de tabletten of de vloeibare?

Eerst een grote verversing doen! minimaal 50% beter nog wat meer. Vers water van dezelfde tempratuur erin. Alle vissen in het aquarium doen., De quarantaine geeft extra stress en heeft geen zin heeft zich al in je aquarium verspreid. Goed beluchten. Als je extra zuurstofpompje heb prima anders goed de filteruitlaat op het wateroppervlak richten. je moet bovenaan golven zien.

Als je de bactopur tabletten heb 1 tablet voor meen 50 liter. Check even beschrijving. Ik los ze altijd even op in een glas water en plet ze en dan langzaam in het aquarium laten lopen bij voorkeur op je filterstroming zodat het verspreid.

Als je de vloeibare versie heb niet optimaal maar zou dan deze erin doen en de tabletten bestellen met kool. Als je tabletten heb dan grote verversing zodat je veel vloeibare versie eruit heb en dagje kool filteren en dan de tablettenversie kuur opstarten en afmaken.

Vissen die te ernstig zijn aangetast gaan het niet redden als dood zijn zsm uit aquarium halen.
Bedankt voor uw reactie. Ik heb de gele tabletten alleen niet genoeg dus die morgen even bij halen. Ik heb nu de erg zieken appart gezet met een tablet in het water. Dus wat ik het beste kan doen is mijn aquarium even grondig schoonmaken en dan de kuur gewoon in mijn aquarium doen? Als het goed is heb ik het water goed stromend
A513CBA2-CE5B-4391-A867-1AE96BA5C908.jpeg
 
Als je dit gedaan heb geef gevraagde info. hoeveel liter aquarium, of maten, wat voor vissen en hoeveel,

Op basis van de foto's ben ik ook wel benieuwd naar je visbestand eerlijk gezegd... Het lijkt me toch een vreemde combinatie.
En wat zijn de juiste afmetingen van deze bak?
Is het de bak uit onderstaande link?
https://www.aquaforum.nl/threads/hoe-kunnen-mijn-planten-steeds-dood-gaan.159219/#post-1927242

Je zegt in dit topic trouwens
Ik weet dat het een juwel is 120liter
maar afgaand op de foto's lijkt het eerder een juwel vision 180 te zijn?
 
CA2872AE-00C1-4D86-AF69-01D78C93ACA9.jpeg
B4061DD6-826D-423D-A7ED-C2F45B0E792A.jpeg
56D4273F-FDFF-484D-A2B1-0AAA6EBD7622.jpeg
Ik zou het echt niet weten. Ik heb het overgekocht via marktplaats. De afmetingen zijn L94CM B30CM H55CM. Ik ben slecht in namen onthouden dus ik stuur er wat fotos bij. Ik weet dat ik 3 maanvissen heb 2 nieuwe en 1 had ik al. 6 kleine met een blauwe streep op de rug. 2 van die blauwe vissen en 1 van de zelfde soort maar dan geel dan heb ik nog 2 rode papegaai cichlides en 2 algeneters
 
De grote blauwe lijken me Trichogaster trichopterus (de gele is de "gold" variant).
Papegaaicichliden worden veel te groot voor je bak en ook de maanvissen zitten veel te klein.
Hoe groot zijn deze vissen nu?
De kleintjes zijn kardinaaltetra's (Paracheirodon simulans). Vroeg of laat worden die levend voer voor één van bovenstaande vissen.
Algeneters kan letterlijk van alles betekenen dus zonder foto is daar weinig van te zeggen.

Je kan nu misschien eens opzoeken wat de vereisten zijn voor al deze vissen? Dan kan je situatie zelf beoordelen...
Hoe dan ook is de combinatie van deze vissen (en deze bak) om vele redenen niet geschikt, ben je je daar van bewust?
:(

De vervuiling door dit bestand lijkt me bijvoorbeeld al een potentieel onderdeel van het probleem.
Hoe vaak en hoeveel ververs je?
 
De grote blauwe lijken me Trichogaster trichopterus (de gele is de "gold" variant).
Papegaaicichliden worden veel te groot voor je bak en ook de maanvissen zitten veel te klein.
Hoe groot zijn deze vissen nu?
De kleintjes zijn kardinaaltetra's (Paracheirodon simulans). Vroeg of laat worden die levend voer voor één van bovenstaande vissen.
Algeneters kan letterlijk van alles betekenen dus zonder foto is daar weinig van te zeggen.

Je kan nu misschien eens opzoeken wat de vereisten zijn voor al deze vissen? Dan kan je situatie zelf beoordelen...
Hoe dan ook is de combinatie van deze vissen (en deze bak) om vele redenen niet geschikt, ben je je daar van bewust?
:(

De vervuiling door dit bestand lijkt me bijvoorbeeld al een potentieel onderdeel van het probleem.
Hoe vaak en hoeveel ververs je?
Oke bedankt hier was ik allemaal niet van op de hoogte! Ik heb het nog niet lang en loop tegen van alle dingen aan. Ik wist dat een aquarium overbevolkt kon worden maar dat sommige vissen niet samen konden wist ik niet! Ik kan alsnog vnv een aquarium ophalen van ong dezelfde afmetingen. Is het dan een idee om de 2 rode papegaai cichlide en de 3 maanvissen samen na het kuren(als alles goed gaat) in de nieuwe aquarium te zetten?
 
Is dus een vision 180 liter. Al het begin is moeilijk als je niet over de juiste info beschik. aquarium houden is niet heel makkelijk en als omstandigheden niet goed zijn krijg je drama op drama. Een bacterieel probleem is een van de ernstigere dramas die je kunt hebben. Dit kan hele visbestanden uitroeien.

180 liter aquarium is 3 1/2 tablet bactopur erin. Omdat je in juli ook dit probleem heb gehad zou ik de kuur meteen maar een keer herhalen. Dag dat je kuur ga toevoegen in aquarium een hele grote verversing erin. De dag dat het volgens de gebruiksaanwijzing eruit moet weer een hele grote verversing (z on 70 tot 80%) en weer 3 1/2 tablet toevoegen. Je lichten moet je uitlaten tijdens de kuur. Als de tweede kuur klaar is wederom een grote verversing en filteren over kool om kuur eruit te halen. Na de kuur krijg je 3/4 weken last van verhoogde waterwaardes omdat de kuur ook een klap uitdeelt aan je benodigde bacterieen die je nodig heb voor biologisch evenwicht.

Basis info biologisch evenwicht.
Door vervuiling, poep, etensresten, bij elk hapje water gaat water door vis en komt er ammoniak uit kieuwen krijg je gif in het water. Dit meet je door een NH3 test te gebruiken. Meet je NH3 in je water dan zwemmen je vissen in een giftig watertje en verzwakken worden ziek. In je bodem en filter gaan bacterieen groeien die de NH3 omzetten naar NO2 wat vissen ook geen goed doet. Je krijg op een gegeven moment een nitrietpiek. Er komt een stabiel moment van alle bacterieen die al het vuil omzetten naar NO3. Op het moment dat je dus geen NH3 of NO2 meet kun je spreken van biologisch evenwicht. Meet je NH3 en/of NO2 krijg je dit alleen weg met verversen. Stel je meet 0,4 NH3 en je ververs 50 % hou je 0,2 over dit is nog veel te hoog. Er zijn wel andere opties om crisiswaardes op te vangen maar als beginner wellicht too much.

Heb je teveel vissen in je liters dan kunnen de benodigde bacterieen dit niet aan.

De vissen zijn ziek en zwak. Je doe medicatie erin wat ook op hun lichaam werkt en moeten veel energie gebruiken om weer beter te worden. Is het water na de kuur niet goed knappen de vissen niet op. Bepaalde soorten vissen houden van rust. heb je daarbij drukke vissen raken die rustige vissen gestress en verzwakken ze ook weer door. hetzelfde geld voor quarantaine oplossingen. Soms is dit handig omdat je niet heel je aquarium uit balans wil hebben maar bij meerdere zieke vissen is dit nu eenmaal nodig omdat de ziekteverwekkers verspreid zijn in je aquarium, bodem en filter en wil je alles dood hebben omdat je anders je gezonde vis weer in het aangetaste aquarium terug zet en ze binnen now time weer besmet zijn. Zieke vissen gebruiken al heel veel energie om zich af te weren tegen alles at ze aanvalt en elk stress dingetje kan teveel zijn.

Wat betreft optimale omstandigheden van jouw vissen bestand heb ik geen verstand van. Wellicht is het een goed idee om deze vraag in het gedeelte hierover te posten. Elk soort visje heeft andere eisen qua watertje, voedsel en medebewoners. Een ander aquarium erbij voor je maanvissen en de andere is wellicht een optie maar ook een nieuw aquarium moet een week of 4 indraaien voordat je er vis in kan zetten omdat hier ook geen biologisch evenwicht is.

Tracht in ieder geval een druppeltest NH3 en NO2 te krijgen. Als je meet kun je een hoop ellende voorkomen.
 
Is dus een vision 180 liter. Al het begin is moeilijk als je niet over de juiste info beschik. aquarium houden is niet heel makkelijk en als omstandigheden niet goed zijn krijg je drama op drama. Een bacterieel probleem is een van de ernstigere dramas die je kunt hebben. Dit kan hele visbestanden uitroeien.

180 liter aquarium is 3 1/2 tablet bactopur erin. Omdat je in juli ook dit probleem heb gehad zou ik de kuur meteen maar een keer herhalen. Dag dat je kuur ga toevoegen in aquarium een hele grote verversing erin. De dag dat het volgens de gebruiksaanwijzing eruit moet weer een hele grote verversing (z on 70 tot 80%) en weer 3 1/2 tablet toevoegen. Je lichten moet je uitlaten tijdens de kuur. Als de tweede kuur klaar is wederom een grote verversing en filteren over kool om kuur eruit te halen. Na de kuur krijg je 3/4 weken last van verhoogde waterwaardes omdat de kuur ook een klap uitdeelt aan je benodigde bacterieen die je nodig heb voor biologisch evenwicht.

Basis info biologisch evenwicht.
Door vervuiling, poep, etensresten, bij elk hapje water gaat water door vis en komt er ammoniak uit kieuwen krijg je gif in het water. Dit meet je door een NH3 test te gebruiken. Meet je NH3 in je water dan zwemmen je vissen in een giftig watertje en verzwakken worden ziek. In je bodem en filter gaan bacterieen groeien die de NH3 omzetten naar NO2 wat vissen ook geen goed doet. Je krijg op een gegeven moment een nitrietpiek. Er komt een stabiel moment van alle bacterieen die al het vuil omzetten naar NO3. Op het moment dat je dus geen NH3 of NO2 meet kun je spreken van biologisch evenwicht. Meet je NH3 en/of NO2 krijg je dit alleen weg met verversen. Stel je meet 0,4 NH3 en je ververs 50 % hou je 0,2 over dit is nog veel te hoog. Er zijn wel andere opties om crisiswaardes op te vangen maar als beginner wellicht too much.

Heb je teveel vissen in je liters dan kunnen de benodigde bacterieen dit niet aan.

De vissen zijn ziek en zwak. Je doe medicatie erin wat ook op hun lichaam werkt en moeten veel energie gebruiken om weer beter te worden. Is het water na de kuur niet goed knappen de vissen niet op. Bepaalde soorten vissen houden van rust. heb je daarbij drukke vissen raken die rustige vissen gestress en verzwakken ze ook weer door. hetzelfde geld voor quarantaine oplossingen. Soms is dit handig omdat je niet heel je aquarium uit balans wil hebben maar bij meerdere zieke vissen is dit nu eenmaal nodig omdat de ziekteverwekkers verspreid zijn in je aquarium, bodem en filter en wil je alles dood hebben omdat je anders je gezonde vis weer in het aangetaste aquarium terug zet en ze binnen now time weer besmet zijn. Zieke vissen gebruiken al heel veel energie om zich af te weren tegen alles at ze aanvalt en elk stress dingetje kan teveel zijn.

Wat betreft optimale omstandigheden van jouw vissen bestand heb ik geen verstand van. Wellicht is het een goed idee om deze vraag in het gedeelte hierover te posten. Elk soort visje heeft andere eisen qua watertje, voedsel en medebewoners. Een ander aquarium erbij voor je maanvissen en de andere is wellicht een optie maar ook een nieuw aquarium moet een week of 4 indraaien voordat je er vis in kan zetten omdat hier ook geen biologisch evenwicht is.

Tracht in ieder geval een druppeltest NH3 en NO2 te krijgen. Als je meet kun je een hoop ellende voorkomen.
Bedankt voor uw reactie hier heb ik veel aan! Ik heb gister heel m’n aquarium en pomp schoongemaakt. Daarna heb ik 3,5 tablet baktopur direct in het water gedaan en je lamp inderdaad uit gehouden en mijn gold Trichogaster trichopterus die het gister echt niet meer leek te halen omdat ie steeds op zn zij lag zwemt nu vrolijk rond! Ik hoop dat dit komt door de baktopur en dat het helemaal goed komt. Wat betreft de drukte is mijn aquarium niet overbevolkt (zover ik weet) alleen zijn de rodepapegaatcichlides wel heel druk en actief dus misschien dat die voor stress zorgen? En de NH3 heb ik nog niet getest dan haal ik dat ook meteen. Wat ik wel altijd test is de HP, NO2 & PO4
 
oei, oei filter schoonmaken was geen goed idee. In je filter leven juist de bacterieen die je nodig heb om de vervuiling om te zetten. Doe voor de zekerheid halverwege de kuur na 3 dagen een verversing van 50 % dus 90 liter eruit en vers erin en dan weer 2 tabletten erbij doen.

Filters nooit geheel schoon gaan maken en nooit zomaar in je bodem gaan wroeten, hier zit veel vuil in en bij wroeten of eruit halen komt er een hele lading vervuiling naar boven. tevens zitten hier nu juist je benodigde bacterieen in die de vervuiling om moeten gaan zetten. Door verkeerde handelingen met filters en bodem veel ellende. Gebruik de zoekfuncties een; indraaien aquarium, waterwaardes, nitriet piek (NO2), NH3. Als je de basis een beetje begrijp word het steeds makkelijker en stukje voor stukje leer je wel bij. Een stabiel aquarium is al moeilijk genoeg en planten etc. is weer een aparte afdeling en als je alles weet heb je zo ongeveer een opleiding op HBO niveau onder de knie :book: Alle kennis is erg veel en duurt een tijdje. gaat niet in 1 dag lukken.

de NO2 testen om de 2/3 dagen. Als je die boven de 0,1 zie verhogen weer verversen en bijdoseren. Na de kuur blijven meten en zorgen dat NO 2 zo laag mogelijk blijft. Soms betekend dit dat je een paar dagen achter elkaar de helft moet verversen. De andere testen is niet zo van belang met oog op giftige stoffen voor vissen. Dit is meer fijn afstemming voor je planten meen ik maar verdiep je eerst in de waterwaardes wat noodzakelijk is voor wat je vissen nodig hebben.

Door water te verversen knappen vissen ook erg op.

Ik kan je verder niet helpen qua vissoorten die je heb. Ik heb geen verstand van alle vissen. Ik heb door ervaring veel kennis over ziektens en dit is bij de meeste vissen hetzelfde. Ik heb koud water met sluierstaarten en is heel anders. Ik zou in jouw aquarium maar max 3 vissen kunnen houden en voor elke vis is er een regel voor optimaal leven en maanvissen hebben ook bepaalde eisen en ik denk de chiclide, papagaai vissen ook maar dit weet ik zelf niet allemaal.

Succes en ik hoop dat al je vissen het beter gaan maken en dat je de juiste keuzes kan maken zodat je verder gezonde vissen heb en hou
 
oei, oei filter schoonmaken was geen goed idee. In je filter leven juist de bacterieen die je nodig heb om de vervuiling om te zetten. Doe voor de zekerheid halverwege de kuur na 3 dagen een verversing van 50 % dus 90 liter eruit en vers erin en dan weer 2 tabletten erbij doen.

Filters nooit geheel schoon gaan maken en nooit zomaar in je bodem gaan wroeten, hier zit veel vuil in en bij wroeten of eruit halen komt er een hele lading vervuiling naar boven. tevens zitten hier nu juist je benodigde bacterieen in die de vervuiling om moeten gaan zetten. Door verkeerde handelingen met filters en bodem veel ellende. Gebruik de zoekfuncties een; indraaien aquarium, waterwaardes, nitriet piek (NO2), NH3. Als je de basis een beetje begrijp word het steeds makkelijker en stukje voor stukje leer je wel bij. Een stabiel aquarium is al moeilijk genoeg en planten etc. is weer een aparte afdeling en als je alles weet heb je zo ongeveer een opleiding op HBO niveau onder de knie :book: Alle kennis is erg veel en duurt een tijdje. gaat niet in 1 dag lukken.

de NO2 testen om de 2/3 dagen. Als je die boven de 0,1 zie verhogen weer verversen en bijdoseren. Na de kuur blijven meten en zorgen dat NO 2 zo laag mogelijk blijft. Soms betekend dit dat je een paar dagen achter elkaar de helft moet verversen. De andere testen is niet zo van belang met oog op giftige stoffen voor vissen. Dit is meer fijn afstemming voor je planten meen ik maar verdiep je eerst in de waterwaardes wat noodzakelijk is voor wat je vissen nodig hebben.

Door water te verversen knappen vissen ook erg op.

Ik kan je verder niet helpen qua vissoorten die je heb. Ik heb geen verstand van alle vissen. Ik heb door ervaring veel kennis over ziektens en dit is bij de meeste vissen hetzelfde. Ik heb koud water met sluierstaarten en is heel anders. Ik zou in jouw aquarium maar max 3 vissen kunnen houden en voor elke vis is er een regel voor optimaal leven en maanvissen hebben ook bepaalde eisen en ik denk de chiclide, papagaai vissen ook maar dit weet ik zelf niet allemaal.

Succes en ik hoop dat al je vissen het beter gaan maken en dat je de juiste keuzes kan maken zodat je verder gezonde vissen heb en hou
Bedankt dat u uw kennis met mij wilt delen! Ik ga alles doen wat u zojuist allemaal geschreven hebt. Het helpt me de goede kant op want het is veel moeilijker dan dat ik me voor kon stellen. Ik ga zo gelijk de NO3 halen en testen. Nogmaals super bedankt! Ik was bang dat als ik niet snel hulp kreeg het heel anders liep met m’n visjes
 
NH3 en NO2 moet je hebben. NO3 ook leuk maar niet zo van belang als de andere twee. Dit is weer een fase verder. Je heb ook koffertje met de belangrijkste erin.

Van belang voor omstandigheden vissen in mate belangrijkheid
NH3, NO2, PH, KH, NO3
Van belang voor plantentoestanden en algen de rest en de NO3

Alles hangt wel samen maar om te starten is de NH3 en NO2 een must. Dit meet de giftige stoffen die erg van invloed zijn op je gezondheid van de vissen.
 
NH3 en NO2 moet je hebben. NO3 ook leuk maar niet zo van belang als de andere twee. Dit is weer een fase verder. Je heb ook koffertje met de belangrijkste erin.

Van belang voor omstandigheden vissen in mate belangrijkheid
NH3, NO2, PH, KH, NO3
Van belang voor plantentoestanden en algen de rest en de NO3

Alles hangt wel samen maar om te starten is de NH3 en NO2 een must. Dit meet de giftige stoffen die erg van invloed zijn op je gezondheid van de vissen.
Oke bedankt!
 
Bekijk bijlage 258677 Bekijk bijlage 258678
Heel erg bedankt voor uw reactie. Het gaat slecht achteruit. Een andere vis begint nu op zijn zij te liggen. Ik heb ze appart gezet mijn grote maanvis en de andere gele vis ik ben nu meteen op zoek naar een quarantainebak ik heb ook van een vriend baktopur gekregen maar ik zou niet precies weten wat er aan de hand is en wat ik kan doen! Het lijkt ook wel ofdat de huis van mijn gele vis is vervaagd. Zijn mijn vissen nog veilig?

Een heel verhaal over de bestrijding van vinrot bij deze beginnende aquariaan. Beslist goed bedoeld maar ik zet er hier mijn vraagtekens bij. Ik betwijfel namelijk of hier de oorzaak van het probleem met de vissen bestreden wordt: een zwaar vervuild aquarium en een hopeloos visbestand wat de combinatie betreft. De papegaaicichliden en maanvissen moeten uit dit aquarium en er moet erg veel schoongemaakt en water ververst gaan worden want ik zie ook erg veel verkeerde algen en vuil. Vissen met sluiers zijn vaak beroerde zwemmers, vanwege de sluiers, en papagaaicichliden zullen ze af en toe weg willen jagen door te bijten naar deze vissen. Het aquarium is veel te klein voor maanvissen, en ook nog papagaaicichliden erbij.
Best wel ingrijpende maatregelen.
Als het aquarium goed schoon is opnieuw opstarten, zorgen dat er geen vissen bij komen maar eerst voldoende planten. Als alles dan groeit advies inwinnen qua visbestand en de liefhebber moet zelf zich goed gaan inlezen over de soorten vissen die hij leuk vindt. Je moet eigenlijk alles weten van de vissen die je wilt hebben.

Heel veel succes en Hobbygroet Jos Hut
 
Is natuurlijk het beste om eerst alles te weten maar in de praktijk werkt het helaas vaak niet zo. Bijna alle ziektens vloeien voort uit vervuiling en verdere slechte omstandigheden vandaar zulke topics ook zo langdradig worden maar alleen antwoorden vinrot, bactopur hebben beginners en de vissen ook weinig aan. Denk dat nu mede door jouw post TS over voldoende info beschikt om de boel op orde te brengen.

wellicht kun je nog de vraag die TS stelt beantwoorden. Aquarium erbij met zelfde afmeting en dan de maanvissen en de papagaai vissen hier apart in?
 
Bij verschillende aquariumverenigingen worden cursussen gegeven voor beginnende liefhebbers. Bijvoorbeeld bij Hugo aqua in Heerhugowaard maar ook bij Terra colinaria in Gulpe. In een aantal bijeenkomsten leer je daar hoe je het beste een aquarium kan verzorgen. Mijn ervaring is dat het lidmaatschap van een aquariumvereniging stukken goedkoper is dat een paar flinke fouten, zieke vissen en het kopen van medicijnen. Ik heb een potje medicijnen waar indertijd €32,50voor betaald is. Of je een emmer leeggooit. Op www.nbat.nl staat waar verenigingen zijn. Leden helpen elkaar en dat is heel belangrijk. Natuurlijk staan we ook met de uitslag van de landelijke keuring op Vivarium. Dat is op zaterdag. Die mooie bakken: is geen toeval. Vlak ernaast hebben we een stand. Tot ziens!

Hobbygroet Jos Hut
 
NH3 en NO2 moet je hebben. NO3 ook leuk maar niet zo van belang als de andere twee. Dit is weer een fase verder. Je heb ook koffertje met de belangrijkste erin.

Van belang voor omstandigheden vissen in mate belangrijkheid
NH3, NO2, PH, KH, NO3
Van belang voor plantentoestanden en algen de rest en de NO3

Alles hangt wel samen maar om te starten is de NH3 en NO2 een must. Dit meet de giftige stoffen die erg van invloed zijn op je gezondheid van de vissen.
Ik heb nu alle alle waardes gemeten die u zei en alles is goed. Baktopur direct was bij onze speciaalzaak uitverkocht dus moest ik het eerst even met de normale doen. Ik heb zojuist de baktopur direct op kunnen halen maar hoe moet ik het nu doseren noudat er al vloeibare baktopur erin heb zitten? Tot nu toe gaat alles goed met de vissen.
Groetjes
 
Hoeveel dagen heb je de vloeibare versie erin? Je geef aan met de vissen gaat het goed. Zie je resultaat? Eten weer goed, zie je dat het rafelen van de staart staart stil staat en liever nog dat je weer zie aangroeien?

Zitten ze nog in quarantaine of heb je nu alles in eht aquarium met de vleoibare bactopur?
 
Ik heb nu alles in mijn normale bak zitten. Ze eten weer goed en je ziet al kleine stukjes dichtgroeien inderdaad. Zondag heb ik er 3 tabletten baktopur direct erin gedaan en meteen nieuwe besteld alleen ging er iets mis met mijn pakket dus had het pas vandaag. Duurde me wat te lang dus had eergister vloeibare gekocht en dat er meteen ingedaan nedat ik 50% van het water had ververst want dat hadden ze aangeraden vanuit de winkel
 
Dan zou ik nu de vloeibare kuur afmaken. Na de kuur weer grote verversing en dagje kool in je filter om medicijnen eruit te halen. Dan hebben ze 3 dagen bactopur en een week de vloeibare versie dat moet genoeg zijn, vooral als je al stukjes staart zie aangroeien.

Na de kuur goed je NH3 en NO2 blijven meten en verversen indien nodig. Zo en zo hoort verversen bij je wekelijks onderhoud.

Ga je wat verdiepen in wat je vissen soorten nodig hebben anders is alle moeite voor niets en krijg je gegarandeerd weer problemen. Dan is het net zoiets als met een long onsteking anti biotica nemen en in je korte broek buiten gaan zitten met 5 graden onder 0. Gaat ook niet goed komen.

Je vissen zijn ziek geworden door de omstandigheden waar ze in verblijven en rond zwemmen.

Zullen vast via de zoekfuncties posts zijn met meer info betreft de soorten die jij rond heb zwemmen.

Succes en ik hoop straks leuke posts te zien met een mooi en goed draaiend aquarium en gezonde vissen erin :)
 

Terug
Bovenaan