Wat is er nieuw

Maanvis vragen

Jorinde

Well-known member
Lid geworden
21 juni 2013
Zomaar een paar maanvisvragen:

Zou een groepje kleine soorten maanvis passen in een aquarium van 121 x 56 x 41 cm (240 liter)? Of zou deze maat nog te klein zijn? (Met als bv. medebewoners kegelvlekbarbeel, kardinaal tetra, corydoras panda, l nummer, otocyclus vittae, diamant goerami?)
Stel je wilt het bestand in de toekomst veranderen, welke vis zou dan gecombineerd kunnen worden met de maanvis?

Klopt het dat de hoogte maar 41 is of staan de laatste 2 maten andersom? anders is de bak sowieso te laag voor maanvissen.

Ferplast Dubai 240: Dimensions: 121 x 41 x h 56 cm - 240 L.

Een 120cm aquarium, te klein voor een serieuze groep maanvissen als je het ons vraagt.

Met Ivo eens.

Ik zou het ook niet doen. Na mijn ervaring met maanvissen heb ik besloten pas weer een groep te nemen als ik een bak van 2 meter met een waterhoogte van 60 cm heb.

Ik zou het ook niet doen hoor. Is wel aan de krappe kant namelijk.

Inderdaad 56 hoog 🙂

Bedankt voor het antwoorden.

Met groep bedoel ik vijf stuks aangezien ik ergens las dat een koppel een beetje saai was.

Het zijn groepsvissen, dus een koppel is zielig, niet alleen saai.
En sowieso zou ik maanvissen afraden i.c.m. kleine vissoorten zoals kardinaaltjes.
Dat wordt uiteindelijk duur voer.....

kouwtje zei:
Het zijn groepsvissen, dus een koppel is zielig, niet alleen saai.
En sowieso zou ik maanvissen afraden i.c.m. kleine vissoorten zoals kardinaaltjes.
Dat wordt uiteindelijk duur voer.....

hoe komt het dan dat ik zoveel zie dat mensen kardinalen combineren met maanvissen ?
kijk maar naar joost .
persoonlijk vind ik kardinalen +maanvissen en hele mooie combinatie .

Er is geen enkele reden om niet op de gevaren van de combinatie te wijzen. Het gebeurt dat ze worden opgegeten, simple as that.
Of iemand het risico wilt nemen is zijn/haar keuze, of iemand er er zoveel mogelijk aan wilt doen het risico te verkleinen (kardinalen eerst flink 'vetmesten' of beginnen met mini-maanvisjes) is ook zijn/haar keuze, maar een gewaarschuwd mens...

~ Ivo

Hallo ik ben nieuw hier, ik heb een aquarium met twee maanvissen en 4 samutraanen, 1 luipaard gourami en nog 5 neontetra's over. gisteren heb ik de maanvissen er bij gedaan sinds dien worden mijn neontetra's opgegeten.

Kleine neons worden graag gegeten door grote maanvissen. Sumatranen en maanvissen zijn geen goede combinatie in een aquarium. Sumatraanse mogen namelijk graag knabbelen aan de borstvinnen van de maanvissen.

Hobbygroet,
Jos Hut

Jos Hut zei:
Kleine neons worden graag gegeten door grote maanvissen.

Volgens mij staan die neons daar echt niet om te springen Jos :juggle:

Neons moet je hier zien als het lijdend voorwerp in de zin.....

Hobbygroet,
Jos Hut

ik heb 7 maanvissen in een vision 450 met een slordige 30 kardinalen.

ik had de kardinalen al een hele tijd en heb de maanvissen bij een hobbykweker gekocht toen ze een lijf van ongeveer 2,5 cm hadden, ze zijn inmiddels wat gegroeid en laten de kardinalen netjes met rust...

echter als ik "kleinere" kardinalen toevoeg aan me aquarium kan ik daar niet lang van genieten.. de grotere worden wel met rust gelaten

Volgroeide kardinalen zullen niet echt een probleem geven. Maanvissen eten alles wat in hun bek past.
Als de maantjes eieren gaan afzetten, dan lusten diezelfde kardinalen wel een lekkere portie maanvissen-kaviaar, waardoor de maantjes weer op de kardinalen zullen gaan jagen.

Er zit natuurlijk ook wel verschil in maanvissen. Het maakt wel degelijk wat uit of je het hebt over volwassen Eimekeis van bijna 30 cm of dat je het hebt over veel kleinere maanvissen uit de serie Maanvismix.

Hobbygroet,
Jos Hut

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan