Wat vervelend van je vis. Mooie vis trouwens!
Goed dat je de lijst hebt ingevuld! Dat geeft een beter inzicht.
Mogelijk is je aquarium niet in balans. Dat vermoed ik omdat je schrijft dat je je aquarium een maand hebt staan, en een nitrietwaarde meet van 0,3. Nitriet is giftig voor vissen, dus moet altijd op 0 zijn.
Je schrijft dat je aquarium nu een maand staat, met vis er in. Hoe lang zit je vis er al bij in? Een aquarium heeft tijd nodig om een bacteriecultuur te ontwikkelen, die de afvalstoffen van je vissen omzetten naar onschadelijk nitraat. Als die bacteriecultuur nog niet op orde is, dan worden de afvalstoffen van je vissen niet goed omgezet in onschadelijke stoffen, waardoor je waterkwaliteit slechter wordt en vissen dus vatbaar voor ziektes. Het systeem moet dus in balans zijn. En ik vermoed dat dat nu niet goed in balans is, vanwege je hoge nitrietwaarde.
Hoeveel water heb je ververst, en wanneer was dat voor het laatst?
Het beste wat je nu kunt doen is veel water verversen, om het nitriet in je water te verdunnen zodat het 0 wordt.
@Giebeltje heeft een fantastisch stuk geschreven over de stikstofcyclus in een aquarium. Zeer aan te bevelen om even te lezen, want het geeft een goed overzicht van hoe een aquarium 'werkt'.
Hier de link:
https://aquaforum.nl/threads/stikstofcyclus-speciaal-voor-goudvis-sluierstaarthouders.171486/
Verstandig (en eigenlijk noodzakelijk) om even een goede testkit te kopen (bijvoorbeeld de colombo testkoffer met druppeltests) zodat je je waterwaarden kunt meten. Zodat je inzicht krijgt in hoeverre je vissen in rioolwater zwemmen (wat langzamerhand het geval wordt als hun eigen ontlasting niet goed wordt verwerkt en omgezet). Let vooral op de NH4 waarde en de NO2. Die moeten allebei 0 zijn.
Zo niet, vooral met NH4: gelijk water verversen tot het 0 wordt.
Hoeveel maanvissen heb je in je bak? (
edit: lees net 2) En hoe groot zijn ze nu? En wat krijgen ze te eten? Heb je gezien of de vis in kwestie ruzie heeft met de andere maan?
Wat betreft je maanvis met schimmel, ik vind dat een lastige kwestie, gezien je situatie.
De schimmel kan zijn te linken aan slechte waterwaardes (die de vis hebben opgezadeld met minder weerstand), maar je hebt je vis pas 4 dagen, dus het kan ook al aanwezig geweest zijn (en in dat geval zou ik zeggen, probeer je vis te ruilen). Maar een gezonde vis in slechte waterwaarden plaatsen is ook niet ideaal. Toch zou ik, als het je lukt om de waarden in je aquarium snel op orde te krijgen, misschien wel overwegen om de vis te ruilen. Zieke vissen kunnen, naast dat je dat dan moet behandelen, ook dingen overbrengen op je gezonde vissen. En dat wil je niet. Daarom liefst nieuwe vissen ook een poos in quarantaine, voor ze je bestand in gaan.
Wat ik je nu in ieder geval adviseer, is om nu eerst flink water te gaan verversen, en een testkit te kopen, en te kijken hoe je bak ervoor staat. Meten is weten.
Hier op het forum wordt (mede aan mij

aanbevolen om standaard 2x per week 50% water te verversen. Ik houd dat zelf ook aan.
Heel veel succes, ik hoop dat het lukt om inzicht te krijgen in hoe je waterwaardes zijn. Denk dat de oplossing daar begint.
Wat betreft je maanvis, heb je daar al contact over gehad met de zaak waar je ze gekocht hebt?