Maanvis vrouwtje laat mannetje eitjes niet bevruchten?


R

Rinzyyy

Guest
Hallo allemaal,

Op dit moment is een maanvis vrouwtje haar eitjes aan het afzetten op het filter. (Niet de handigste plek, maar ze moet t zelf weten)

Het mannetje waarmee ze altijd optrekt en 2 maanden geleden mee heeft geprobeerd een nest te leggen krijgt deze keer niet de kans om in de buurt te komen van de eitjes. Het vrouwtje is zeer fel en houdt het mannetje zo ver weg mogelijk
Het geslachtspapil bij het mannetje is wel zichtbaar, waarmee mij wel lijkt dat hij de eitjes graag wil bevruchten.

Ziet het vrouwtje het mannetje nu niet als haar partner of kunnen er ook andere dingen meespelen?

Ik kon hier verder niks over vinden op verschillende fora, dus mijn hoop ligt nu bij jullie.

Alvast grote dank!

(Foto is bijgevoegd)

A2572A7F-39B0-4883-B1E1-381107EBDD02.jpeg
 
Ik denk dat het vrouwtje het nog niet helemaal begrijpt, als deze wat ouder word zal ze het beter gaan begrijpen.
 
Het is inderdaad ook pas de 2e keer dat deze twee het proberen.
Zonde dat het vrouwtje al haar energie nu steekt in het bewaaieren van alle onbevruchte eitjes.

Ik heb er aan zitten te denken om het vrouwtje even apart te houden zodat het mannetje alsnog zijn werk kan doen, maar daar leren ze ook niks van.
Ik laat nu lekker de natuur haar gang gaan en het komt vanzelf wel een keer goed.
Aldoende leert men!
 
Natuurlijk zou ik het leuk voor je vinden als er een nestje vrij gaat rond zwemmen, maar heb je ook een paar grote bakken (120 cm) als uitzwemmers achter de hand als er veel overleven? Dat is de keerzijde van kweken namelijk.
 
Enne, met zulke filters blijft er toch weinig over.
Lijkt ook een klein bakje.
 
Enne, met zulke filters blijft er toch weinig over.
Lijkt ook een klein bakje.
Er zit op dit moment een divider in de bak om de maanvissen rust te geven met de eitjes.
Het vrouwtje stelt dit erg op prijs en blijft rustig bij de eitjes, hoewel ze niet bevrucht zijn.
Alleen de andere maanvis houdt ze op afstand.

Natuurlijk zou ik het leuk voor je vinden als er een nestje vrij gaat rond zwemmen, maar heb je ook een paar grote bakken (120 cm) als uitzwemmers achter de hand als er veel overleven? Dat is de keerzijde van kweken namelijk.
Ik heb helaas geen ruimte voor een grote familie maanvissen. Zou graag investeren in meerdere (en grotere) bakken maar helaas is moeders de vrouw het daar niet mee eens.
Daarom zou ik met een nieuwe aanwinst maanvissen hetzelfde doen als bij nieuwe guppen: op zoek naar een nieuw thuis en zo anderen blij maken met deze fantastische vissoort.
 
Ik heb helaas geen ruimte voor een grote familie maanvissen. Zou graag investeren in meerdere (en grotere) bakken maar helaas is moeders de vrouw het daar niet mee eens.
Daarom zou ik met een nieuwe aanwinst maanvissen hetzelfde doen als bij nieuwe guppen: op zoek naar een nieuw thuis en zo anderen blij maken met deze fantastische vissoort.
Begrijp ik, maar jonge maantjes hebben op een bepaald moment veel ruimte en veel waterwissels nodig om gezond uit te groeien. En wat als je er 100 hebt.
Jus food for thought ;)
 
Begrijp ik, maar jonge maantjes hebben op een bepaald moment veel ruimte en veel waterwissels nodig om gezond uit te groeien. En wat als je er 100 hebt.
Jus food for thought ;)
Dat is zeker waar. Wat ik niet kwijt kan aan geinteresseerden zal inderdaad eindigen als voer.
Maar van de andere kant is t ook gewoon natuur. (Kleine kanttekening: in hoeverre is een aquarium, hoe groot dan ook, natuur?)
Uiteindelijk draait het allemaal om het welzijn van de vissen, maar het blijft een dier in gevangenschap wat in principe niet beter weet, net als andere huisdieren.
 
Woon jij dan in een kamer 3 x 3 m?
Je geeft e vissen ruimte die ze nodig hebben.
 
Dat blijft een eeuwige discussie. En dat naar aanleiding van een totaal andere vraag welke is bedoeld om goed voor mijn vissen te kunnen zorgen.

Gaat het er uiteindelijk niet om dat we onze vissen geven wat we kunnen? Dat hun “thuis” wellicht niet voldoet aan de tientallen “eisen” die op diverse fora te vinden zijn wil niet zeggen dat ze niet tevreden zijn met wat ze hebben.
Ik ben ook tevreden met mijn kleine maar fijne woning, welke kleiner is dan ik nodig zou hebben.
 
Tussen nodig hebben een fijn vinden zit wel een wereld van verschil.
 

Terug
Bovenaan