Wat is er nieuw

maanvissen aquarium opbouwen, hulp gevraagt

mjgroep

Well-known member
Lid geworden
17 november 2020
Leeftijd
58
Hallo Allemaal,

Ik ben van plan om een maanvissen aqaurium op te gaan bouwen, ik weet het zijjn de laatste vissen die er in gaan maar dit is het doel.
Nu hat ik hier en daar gelezen en gezien, 3 per 100 liter, nu heb ik een 460 liter bak maar wil ook nog wat andere vissen er in dus zat te denken aan een groep van 8

Wat ik er zeker bij wil hebben is tetra's, deze zullen 1 van de eerste vissen zijn die er in gaan en ik zorg er voor dat de maanvissen die ik uiteindelijk koop KLEIN/jong zijn ;-)
Tetra's voelen zig veiliger in een grootte groep maar hoe groot dan de groep zijn. ik zat te denken aan een stuk of 15

Het schilderij compleet te maken zat ik te twijfelen tussen dwerg gouramies of antenne baars. ik weet dat de verhouding 3 houding man vrouw hier 1 op 3 is maar als ik 2 mannetejs heb zijn 6 dames dan voldoende of gewoon bij 1 mannetje en 3 dames houden.
Het mooie van de dwerg gourami is dan weer dat het meer een boven vis is, ik dacht aan 4 (1:3)

Voor de schoomakers zat ik te denken aan ongeveer 5 corydoras en 5 kuhli loach, 2 harnasmeervallen en een stuk of 6 siamese algen eters
Daarnaast wil ik wat grotere garnalen en een paar slakken in me bak hebben om de schoonmaakploeg te ondersteunen.
Kan je trouwens van de corydorassen en maanvissen verschillende soorten bij elkaar zetten of is dit niet verstandig.

Ik heb alle lengtes van de maximale grootte bij elkaar opgeteld en kom op 350 cm, wat ik ooit geleerd heb is dat de totale lengte van je vissen niet meer mag zijn dan 2 keer de lengte van je bak. Technisch gezien ben ik dus 30 cm te lang

Hoor graag jullie advies

Vriendelijke groeten
Marc

Ja veel zal van de filtratie afhangen maar het zijn flinke vervuilers en ik denk dat je zeker 50 ltr per vis mag rekenen. Ik heb er 5 in 300 liter en bemerk veel meer belasting dan zonder de Maanvissen.

Wat is het formaat van de bak? Vind de genoemde aantallen van de rest best laag. Dat zijn nauwelijks schooltjes te noemen.

Zoek ook eens op het iridovirus bij dwerggoerami's, die zullen dan wss afvallen bij je.

Corydoras wensenhet liefst een zandbodem, daar is wel rekening mee t ehouden

Of Gourami s nou zo goed matchen met Manen weet ik niet.

Ik heb alle lengtes van de maximale grootte bij elkaar opgeteld en kom op 350 cm, wat ik ooit geleerd heb is dat de totale lengte van je vissen niet meer mag zijn dan 2 keer de lengte van je bak. Technisch gezien ben ik dus 30 cm te lang
Vergeet dat maar snel, daar word geen rekening mee gehouden met het gedrag en zwem behoefte van de specifieke vissen.

Ja veel zal van de filtratie afhangen maar het zijn flinke vervuilers en ik denk dat je zeker 50 ltr per vis mag rekenen. Ik heb er 5 in 300 liter en bemerk veel meer belasting dan zonder de Maanvissen.
Er komt een biomaster 850 thermo op te staan. Ik kies voor dit filter omdat hij zo "makkelijk" schoon te maken is (voorfilter)
In mijn andere bak had ik hem ook, bij de weekelijkse water wissel even het voorfilter spoelen in de emmer aqaurium water en klaar.

Wat is het formaat van de bak? Vind de genoemde aantallen van de rest best laag. Dat zijn nauwelijks schooltjes te noemen.

Zoek ook eens op het iridovirus bij dwerggoerami's, die zullen dan wss afvallen bij je.

Corydoras wensenhet liefst een zandbodem, daar is wel rekening mee t ehouden
De bak ik 160(L)x55(D)x56(H), de hoogte heb ik de waterhoogte genomen
Denk je dat antenne baarsen er beter bij passen? zijn ook cichlide familie

Ja die heeft een cap van 1550 liter en mijn JBL is gelijkwaardig en die heeft al moeite op een bak van 330 liter met 5 Manen. Ik denk dat je bezetting te groot is op een bak van 450 liter met 8 Manen. Je zit bruto op 3x de inhoudt waarvan je rond de 1,5x gaat overhouden en dat is zeker geen vetpot.

Ik heb op mijn fusion 150cm 2 filters te weten, 1x JbL e1502, en een eheim Prof 4/350+e. Samen goed voor 3000ltr bruto.
mag je blij zijn als je de helft overhoudt denk ik.

7 maanvissen van 1 jr oud, 6 Torpedobarbelen, enkele Bentosi, en een 8 Corydoras Sterbail

Manen, kweekvormen dan, mag je tot 1op 30 liter gaan, mits goede filterarie en onderhoud
1 zo'n oase is geen goed genoeg filtering. Je hebt er zeker 2 van nodig.
15 tetras ga je niet zien zwemmen. 50 is beter en maken geen verschil in het aantal maanvissen die je kan houden, wel in de filteratie en onderhoud die je nodig hebt.
Idem met de corydoras. Je kan gerust 20 er van houden.
Goeramies zijn geen goed idee omdat die concurrenten zijn van de maanvissen.

Vergeet niet dat een goed maanvis aquarium zachte verlichting heeft en zeer veel decoratie, die tot aan het wateroppervlak komt. Zo creëer je voldoende hoekjes en kantjes om genoeg territoria te vormen voor je maanvissen.Open zwemruimte is uit den boze.

Nog ff inhaken...de bijvissen niet te klein nemen. Wat in de bek van een maanvis past, is levend Voer. Dus ook tetra’s ikzou dan voor de grotere soorten gaan zoals Rouwtetra of Bentosi. Denk dat de kenners dit beamen, @TonHageraats

De Manen vonden de meeste R. Espei hier erg smakelijk en van de 12 heb ik 3 grotere over kunnen houden.

Nog ff inhaken...de bijvissen niet te klein nemen. Wat in de bek van een maanvis past, is levend Voer. Dus ook tetra’s ikzou dan voor de grotere soorten gaan zoals Rouwtetra of Bentosi. Denk dat de kenners dit beamen, @TonHageraats
Inderdaad, de wat hogere vissen kunnen, zelf heb ik bloedvlektetra's daar blijven ze vanaf, kardinaal tetra's worden ook meestal als voer gezien.

Dan heb je je oog laten vallen op de Ramirezies (en dat is tegenwoordig bijna mijn persoonlijke queeste ;)) maar die gaan meestal niet langer mee als een half jaar. Die zijn eigenlijk alleen goed te houden in een speciaal aquarium of bij een ervaren aquariaan die de waterwaardes goed op orde heeft. Zo niet wordt het meestal een grote teleurstelling. Er zijn genoeg andere (dwerg) cichliden die wel passen en sterker zijn.

Persoonlijk vindt ik de Maroni ook een mooie vis en die zijn ook rustig en vredelievend verder.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan