Maanvisdrama


S

Skyriona

Guest
Hallo!
Wij hebben een probleem.

Sinds een paar weken zitten onze twee maanvissen samen in het aquarium. De derde.(3) werd door de andere twee steeds aangevallen en hebben we even in een ander onderkomen gedaan.

Vandaag een maanvis van dezelfde grootte gehaald (D), en deze na wennen met de derde in de grote bak gedaan.

Het gedrag veranderde niet. De 3e en 4e worden nogsteeds problematisch aangevallen door de eerste twee. (A en B)

Nu word vis A ook aangevallen door vis B. Zijn vinnen zijn beschadigt..

Ik weet niet wat ik moet doen nu.. Mij werd aangeraden om niet 5 maar een groep van 4 te nemen.

Ik vind het heel eng, want ben heel bang dat ze doodgaan door stress... Vis A, C en D zitten zelfs samen verstopt soms..

Kan iemand helpen?? Mijn bak ik 180Liter. Goed beplant voor schuilplek..

15589869692768513523975542636090.jpg
 
Het klinkt hard misschien, maar je bak is helaas te klein voor maanvissen.
180liter is denk ik een meterbak?
 
Helaas is de bak veel te klein voor maanvissen. Ik neem aan dat dat de reden is voor de agressie (weinig plek om van elkaar te schuilen). Ik zou voor alle 4 de vissen een nieuw huis zoeken en iets zoeken wat wel in 1 meter past.

Edit: Ik heb de foto op je andere topic gezien en ik vind het eigenlijk ook niet "goed beplant". De planten zijn heel klein en dienen in dit geval amper als schuilplaats.
 
Zoals in je andere (identieke) topics aangegeven is deze bak te klein voor maanvissen. Maar er valt me nog iets op, ik vermoed dat je een L-nummer (de zuignap op je voorruit) hebt die wel heel erg groot gaat worden en die ook niet in je bak hoort/kan - ook niet nu die nog klein is.

Om het zeker te weten zouden we echter ook een foto van de zijkant van deze vis moeten zien, bij voorkeur terwijl zijn rugvin uit staat.

Wat me verder nog opvalt is dat je kardinaal of neontetra's (kan het via de foto niet onderscheiden) heel erg laag zwemmen. Teken dat ze zich niet op hun gemak voelen. De beplanting mag voor hen zeker hoger en ook een flink aantal drijvers moeten er in.
 
Maanvissen kunnen zeer territoriaal zijn en daar is je bak simpelweg niet groot genoeg voor om dit op te vangen.
 
Hallo!
Sorry voor de trage reactie! Ik heb echt alle tips enzo in me opgenomen, heel erg bedankt!!

Maar, er is vandaag een gekke wending geweest.
We gingen ervanuit dat het om 2 gemene mannetjes ging.
MAAR een van de twee is nu dus kuit aan het afzetten!
Dat verklaard het gemene gedrag van de ''vader''.

Een bewezen koppel kan samen gehouden worden toch in een aquarium? Dan hoeft het geen groep te zijn he?
Want dan zoeken we voor de twee ''losse'' een nieuwe plek en houden we het bij het koppel.

Jammer, want de twee ''losse'' zijn juist zo leuk gekleurd.

Maar mijn vraag nu:
Kan een bewezen koppel samen in een aquarium van 180 liter??? (Een groep is sowieso een nee, ze zijn al anderhalf jaar oud dus weet niet of ze nog groter worden.)

Ik moet nu iets doen want de twee losse worden nu steeds aangevallen door de vader!!
 
Zoals in je andere (identieke) topics aangegeven is deze bak te klein voor maanvissen. Maar er valt me nog iets op, ik vermoed dat je een L-nummer (de zuignap op je voorruit) hebt die wel heel erg groot gaat worden en die ook niet in je bak hoort/kan - ook niet nu die nog klein is.

Om het zeker te weten zouden we echter ook een foto van de zijkant van deze vis moeten zien, bij voorkeur terwijl zijn rugvin uit staat.

Wat me verder nog opvalt is dat je kardinaal of neontetra's (kan het via de foto niet onderscheiden) heel erg laag zwemmen. Teken dat ze zich niet op hun gemak voelen. De beplanting mag voor hen zeker hoger en ook een flink aantal drijvers moeten er in.


Bedankt voor het opmerken! De kardinaaltjes zaten er net 5 minuten in toen ik de foto nam, ze zwemmen nu als een schooltje door de plantjes heen! :) En de hogere beplanting word afwachten tot het groeit, heb ik geen grip op hahah
 
Hallo!
Sorry voor de trage reactie! Ik heb echt alle tips enzo in me opgenomen, heel erg bedankt!!

Maar, er is vandaag een gekke wending geweest.
We gingen ervanuit dat het om 2 gemene mannetjes ging.
MAAR een van de twee is nu dus kuit aan het afzetten!
Dat verklaard het gemene gedrag van de ''vader''.

Een bewezen koppel kan samen gehouden worden toch in een aquarium? Dan hoeft het geen groep te zijn he?
Want dan zoeken we voor de twee ''losse'' een nieuwe plek en houden we het bij het koppel.

Jammer, want de twee ''losse'' zijn juist zo leuk gekleurd.

Maar mijn vraag nu:
Kan een bewezen koppel samen in een aquarium van 180 liter??? (Een groep is sowieso een nee, ze zijn al anderhalf jaar oud dus weet niet of ze nog groter worden.)

Ik moet nu iets doen want de twee losse worden nu steeds aangevallen door de vader!!
de bak is te klein voor maanvissen. Minder vissen is niet het probleem. De maanvissen hebben zelf gewoon meer zwemruimte nodig. Ook je pleco / algeneter wordt veels te groot voor je bak.
 
de bak is te klein voor maanvissen. Minder vissen is niet het probleem. De maanvissen hebben zelf gewoon meer zwemruimte nodig. Ook je pleco / algeneter wordt veels te groot voor je bak.


Prima, maar ze blijven er toch in voor de eitjes. En de pleco is al bijna 5 jaar oud, heeft bijna anderhalf jaar in een vissenkom geleefd, daardoor groeiachterstand, maar is super gezond, ondanks de groei. Ze doet het prima, en geniet van haar eigen boomstam. Heeft nu alleen wat last van het pikgedrag van de maanvissen vanwegen de eitjes..

Plus, maanvissen groeien tot 2 jaar, (ik heb mijn onderzoek gedaan), en dat zijn deze bijna. Misschien niet helemaal volgroeid? Dat deden onze vorige wel, en die hebben natuurlijk een beter passend aquarium gekregen. :)
Ik ben nu vooral benieuwd wat ik het best kan doen met de andere 2, apart zetten voor de time being? Heb extra planten toegevoegd ter beschutting
 

Terug
Bovenaan