Maanvis ziek?


G

GuitarDion

Guest
Hallo,

Het valt me op dat ��n van me maanvissen raar gedrag vertoont. Normaal als ik langs de bak loop of met eten aankom, komen alle maanvissen direct naar het oppervlakte. Iedereen doet dit nog, behalve ��n maanvis. Hij blijft maar de hele dag onder een stuk hout verscholen. Dit is al een paar dagen zo. Andere maanvissen die in de buurt komen worden weggejaagd. Het valt me ook op dat hij snel ademt en vandaag niet eens wou eten. Heel raar, want normaal wilt die altijd eten.

Ik zag hem net ook heel snel met z'n ''hoofd'' van links naar rechts schudden. is dit een teken van kieuwwormen?

De rest van de vissen is niks mis mee. Hier een foto om welke het gaat. (Sorry van de weerspiegeling, maar ik kan niet wachten tot het donker wordt)

IMG_1669_zps3724e63e.jpg


IMG_1670_zps24ee7c10.jpg


IMG_1642_zps7bcf7cdc.jpg
 
Ik denk niet dat het helpt. Ik zou liever gerichter aanpakken,Sera Tremazol of colombo dactycid.
Hoe is de ontlasting van deze vis?
 
Mondeo zei:
Ik denk niet dat het helpt. Ik zou liever gerichter aanpakken,Sera Tremazol of colombo dactycid.
Hoe is de ontlasting van deze vis?

Ik kan het altijd ff proberen voor vanavond toch, misschien dat die er van opknapt. Ik ga is kijken naar die medicijnen. Helaas heb ik de ontlasting van de vis niet kunnen zien, omdat die zich steeds verstopt.
 
Heb net ff een foto gemaakt van de andere zijde, hier is een wit puntje op de kieuw te zien. Geeft dit wat meer duidelijkheid wat het kan zijn, Mondeo?

IMG_1673_zpsfe8af8e5.jpg
 
Ik denk dat het een beschadiging is van ergens tegenaan schuren. Stuur anders Jos Hut ff een pb,mss heeft hij een andere insteek.
 
Bedankt, Mondeo. Heb hem zojuist een pbtje gestuurd. Ik moet ook zeggen dat ik deze maanvis niet echt mooi vind ontwikkelen. De ''onder vinnen'' zijn niet mooi dik en geleidelijk als mijn andere maanvissen.
 
Mondeo zei:
Dat gebeurd vaker in een groepje,een is de pispaal.
oh okay. Hij ging net ff een klein rondje maken. Toen die boven was gooide ik een klein beetje eten in het water bij hem, maar hij verdomt te eten.
 
Hallo Dion,

Moeilijk geval. Zeker is in ieder geval dat deze maanvis zich allesbehalve lekker voelt en zich daarom afzondert. Je mag er ook van uitgaan dat de maanvis ziek is en inwendige problemen heeft. Dat verklaart ook het gebrek aan eetlust.
Om precies te zeggen wat er aan de hand is zou je met een microscoop aan de slag moeten en moeten weten welke ziekteverwekkers hier aan het werk zijn.

Bij maanvissen is het probleem dat als ze ziek zijn dit pas in een laat stadium zichtbaar is. Vaak is het dan al te laat en is er weinig aan te doen. Daarnaast is er bij ziekte vaak een kans op besmetting van de andere vissen. Dit is een risico.

Wat is nu wijsheid?

Je mag verwachten dat deze maanvis steeds verder verzwakt omdat hij niet eet. Na enige tijd zal hij daardoor dood gaan.

Om verdere risico's voor je andere vissen zo klein mogelijk te houden zou ik deze vis vangen en hem snel uit zijn lijden verlossen. Medicijnen zijn duur en je weet niet welke medicijnen je nodig hebt, het blijft een gok. Lijkt me daarom niet wenselijk om hier mee an de slag te gaan.

De komende dagen flink water verversen en goed kijken hoe het met je andere vissen gaat.

Geen leuk bericht maar ik verwacht dan ook niet dat deze vis nog zal herstellen.

Succes en hobbygroet,
Jos Hut
 
Ik ben het eig eens met Jos.
Het is niet leuk om te horen, maar beter nu zo handelen en dan de rest van je bak redden.

En als je hem toch medicijnen gaat geven, zou ik de zieke vis apart zetten. Zodat de rest niet besmet geraakt.

Angelo
 
Jos Hut zei:
Hallo Dion,

Moeilijk geval. Zeker is in ieder geval dat deze maanvis zich allesbehalve lekker voelt en zich daarom afzondert. Je mag er ook van uitgaan dat de maanvis ziek is en inwendige problemen heeft. Dat verklaart ook het gebrek aan eetlust.
Om precies te zeggen wat er aan de hand is zou je met een microscoop aan de slag moeten en moeten weten welke ziekteverwekkers hier aan het werk zijn.

Bij maanvissen is het probleem dat als ze ziek zijn dit pas in een laat stadium zichtbaar is. Vaak is het dan al te laat en is er weinig aan te doen. Daarnaast is er bij ziekte vaak een kans op besmetting van de andere vissen. Dit is een risico.

Wat is nu wijsheid?

Je mag verwachten dat deze maanvis steeds verder verzwakt omdat hij niet eet. Na enige tijd zal hij daardoor dood gaan.

Om verdere risico's voor je andere vissen zo klein mogelijk te houden zou ik deze vis vangen en hem snel uit zijn lijden verlossen. Medicijnen zijn duur en je weet niet welke medicijnen je nodig hebt, het blijft een gok. Lijkt me daarom niet wenselijk om hier mee an de slag te gaan.

De komende dagen flink water verversen en goed kijken hoe het met je andere vissen gaat.

Geen leuk bericht maar ik verwacht dan ook niet dat deze vis nog zal herstellen.

Succes en hobbygroet,
Jos Hut

Bedankt, Jos, voor je snelle antwoord.

Ik ga morgen nog aankijken of hij beter gedrag gaat vertonen, en of hij wil eten. Nu het licht uit is, zwemt die wel een klein beetje rond. Ik weet niet of ik een tik op zijn kop kan geven, vind dat altijd zo zielig om te doen. (heb je hier overigens nog tips voor?) Ben best gehecht aan mijn maanvissen. Maar als dat beter is, en om te voorkomen dat mijn andere vissen besmet raken, is het misschien wel beter om te doen.

Wat kan de oorzaak hiervan zijn? We weten niet precies wat het is, maar wil wel weten hoe dit zou kunnen komen. Was de vis al een zwak exemplaar toen ik hem aanschafte? Ik denk niet dat de maanvis inwendige problemen kan krijgen in mijn bak, ik zorg goed voor ze, dus betwijfel dat.

Stel, dat de maanvis moet gaan hemelen, wil ik wel graag een nieuw exemplaar om de groep compleet te maken. Bij de LFS hebben ze altijd hele kleintjes. Dat gaat niet werken bij mijn bestaande maanvissen denk ik. Misschien moet ik aan ze vragen of ze er ��n kunnen bewaren tot die ongeveer dezelfde grootte heeft.

Hoeveel % van het water de aankomende dagen verversen?
 
Als de maanvis geen inwendige problemen kan krijgen, wat is het dan wel? Ook met een goede verzorging kunnen vissen soms ziek worden.
 
Zojuist de maanvis uit zijn lijden verlost. Heb hem in ijswater gedaan en binnen 30 seconden was het klaar. Vind het wat beter dan met een hamer op z'n kop slaan. Straks ff een grote waterwissel doen en dan binnenkort maar op zoek naar een nieuwe maanvis om de groep weer compleet te maken.
 
GuitarDion zei:
Straks ff een grote waterwissel doen en dan binnenkort maar op zoek naar een nieuwe maanvis om de groep weer compleet te maken.
Hou er rekening mee dat een nieuwe vis in een bepaalde groep brengen aanleiding geeft tot nieuwe rangordegevechten etc.
Als je groep het vanaf nu aardig doet, kun je je afvragen of je dat moet willen.

~ Ivo
 
Je hebt net een zieke vis moeten laten hemelen. Dat blijft altijd vervelend.
Het is verstandig om de komende paar maand geen nieuwe vissen te kopen maar alle aandacht te geven aan de verzorging van je vissen en het aquarium. Lekker veel water verversen, goed voeren maar vooral ook goed naar de andere vissen kijken hoe die het nu gaan doen. Blijven ze gezond of gaan ze na enige tijd dezelfde verschijnselen vertonen als de zieke maanvis.

Even een pas op de plaats maken en geen risico's lopen.

Succes en hobbygroet,
Jos Hut
 
Bedankt Jos. Ik ververs elke week 20/30% van het water. Dat is prima toch?
 
Probeer de komende weken wat meer te verversen. Daarna weer terug naar het oude ritme.. Hangt natuurlijk ook samen met de visbezetting en de filtering. Hoe meer vis, hoe meer verversen.

Hobbygroet,
Jos Hut
 

Terug
Bovenaan