Maanvis verliest steeds kleur. Tips?


L

Luke

Guest
Hallo,
een maand geleden heb ik één jonge maanvis gehaald en zij heeft al sinds de eerste dag dat ze nu en dan haar kleur verliest, de kleur komt dan ook weer terug. Dat is dacht ik een teken van stress maar ik zou niet wat hiervan de oorzaak kan zijn. Ik zou graag willen weten wat jullie hiervan denken.

Aquarium inrichting:
• 120 liter
• Aardig wat planten en eventuele schuilplekken.
• andere inwoners zijn: twee panda garras( garra flavatra), vijf endler vrouwtjes guppen, een appelslak, en een zweepstaart meerval (whiptail catfish).

Waterwaardes:
pH rond de 7/6.8
Nitraat 0-20
Nitriet 0
Ammonia 0
KH 6
Temperatuur 24 °c

Ik geef als eten gevriesdroogde watervlooien of tubifex of artemia en ook soms micro wafers voor community fish.
Ze heeft een hele goede eetlust en ik geef rond de 3x per dag eten, (vaak ietsjes meer).

Ik ga de temperatuur verhogen naar 26 in de hoop dat dit de reden kan zijn.
Maar na mijn idee lijkt de oorzaak in ieder geval niet te liggen bij de andere inwoners of de waterwaarden, ( na een waterverversing zie ik geen vooruitgang bij de maanvis).
Ook heb ik 2 weken terug epsom salt in het aquariun gedaan voor het geval het om een inwendige parasiet zou gaan, ze had een tijdje ook een best opgezet buikje), maar het zout heeft ook weinig effect gehad.

Ik heb een foto van de maanvis bijgevoegd. Ze is hier aan het bedelen om eten, ook al heeft ze net eten gehad, en ze lijkt hier verder wel gewoon gelukkig, na mijn idee.

Ik ben erg benieuwd of iemand een idee heeft van wat er aan de hand kan zijn.
Heel erg bedankt!
 

Bijlagen

  • 15802328933551681718874.jpg
    15802328933551681718874.jpg
    79.5 KB · Weergaven: 232
  • 15802332090701195522215.jpg
    15802332090701195522215.jpg
    46 KB · Weergaven: 208
Ik vermoed ook stress inderdaad. Een maanvis is een groepen vis en zit niet fijn in z'n eentje in zo'n 80cm bakje. Meer toevoegen is ook niet mogelijk dus eigenlijk bedoel ik te zeggen, die maanvis hoort helemaal niet in je aquarium thuis en kan je daar niet 'happy' in krijgen. Ik vrees ook dat het voor die vis vooral overleven is, voor zo lang dat gaat.

24c is net aan de ondergrens, 26c is zeker beter maar of die daar helemaal van op knapt durf ik niet te zeggen.
 
Ik vermoed ook stress inderdaad. Een maanvis is een groepen vis en zit niet fijn in z'n eentje in zo'n 80cm bakje. Meer toevoegen is ook niet mogelijk dus eigenlijk bedoel ik te zeggen, die maanvis hoort helemaal niet in je aquarium thuis en kan je daar niet 'happy' in krijgen. Ik vrees ook dat het voor die vis vooral overleven is, voor zo lang dat gaat.

Ow das vervelend, ik dacht juist dat een maanvis graag alleen was, maar misschien geldt dat dan meer voor een volwassenen? Ik heb nog een kleinere bak staan van 45 liter. Zou deze denkt u meer geschikt zijn?
 
Maanvissen hebben wel meer wat minder kleur, dat merk ik ook, meestal als ze rustig zijn met hun vinnen helemaal open en rustig "hangen", als ze dan opeens gaan bewegen krijgen ze binnen een enkele seconde weer kleur en zijn ze druk bezig, met hun vinnen wat meer gesloten om te zwemmen.
Hoeft dus op zich niet veel te betekenen.
Maanvissen zijn wel groepsvissen welke graag met een stuk of 5 a 6 minimaal willen zitten.
 
Ik zie hetzelfde als Ton en op de foto is er volgens mij weinig loos hoor.
Maanvissen zijn wel groepsvissen welke graag met een stuk of 5 a 6 minimaal willen zitten.

Klopt echter is het een bak van ik denk 80cm dus dat gaat hem niet worden.
 
Misschien heb je iets aan deze info over Maanvissen:

 
Maanvissen hebben wel meer wat minder kleur, dat merk ik ook, meestal als ze rustig zijn met hun vinnen helemaal open en rustig "hangen", als ze dan opeens gaan bewegen krijgen ze binnen een enkele seconde weer kleur en zijn ze druk bezig, met hun vinnen wat meer gesloten om te zwemmen.
Hoeft dus op zich niet veel te betekenen.
Maanvissen zijn wel groepsvissen welke graag met een stuk of 5 a 6 minimaal willen zitten.
Hmm ik hoop het maar af en toe kan ze echt ook wel bleekjes worden dus denk dat ze niet helemaal happy is.
 
Ik zie hetzelfde als Ton en op de foto is er volgens mij weinig loos hoor.


Klopt echter is het een bak van ik denk 80cm dus dat gaat hem niet worden.
Ja 80 cm volgens mij, zat nog te twijfelen over twee of één maancis maar was bang voor eventuele agressie
 
Als je wat info leest dan kun je lezen dat je ze eigenlijk met min 5 moet houden en dan in een bak van min 120cm die voldoende hoog is. Dan zit je met een groep al snel over de 250 liter netto.
Voor een 80cm zijn ze dus niet geschikt eigenlijk.
 
Heel erg bedankt voor al jullie reacties! Denken jullie dat een tweede maanvis een goede oplossing is? ( die later eventueel als ze groter zijn uit elkaa
Als je wat info leest dan kun je lezen dat je ze eigenlijk met min 5 moet houden en dan in een bak van min 120cm die voldoende hoog is. Dan zit je met een groep al snel over de 250 liter netto.
Voor een 80cm zijn ze dus niet geschikt eigenlijk.
Hmm jammer, ik vond zelf van te voren genoeg informatie op internet dat deze bak en één maanvis goed leek te vinden. Maar blijkt niet te werken nee :/ Wat zou u nu doen de vis terug proberen te brengen? Lijkt eigenlijk wel de enige optie helaas...
 
Heel erg bedankt voor al jullie reacties! Denken jullie dat een tweede maanvis een goede oplossing is? ( die later eventueel als ze groter zijn uit elkaa
Hmm jammer, ik vond zelf van te voren genoeg informatie op internet dat deze bak en één maanvis goed leek te vinden. Maar blijkt niet te werken nee :/ Wat zou u nu doen de vis terug proberen te brengen? Lijkt eigenlijk wel de enige optie helaas...
Bovenste stukje dacht ik verwijdert te hebben oeps
 
Gara Panda moet je niet te warm houden. 20-22 graden is warm zat. Liefst ook in een bak met veel stroming.
 

Terug
Bovenaan