maanvissen eitjes


P

peggytje

Guest
Hallo allemaal,

Ik wil graag weer maanvissen gaan kweken. Ik heb al eerder maanvissen gekweekt en heb 1 nestje grootgebracht.
Nu heb ik een mannetje van 3 jaar die al vaker nestjes heeft gehad. Zijn vrouwtje is 2 maanden geleden overleden maar hij is al een week bezig met een ander nieuw vrouwtje (ik denk ongeveer 1,5 jaar) om een plekje schoon te maken voor hun eieren. Ze zijn nu bijna zover om ze te leggen. Het vrouwtje heeft 2x eerder eitjes gelegd, maar die werden na een dag opgegeten door haar vorige mannetje.

Nu is mijn vraag hoelang ik de ouders het beste bij de jongen kan laten om een grotere kans te hebben om de visjes groot te brengen.
Bij mijn vorige nestje heb ik de ouders eruit gehaald toen de jongen 2 dagen konden zwemmen.
 
kan ik het beste het mannetje weg halen en het vrouwtje erin laten?
 
De kweek van maanvissen is ten eerste ontzettend leuk, maar ten tweede ook heel erg tijdrovend en arbeidsintensief. Zelf heb ik al een aantal keren een nest groot mogen brengen (zie onderschrift).
Het weghalen van het mannetje of vrouwtje maakt niet zoveel uit. Het is allebei of geen van beiden.
Zelf heb ik de keuze gemaakt om de ouders een dag of 10 voor de jongen te laten zorgen. Hierdoor leren de ouders broedzorg te geven en leren de jongen dat ze het krijgen.
Tevens heeft dat als voordeel (wat sommigen een nadeel vinden) dat de ouders de jongen zelf selecteren en de beste/sterkste exemplaren zullen overblijven.

En dan is het een kwestie van dagelijks flink water verversen en artemia kweken en/of poedervoer, minstens 5/6 keer per dag.

Heel veel succes met je keuze(s) en de jonkies :)
 
En nog even een tip voor als de eitjes worden gelegd: zorg voor een lampje in de buurt van de eieren. Maanvissen kunnen 's nachts zeer slecht zien en zodra de eitjes zijn uitgekomen, dan zullen de mini-maantjes naar het lichtpunt zwemmen en daar ook blijven. Op die manier is de kans alweer een stuk groter dat een aantal het zullen overleven.

Groet,

PB
 
En nog even een tip voor als de eitjes worden gelegd: zorg voor een lampje in de buurt van de eieren. Maanvissen kunnen 's nachts zeer slecht zien en zodra de eitjes zijn uitgekomen, dan zullen de mini-maantjes naar het lichtpunt zwemmen en daar ook blijven. Op die manier is de kans alweer een stuk groter dat een aantal het zullen overleven.

Groet,

PB
Das een supergoeie tip.:thumbs:
 
ja dat van de lamp heb ik ook alle keren gedaan. dat is inderdaad wel slim om te doen. de algeneter heeft vanacht helaas toch alle eitjes opgegeten, want ik kreeg het niet voor elkaar om hem eruit te vangen, maar dat ga ik nu toch zeker wel weer proberen.
 
ja dat van de lamp heb ik ook alle keren gedaan. dat is inderdaad wel slim om te doen. de algeneter heeft vanacht helaas toch alle eitjes opgegeten, want ik kreeg het niet voor elkaar om hem eruit te vangen, maar dat ga ik nu toch zeker wel weer proberen.
J adie zou ik er dan toch ook uit vangen anders ga je nooit geen eitjes overhouden en al zeker geen jonge visjes.
 
ja klopt, maar ik heb ze nou net eruit gevangen. Ik kreeg het van de week niet voor elkaar en ik wou de maanvissen geen stress geven.
maar ik voer ze goed dus ik verwacht over een week of anderhalf wel weer nieuwe eitjes
 

Terug
Bovenaan