Wat is er nieuw

Maanvis met witte bultjes boven zijn oog

• Onderwerp starter Onderwerp starter Tim1755
  • Startdatum Startdatum
T

Tim1755

Guest
Hoi iedereen,

Vandaag viel me op dat 1 van mijn 2 maanvissen erg rustig was en een beetje boven in een hoek zat. Ik ging kijken en zag iets van witte pluizige bultjes boven zijn beide ogen. Ze lijken gelijk aan beide kanten te zijn. Aan beide kanten boven de ogen 3 bultjes. Nu heb ik dat nog nooit bij een maanvis gezien en gezien zijn gedrag maak ik me toch ongerust. Ik heb foto's bijgevoegd van de bultjes.

Is dit een schimmel? Alleen deze maanvis heeft het. Geen enkel andere vis lijkt er last van te hebben.

Bijlagen

• IMG_20210225_220400.jpg
    IMG_20210225_220400.jpg
    385.2 KB · Weergaven: 259
  • IMG_20210225_220301.jpg
    IMG_20210225_220301.jpg
    408.8 KB · Weergaven: 246
  • IMG_20210225_220350.jpg
    IMG_20210225_220350.jpg
    375.5 KB · Weergaven: 192
Vul even de checklist in met info.

Hoe ziet de ontlasting van de vis eruit? Zie je draadjes uit poepgat hangen? Als witte plek weg is kijken of er een putje/kratertje onder zit?

Bedankt voor je reactie.
Ik vind het lastige vragen. Moet zeggen dat ik hem nog niet heb zien poepen sinds ik de plekjes ontdekte, maar er hangen geen draadjes uit zijn poepgat.

En met de vraag als de witte plek weg is of er putjes zijn bedoel je dus dat ik hem moet vangen en de witte dingetjes moet weghalen?

Nee, niet vangen. Maar vaak is de schimmel een secundaire infectie die ontstaat bij gatenziekte. En ik denk dat Tim daar aan denkt.

-bakmaat is 1.20m bij 0.4m
-bak draait een maand
-waterwaarden weet ik niet, alleen dat nitriet onder de 0,3 zit.
-bioflow M met 600 debiet
-water is tot nu toe 1 keer afgelopen week ververst.

-het gaat om 1 maanvis die er last van heeft
-vissenbestand:
- 4 Corydoras
- 5 otocinclus affinis
- 10 roodkopzalmpjes
- 6 kardinaaltetra
- 5 garnaaltjes

-ik heb de maanvissen paar dagen geleden gekocht samen met de tetra's. De andere vissen waren 2 weken daarvoor er al.

-het ziektebeeld is pluisjes boven zijn ogen aan beide kanten. Verder eet hij en lijkt hij toch weer levendig.

-nog niets gedaan aan medicijnen
-ik ontdekte het gisteravond bij de vis, maar zou kunnen dat hij het bij aanschaf al had. Niet op gelet.

-het is dus een nieuwe vis, 4 dagen geleden gekocht.

Ik heb de hele checklist proberen in te vullen. Hij ziet er verder helemaal in orde uit! Geen gaten of slechte vinnen.

Wat vervelend van je vis. Mooie vis trouwens!
Goed dat je de lijst hebt ingevuld! Dat geeft een beter inzicht.

Mogelijk is je aquarium niet in balans. Dat vermoed ik omdat je schrijft dat je je aquarium een maand hebt staan, en een nitrietwaarde meet van 0,3. Nitriet is giftig voor vissen, dus moet altijd op 0 zijn.
Je schrijft dat je aquarium nu een maand staat, met vis er in. Hoe lang zit je vis er al bij in? Een aquarium heeft tijd nodig om een bacteriecultuur te ontwikkelen, die de afvalstoffen van je vissen omzetten naar onschadelijk nitraat. Als die bacteriecultuur nog niet op orde is, dan worden de afvalstoffen van je vissen niet goed omgezet in onschadelijke stoffen, waardoor je waterkwaliteit slechter wordt en vissen dus vatbaar voor ziektes. Het systeem moet dus in balans zijn. En ik vermoed dat dat nu niet goed in balans is, vanwege je hoge nitrietwaarde.
Hoeveel water heb je ververst, en wanneer was dat voor het laatst?
Het beste wat je nu kunt doen is veel water verversen, om het nitriet in je water te verdunnen zodat het 0 wordt.

@Giebeltje heeft een fantastisch stuk geschreven over de stikstofcyclus in een aquarium. Zeer aan te bevelen om even te lezen, want het geeft een goed overzicht van hoe een aquarium 'werkt'.
Hier de link: https://aquaforum.nl/threads/stikstofcyclus-speciaal-voor-goudvis-sluierstaarthouders.171486/

Verstandig (en eigenlijk noodzakelijk) om even een goede testkit te kopen (bijvoorbeeld de colombo testkoffer met druppeltests) zodat je je waterwaarden kunt meten. Zodat je inzicht krijgt in hoeverre je vissen in rioolwater zwemmen (wat langzamerhand het geval wordt als hun eigen ontlasting niet goed wordt verwerkt en omgezet). Let vooral op de NH4 waarde en de NO2. Die moeten allebei 0 zijn.
Zo niet, vooral met NH4: gelijk water verversen tot het 0 wordt.

Hoeveel maanvissen heb je in je bak? (edit: lees net 2) En hoe groot zijn ze nu? En wat krijgen ze te eten? Heb je gezien of de vis in kwestie ruzie heeft met de andere maan?

Wat betreft je maanvis met schimmel, ik vind dat een lastige kwestie, gezien je situatie.
De schimmel kan zijn te linken aan slechte waterwaardes (die de vis hebben opgezadeld met minder weerstand), maar je hebt je vis pas 4 dagen, dus het kan ook al aanwezig geweest zijn (en in dat geval zou ik zeggen, probeer je vis te ruilen). Maar een gezonde vis in slechte waterwaarden plaatsen is ook niet ideaal. Toch zou ik, als het je lukt om de waarden in je aquarium snel op orde te krijgen, misschien wel overwegen om de vis te ruilen. Zieke vissen kunnen, naast dat je dat dan moet behandelen, ook dingen overbrengen op je gezonde vissen. En dat wil je niet. Daarom liefst nieuwe vissen ook een poos in quarantaine, voor ze je bestand in gaan.

Wat ik je nu in ieder geval adviseer, is om nu eerst flink water te gaan verversen, en een testkit te kopen, en te kijken hoe je bak ervoor staat. Meten is weten.
Hier op het forum wordt (mede aan mij ;)) aanbevolen om standaard 2x per week 50% water te verversen. Ik houd dat zelf ook aan.

Heel veel succes, ik hoop dat het lukt om inzicht te krijgen in hoe je waterwaardes zijn. Denk dat de oplossing daar begint.
Wat betreft je maanvis, heb je daar al contact over gehad met de zaak waar je ze gekocht hebt?

Heel fijn die uitgebreide reactie. Hier kan ik al sowieso wat dingen uithalen en die testkit ga ik sowieso halen.

Qua nitrietwaarde zei ik lager dan 0,3. Ik zeg dat, omdat de tester die ik heb dat als laagste mogelijkheid aangeeft. Hij geeft geen 0 aan, maar <0,3. Die zou dus net zo goed ook op 0 kunnen liggen.

Ik heb pas na 2 weken de vis toegevoegd. Toen gaf de nitriettest aan dat de waarde onder de 0,3 lag. Wat dus de beste uitkomst van die test was. Toen heb ik de eerste paar vissen toegevoegd: algeners, garnalen, Roodkopzalm en corydoras. Kleine 2 weken later volgden de maanvissen en tetra's.

De maanvissen zijn erg vredelievend samen. Vinden het ook erg fijn om samen door de bak te drentelen en de andere vissen durven ook gewoon dichtbij ze te zwemmen. De maanvissen laten de andere vissen ook met rust.

Afgelopen zondag heb ik 1/3 van het water ververst.

Qua eten krijgen ze droogvoer en wilde eerdaags levend voer geven, maar heb dit nog niet gedaan. Ze zijn gok ik rond de 10cm. Zijn nog verre van volgroeid in ieder geval.

Kan die schimmel overslaan op andere vissen of is het juist deze vis omdat hij misschien wat stress heeft gehad van de verhuizing? Of zouden andere vissen na een verhuizing nu ook die schimmel kunnen krijgen?

Ik zou ook even flink wat water gaan verversen omdat je aquarium nog vrij nieuw is en al heel wat vis is toegevoegd. De kans is groot dat het watertje niet optimaal is. De ene vis is wat sterker dan de ander en de zwakste kan wat vertonen. Maar waterwaardens niet in orde geeft bij alle vissen een verminderde weerstand en zijn ze vatbaarder voor allerhande ziektens.

Ik zou starten met een verversing van 80 a 90% net dat de vissen nog onder water zitten en vers water zelfde temperatuur als aquarium erin en dan even een weekje om de dag verversen. Een test setje NO2 en NH3 is eigenlijk een must zodat jezelf een betrouwbare meting kan doen. Niet teveel aan je filter zitten/schoonmaken want dan gooi je weer een hoop bacterien die je nodig heb weg.

Kijk het even aan met de maanvis als het vertrekt door het betere watertje. Je vissen even goed voeren zodat ze sterk worden/blijven. Als schimmeltje meer gaat worden na een paar dagen post dit dan zou zout wellicht iets kunnen doen en heb je misschien wat meer inzicht in de ontlasting en putjes in de kop.

Niet gaan uitvangen geef hem maar even rust en kijk wat water en goed voer doet. Dat witte kan opeens eraf vallen en dan kijken wat eronder zit. Is er geen hoogte verschil dan goed. Zit er een soort van gat naar beneden onder dan weer posten met foto. Ik weet niet goed beter te omschrijven maar denk aan een vulkaan waar je z on krater in heb. Dus een gat onder dat witte.

Ik neem aan dat een poepstreng van een maanvis donker gekleurd is. Kleur van voedsel. Kijken of je witte/doorzichtige/slijmkleurige poep zie

De poep van de vis is inderdaad de kleur van het eten en slijmerige poep heb ik nog niet gezien.

Waterverversen doen wij eigenlijk via de Cv kraan. Dat is de enige kraan waar onze slang op past. Dit water is dus ook koud en niet warm te krijgen. Water verversen doe ik daarom ook liever niet meer dan 1/3e per keer. Maar zal dit dan vaker doen deze week.

Heb je geen koppelstuk voor je slang? Je hebt heel veel simpele koppelingen om een tuinslang aan je mengkraan te kunnen zetten. Als je steeds met koud water ververst, kan dit gevolgen hebben voor de weerstand van je vissen. Maanvissen hebben een redelijk hoge temperatuur nodig, dus krijg je te veel temperatuurschommelingen. Maar omdat je met een secundaire besmetting ( schimmel) zit, is er vermoedelijk sprake van een bacteriele infectie. Of de vis al besmet was voordat hij bij jou kwam is lastig te zeggen, maar verhuizing/vervoer etc. levert in ieder geval stress op en een verminderde weerstand, waardoor doodgewone bacteriestammen die in iedere bak aanwezig zijn ook voor problemen kunnen gaan zorgen. De maanvissen zijn nieuw, en maar met z'n tweeen. Ook dit kan problemen opleveren, aangezien maanvissen zich het prettigst voelen met 5 of meer. Dus ook daar kan stress ontstaan zijn. Je bak draait bovendien nog maar een maand, dus denk ik dat er nog onvoldoende biofilm is opgebouwd om je waterwaarden stabiel te krijgen. Dat kun je ook zien aan het gedrag van je vis en de schimmel waar hij last van heeft.

Je nitrietwaarde van 0,3 is te hoog, die moet naar 0. De enige manier waarop je dit kunt bereiken is door het doen van 50% waterwissels. Maar dat moet met water van gelijke temperatuur. Daarom denk ik dat het handig is om zsm een koppelstuk voor je slang aan te schaffen en zolang je die nog niet hebt, met behulp van emmertjes je bak bij te vullen met water van dezelfde temperatuur. Je hebt ook een testsetje nodig, en ik raad je aan om druppels te gebruiken. Die meten nl. preciezer. Ik heb zelf de Colombo testkoffer, maar JBL heeft ook een goede heb ik gelezen.

https://tuintipsonline.nl/tuinslang-aansluiten-op-keukenkraan/

De poep van de vis is inderdaad de kleur van het eten en slijmerige poep heb ik nog niet gezien.

Waterverversen doen wij eigenlijk via de Cv kraan. Dat is de enige kraan waar onze slang op past. Dit water is dus ook koud en niet warm te krijgen. Water verversen doe ik daarom ook liever niet meer dan 1/3e per keer. Maar zal dit dan vaker doen deze week.

Tja dan heb je met maanvissen een probleem. Nu heb ikzelf geen ervaring met maanvissen maar volgens mij doen de houders van deze vissen en met name jonge maanvissen volgens mij verversingen van 50%.Ik weet ook niet wat hun koude tolerantie is.

Inderdaad als je vele hoeveelheden koud ververs gaat je tempratuur wel erg dalen met grote hoeveelheden. Laat morgen anders even je NH3 en No2 meten in een LFS met druppels zodat je de waarde weet. Als 0,3 is en je ververs 50% dan hou je 1,5 over wat weer zo oploopt en is nog veel te veel. Vandaar de grote verversing omdat het percentage wat overblijft dan goed daalt. Met elke verversing van 30% ben je dagen bezig om het goed naar beneden te krijgen.

Verversen moet je voor jezelf zo makkelijk mogelijk maken zodat je dit niet met tegen zin moet doen. Geen emmertjes gedoe maar afhevelen met tuinslang en vullen met slang.

Goed dat je geen witte ontlasting zie en laten we maar duimen dat je kunt gaan verversen en het schimmeltje zo verdwijnt. Voor de rest zijn vinnen enz. zien er goed uit. 👍 Als je naar LFS ga neem dan wat diepvries blokjes voer mee rode muggen ofzo als ze dit lusten en lees op het forum wat info over levend voer en manen. Sommige geven dit niet omdat dit wel eens ellende mee kan brengen maar zelf gebruik ik dit niet dus geen idee of ze dit aan manen geven.

Succes en ik hoop volgende keer foto van je maan zonder witte pluis te zien

Nu heb ikzelf geen ervaring met maanvissen maar volgens mij doen de houders van deze vissen en met name jonge maanvissen volgens mij verversingen van 50%.Ik weet ook niet wat hun koude tolerantie is.
Inderdaad verversen, verversen en veel eten, 2x 50% per week verversen is normaal. (mag meer)

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan