Wat is er nieuw

Maanvis vreemde bult

Wandelendegarnaal

Well-known member
Lid geworden
10 augustus 2012
Leeftijd
32
Hoiii

Ik heb nu een maanvis met een hele rare bult.. het lijkt me geen schimmel. Het is de kleinste van de groep. Is echt het pispaaltje. Maar nu viel me sinds vandaag deze buil op. Ik heb het niet eerder gezien omdat hij eigenlijk altijd wat schuw is. Sorry ik heb even geen water waardes behalve de ph van 7.1.

De buil is ook erg dik. Het zit meer bij de antenne dan bij de anus.

Bijlagen

• 20221013_123216.jpg
    20221013_123216.jpg
    82.1 KB · Weergaven: 132
Kun je een betere foto maken want dit is van achter slecht te zien denk ik.

Ja als het moet dan werken ze in de regel niet mee.

Erg lastig met diepe bak...

Bijlagen

• 20221013_183813.jpg
    20221013_183813.jpg
    74.9 KB · Weergaven: 124
  • 20221013_183828.jpg
    20221013_183828.jpg
    94.3 KB · Weergaven: 121
  • 20221013_183809.jpg
    20221013_183809.jpg
    84.5 KB · Weergaven: 117
Poging 3

Bijlagen

• 20221013_200448.jpg
    20221013_200448.jpg
    81.7 KB · Weergaven: 120
  • 20221013_200452.jpg
    20221013_200452.jpg
    89.6 KB · Weergaven: 112
Ziet er vreemd uit maar als ik inzoom dan bak ik er helemaal niks meer van.

Ziet er vreemd uit maar als ik inzoom dan bak ik er helemaal niks meer van.
Ik dus ook niet. Ik herken veel ziektes. Vandaag hangt ze boven in de bak. Ik denk dat het euthanasie word. Dit word niet beter. Ik zal dan wel even fotos maken van dichtbij

Ja dat zou jammer zijn maar ja het hoort wel bij de hobby.

Jaa en vooral bij jonge opgroeiende dieren... weet je dat het fout kan gaan

Vis weten te vangen. Het is gewoon 1 gat ! En nu ? .... behandeling starten voor eventueel wat ?

Bijlagen

• 20221014_135119.jpg
    20221014_135119.jpg
    173.9 KB · Weergaven: 107
  • 20221014_135124.jpg
    20221014_135124.jpg
    273.4 KB · Weergaven: 106
  • 20221014_135112.jpg
    20221014_135112.jpg
    278 KB · Weergaven: 113
O jee ik zou het niet weten en hoop dat iemand raad voor je heeft.

Mijn gok zou zijn inwendige parasiet. Iets als hexamita, of misschien een worm. Het lijkt op wat ik met m'n manen had, en uiteindelijk bleken die (onder andere) camelanus te hebben.

Hangt er iets uit het achterste van je manen? Gekke rode flinterdunne sprietjes?

Eet deze vis nog?

Mijn gok zou zijn inwendige parasiet. Iets als hexamita, of misschien een worm. Het lijkt op wat ik met m'n manen had, en uiteindelijk bleken die (onder andere) camelanus te hebben.

Hangt er iets uit het achterste van je manen? Gekke rode flinterdunne sprietjes?

Eet deze vis nog?
Nee ik zie niks aan wormpjes of verdikkingen etc. Ik heb ook geen nieuwe vissen in me bak. Enkel alleen een nieuwe bak. Nee deze vis zonderd zich al een tijdje af. En sinds kort niet meer willen komen eten. Hij werd ook gepest en is de kleinste. Ik denk dat ik nu te laat ben aangezien die zon gat heeft. Ik ga starten met levamicil iig voor het zekeren

Nee deze vis zonderd zich al een tijdje af. En sinds kort niet meer willen komen eten. Hij werd ook gepest en is de kleinste.
Doet me helaas echt denken aan de situatie die ik met mijn jonge maanvissen had twee jaar geleden.

Stress is altijd een nadelige factor. Dus als de vis al onder druk staat, zal wat hem overkomt (een parasiet, of iets anders), meer energie kosten om te kunnen afweren. Iets wat dan al in een vis aanwezig is (zoals die hexamita, die schijnt bij manen vaker voor te komen), zal dan gelegenheid krijgen om uit te breiden en een probleem te worden.

Ik moest nog aan iets anders denken. Het was eerst een bult, schreef je. Had die bult destijds een soort wratachtig onregelmatige textuur? Dan zou het kunnen dat het om lymfocysthis gaat (een virus), die is opengebarsten en daardoor een gat heeft achtergelaten.
Lymfocysthis is niet behandelbaar, maar de vis kan beter worden door z'n leefomstandigheden te verbeteren (in dit geval mogelijk stress de boosdoener).

Balen dit!

Doet me helaas echt denken aan de situatie die ik met mijn jonge maanvissen had twee jaar geleden.

Stress is altijd een nadelige factor. Dus als de vis al onder druk staat, zal wat hem overkomt (een parasiet, of iets anders), meer energie kosten om te kunnen afweren. Iets wat dan al in een vis aanwezig is (zoals die hexamita, die schijnt bij manen vaker voor te komen), zal dan gelegenheid krijgen om uit te breiden en een probleem te worden.

Ik moest nog aan iets anders denken. Het was eerst een bult, schreef je. Had die bult destijds een soort wratachtig onregelmatige textuur? Dan zou het kunnen dat het om lymfocysthis gaat (een virus), die is opengebarsten en daardoor een gat heeft achtergelaten.
Lymfocysthis is niet behandelbaar, maar de vis kan beter worden door z'n leefomstandigheden te verbeteren (in dit geval mogelijk stress de boosdoener).

Balen dit!
Jaa dat idd. Geen schimmel iig. Dit is echt met no time gekomen ook.. wat raad je aan voor behandeling

Bijlagen

• 20221014_163046.jpg
    20221014_163046.jpg
    109.3 KB · Weergaven: 102
Het randje van het gat is eigenlijk heel 'mooi', als ik het zo op je foto's zie. Een beschadiging zou lelijker moeten zijn. Lijkt me onwaarschijnlijker.

Dus dan kom ik uit op iets inwendigs als gatenziekte (hexamita), maar dat verklaart die bult misschien niet helemaal. Lymfocysthis is echt een wratachtige bult die dan open barst.

Lymfocysthis is niet te behandelen maar kan zichzelf oplossen of stabiliseren wanneer de vis in goede omstandigheden zit. Voor hexamita geldt deels hetzelfde maar dacht ik ook aan te bevelen te behandelen met iets als flagellex (geen ervaring mee). Welk middel je hiervoor beste kunt gebruiken weet ik niet.

Hoe snel is dit gegaan? Het ziekteverloop? En hoe lang eet ie al niet? Geeft ie nog wel wat ontlasting?

Geen idee.. hij verstopt zich heel erg. Dus ja geen flauw idee!! Het is iig einde verhaal. Hij begint te drijven. Dus ga hem straks euthanaseren. Ik snij hem even open kijken of ik wat vind

Hmmm net open gehaalt het lijk mij een camellanus infectie. Heb er wormen uit uit de buik. Organen waren prima in orde. Worm is rood door me camera lijkt hij zwart

Bijlagen

• 20221014_183312.jpg
    20221014_183312.jpg
    134.1 KB · Weergaven: 104
Update. Camellanus infecie was de oorzaak

Ik heb ze ook ooit gehad en met Levamisole waren ze heel snel weg.

Ja gisteren er in gedaan 🙂 woensdag 80 % wisselen

Dat gaat vast helpen en hier was dat probleem met de oude Levamisole in 36 uur verholpen.

Jammer van de kleine vis, maar zijn dood was niet voor niets, zeg ik dan maar. Omdat de zwakste is overleden is mogelijk de rest gered.

Succes met je prachtige visbestand, verder.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan