Maanvis zwemt raar


Bettaxster

Active member
Lid geworden
23 december 2019
Berichten
32
Leeftijd
24
687DE08B-056C-4D99-B6F9-B9E82D5E4642.jpeg
Mijn maanvis zwemt raar ik hebbactopur direct in het aquarium gedaan is dit genoeg?
 
Bekijk bijlage 295656Mijn maanvis zwemt raar ik hebbactopur direct in het aquarium gedaan is dit genoeg?
Soms zwemmen maanvissen in allerlei rare houdingen door het aquarium. Dat hoort bij hun manier van zwemmen om naar lekkere hapjes te speuren.
Bij een zwemblaasprobleem zwemt de maanvis ook vreemd door het aquarium op een manier waarbij het lijkt of hij de controle over zijn manier van zwemmen kwijt is. Ik heb geen ervaringen met maanvissen waarbij dit na enige tijd verdween en de maanvis weer normaal ging zwemmen. Wel heb ik meerdere ervaringen waarbij gaandeweg de maanvis slechter in balans kon blijven bij het zwemmen en de situatie verslechterde en de maanvis dood ging.

Als een maanvis laat zien dat hij ziek is is de situatie meestal al zo ernstig dat er weinig aan te doen is. Het ziektestadium is dan al te ver gevorderd.

Laat even weten of de situatie beter wordt of verslechtert. Als het je lukt om een filmpje te maken is dat handig om de situatie te kunnen beoordelen.

Hobbygroet,
Jos Hut


Al dus Jos hut in 2016.
 
Deze maanvis heeft zowat de ergste groeiachterstand die ik ooit gezien heb.
Dat hierdoor de zwemblaas niet meer correct gaat functioneren, zoals Jos hierboven vermeldt, is een zeer goede indicatie op de staat van de vis... op sterven na dood. Verlos dat dier snel uit zijn/haar lijden.
 
Ik dacht precies hetzelfde hij is ook niet gegroeid ookal heb ik heb al 6 maanden en hij is ook een beetje in de planten aan het vertoppen ik ga mijn best doen en nooit meer vissen van de pets place!
 
image.jpg
 
Ik denk dat je hem beter kan euthaniseren. Dit wordt niks meer helaas.
 
Ik dacht precies hetzelfde hij is ook niet gegroeid ookal heb ik heb al 6 maanden en hij is ook een beetje in de planten aan het vertoppen ik ga mijn best doen en nooit meer vissen van de pets place!
Petsplace heeft zijn vissen bij de gewone groothandels en met de meeste van de vissen is daar niets mis mee, maar maanvissen, discus en nog een paar zal je voor een goede kwaliteits vis andere kanalen moeten bewandelen, zelf heb ik ze bij Jos Hut vandaan en dat zijn prima en goed gezonde vissen welke met de juiste verzorging een jaar of 10 a 15 kunnen worden.
 
Ik snap het, maar ik doe het vanavond want ik doe dit liever niet zelf.
 
Ik dacht precies hetzelfde hij is ook niet gegroeid ookal heb ik heb al 6 maanden en hij is ook een beetje in de planten aan het vertoppen ik ga mijn best doen en nooit meer vissen van de pets place!
Als je weet naar wat je moet kijken, kan je overal goede of slechte vissen vinden.
Het geluk met maanvissen is dat dit makkelijk te zien is. Als je een denkbeeldige vertikale lijn trekt dwars door het oog, moet het deel vis er boven en er onder gelijk of groter zijn dan het deel oog. (dus 2/3de vis en 1/3de oog)
Winkels die inkopen zien meestal pas wat ze kopen als het op hun stoep staat. Er wordt jammer genoeg heel veel brol gekweekt.
 
Als je weet naar wat je moet kijken, kan je overal goede of slechte vissen vinden.
Het geluk met maanvissen is dat dit makkelijk te zien is. Als je een denkbeeldige vertikale lijn trekt dwars door het oog, moet het deel vis er boven en er onder gelijk of groter zijn dan het deel oog. (dus 2/3de vis en 1/3de oog)
Winkels die inkopen zien meestal pas wat ze kopen als het op hun stoep staat. Er wordt jammer genoeg heel veel brol gekweekt.
Ik heb 100+ kardinaal tetras gekocht bij een dierenwinkel, daar was het gewoon een grote zak met vissen die binnenkomt. Dit is natuurlijk ook logisch dat ze het zo aanpakken. Groothandels hebben zoveel vis die kunnen niet kijken of alle vissen goed gegroeid zijn.
 
Ik heb 100+ kardinaal tetras gekocht bij een dierenwinkel, daar was het gewoon een grote zak met vissen die binnenkomt. Dit is natuurlijk ook logisch dat ze het zo aanpakken. Groothandels hebben zoveel vis die kunnen niet kijken of alle vissen goed gegroeid zijn.
Je kan een maanvis nu niet echt vergelijken met een tetra.
Bij een maanvis zie je in een fractie van een seconde of die goed is of niet.
 
Je kan een maanvis nu niet echt vergelijken met een tetra.
Bij een maanvis zie je in een fractie van een seconde of die goed is of niet.
Fractie van een seconde als er 300 vissen in een bak zitten? Lijkt mij sterk
 
Ik zie nu dat het oog eigenlijk heel hoog zit ik heb nu nog 1 maanvis die ziet er volgens mij prima uit
 
image.jpg
 
Hoe groot is je bak? En hoe oud zijn je maanvissen? Jonge maanvissen moet je veel voeren per dag, en vaak water verversen.
 
De ene heb ik net gekocht en de ander had ik al 6 maanden ik voer 2 keer per dag en ververs 1 keer per week 25 % bak is 1 meter
 
De ene heb ik net gekocht en de ander had ik al 6 maanden ik voer 2 keer per dag en ververs 1 keer per week 25 % bak is 1 meter
Niet om grof te doen maar in het algemeen belang en om je een voorbeeld te geven met alle :r
Jonge maanvissen willen veel eten, dus 4x per dag is niet te veel, ook willen ze schoon water dus dan is 2x per week 50% verversing ook niet te veel.
Daarnaast zijn het groepsvissen dus minimaal met 5/6 stuks samen en de ruimte hebben om te zwemmen en uit te groeien.
Kijk eens naar het verloop van de vissen in mijn bakje in het onderschrift.
 
Ik heb ook bloedwormen gegeven en ik ga zeker wat met het advies doen maar kijk voor nu nog even hoe het gaat met de bak zo en dan 50% 2 keer pw en meer voeren heel erg bedankt
 
Ik heb ook bloedwormen gegeven en ik ga zeker wat met het advies doen maar kijk voor nu nog even hoe het gaat met de bak zo en dan 50% 2 keer pw en meer voeren heel erg bedankt
Vervang dan de bloedwormen, welke mogelijk rodemuggelarve zijn, door Artemia, daar zit veel meer voeding in en wissel dat af met zwarte mug en witte mug, allen diepvries.
 
Ik heb een pakket vries voer met allerlei soorten ik ga zo kijken morgen kom ik weer bij de visspeciaal zaak als ik het nu niet heb
 
Fractie van een seconde als er 300 vissen in een bak zitten? Lijkt mij sterk
Per vis natuurlijk.
Maar als je eens 30 seconden voor zo'n bak staat zal. je al een zeer goed idee hebben va' de kwaliteit die er (al dan niet) in zit.
 

Terug
Bovenaan