Maanvissen en discus


coenb

Well-known member
Lid geworden
3 maart 2009
Berichten
778
Locatie
Huissen
Het is zaterdagavond en een beetje regen, dus even "sparren"...

Ik zie wel eens aquariums waar een groep maanvissen wordt gecombineerd met symphysodon aequifasciatus.

Ik weet dat:
-Discus rond de 28 graden het goed doen
-Ze langzamer eten dat de maanvissen
-Ze duur kunnen zijn

Maar zijn er forumleden die ze succesvol samen hebben gehouden? Wat zijn de ervaringen?
Kunnen discussen op bv 26 graden worden gehouden?
Ik lees ook veel verhalen over het voeren met bv "hart", maar een combi van vlok(korrel) voeren kun je ook gebruiken samen met bv diepvries. (ik zie bv Tropical discus gran wild, wordt volgens mij ook gebruikt bij Santarem)

Alle info is welkom, maar echte ervaringen meer ....
 
Nog wat extra info:

"I began breeding wild Discus over 40 years ago and I have 2 pairs wild Alenquer Discus set up in breeding tanks and one more remains in the 125 gal tank with 10 F1 Mesonauta acora juveniles.

I am also a moderator on the wild Angelfish forum, www.finarama.com.
Very recently, I kept one of my Alenquer Discus pairs with my 8 wild Peruvian Scalares and 6 of them are members of 3 mated pairs. They are large adult Angels and they vigorously defend their spawns from the other Angels. However, after they completed spawning, the pair of wild Discus moved in without significant opposition from the breeding Angel pairs and proceed to eat every Angelfish spawn.
It is possible to keep angels and discus together.
I prefer keeping wild angels with wild discus and have little interest in domestic Angelfish strains.
I and most others with experience with wild Angels and wild Discus treat them with praziquantal, flubendazole and metronidazole in quarantine tanks before we move them to their permanent tanks. Fish which have been quarantined and treated properly will not infect each other with parasites. The Angels and Discus should be similar in age and size before you ever combine them and the tanks used should provide all the fish with plenty of room. 75 gal would be the small end and 125 gal are a good size to use. Bigger is better but the costs begin to become very high for aquariums larger than 125 gals as does all the filters and other necessary accessories."

Komt wel uit een VS forum, dus daar geven ze vissen iets minder ruimte ;-)
 
Nouja, er is nog geen reactie gegeven dus zal eens een berichtje doen.

Ik heb jaren geleden op een forum wel eens een aquarium gezien met deze 2 soorten in 1 bak. Dit ging goed.

Ik denk dat het ook wel kan als je aquarium groot genoeg is.


Maar vraag 2 is, waarom zou je het willen. Beide vissen zijn groeps/scholen vissen. Je aquarium is niet snel (te) groot voor een school.

Ik denk dat je beter 1 groep van 15 discussen óf maanvissen kan houden, dan 2 van 7. Ik vind het persoonlijk mooier, en het lijkt mij ook altijd beter voor de vissen zelf.
 
Vaak is het geen goede combinatie. Of je doet je discusvissen tekort bij de verzorging, of de maanvissen. Maanvissen houd je op een temperatuur rond de 25 graden, discusvissen vanaf 28 graden. Houd je maanvissen op een temperatuur vanaf 28 graden dan zie je al snel dat ze dat niet prettig vinden. De kieuwdeksels gaan dan erg snel heen en weer. Houd je discusvissen te koel dan zijn ze minder actief en ik las ergens dat ze dan ook vatbaarder zijn voor ziekte. Discusvissen eten de hele dag ditritus arm voer zoals dat zo mooi heet, maanvissen schrokken zo snel mogelijkmgrote hoeveelheden voer naar binnen.
En zoals Coen het al zei: het zijn beide groepsvissen dus je moet je afvragen of je een combi wilt tussen maanvissen en discusvissen.

Hobbygroet Jos Hut
 
Naast alle reeds verstrekte informatie is ook het "temperament" van de maanvis en discus anders. Dit kan, ik zeg niet zal, leiden tot het aanvallen/aanvreten van de discusvissen met alle gevolgen van dien. Dit komt met enige regelmaat voor en ik heb hier persoonlijk ook voorbeelden van gezien, waarbij het voor de discussen echt triest was. Als je bak groot genoeg is, zal dit mogelijk meevallen, maar dan blijven alle bovengenoemde argumenten nog aanwezig, waarbij ik persoonlijk een keuze zou maken voor de een of de ander...........
 
Ik heb een hele poos ze samen gehouden in mijn 2 mrt bak.
Maanvissen was wel eigen kweek.

Maanvissen hebben ook eieren gelegd in de bak waar discussen bij in zaten.

Ik kan nu niet echt zeggen dat ik veel problemen heb gehad dat ze samen in de bak zwommen, eerlijk gezegd deden ze vaak samen scholen.

Foto met discussen en Maanvissen
Foto met Maanvissen en discussen
 
Ik lees dat temperatuur een van de redenen is. Maar als ik bij skalarezucht kijk, zie ik een combi (volgens mij wel jongere dieren) in een van hun "Schaubecken". Verder houden ze alle maanvissen bij 28 graden. In alle voorbeelden zie ik wel dat de maanvissen in een samengestelde bak groter zijn dan discussen.
 
Ik moet er wel bijzeggen dat mijn maantjes eigen kweek waren/zijn en de sluier vorm hadden (dus extra grote vinnen).

De Discussen op de beide foto's zijn niet volgroeit.
 
Hoi ik heb een bak van 150 cm en daar zitten 14 discus vissen in en 4 maanvissen en dat gaat goed.
Er staan 2 pompen op en ik doe om de 2 dagen 30% water verversen en de temp is 30 graden.
De maanvissen leggen regelmatig eitjes die ook uitkomen ,maar het niet overleven.
 
Voor maanvissen is de temperatuur van 30 graden veel te hoog. 24 tot 25 graden is veel beter. In een korte periode zomers kan dat wel maar het hele jaar rond is af te raden. Voor de discussen is 30 graden prima. Alleen al door het grote verschil in temperatuur behoefte is de combinatie discussen en maanvissen niet goed.

Hobbygroet Jos Hut
 
Voor maanvissen is de temperatuur van 30 graden veel te hoog. 24 tot 25 graden is veel beter. In een korte periode zomers kan dat wel maar het hele jaar rond is af te raden. Voor de discussen is 30 graden prima. Alleen al door het grote verschil in temperatuur behoefte is de combinatie discussen en maanvissen niet goed.

Hobbygroet Jos Hut

Denk inderdaad ook dat 30 graden wel erg hoog is voor maanvissen, heb echter ook het idee dat dit geen ideale temperatuur is op de discussen constant op te houden.... Ik weet van een kweker in Duitsland die ze op 28 graden kweekt en houdt.
 
Denk inderdaad ook dat 30 graden wel erg hoog is voor maanvissen, heb echter ook het idee dat dit geen ideale temperatuur is op de discussen constant op te houden.... Ik weet van een kweker in Duitsland die ze op 28 graden kweekt en houdt.

Inderdaad. Stendker discussen worden wel vaak op 30 graden gehouden om ze vet te mesten en verkocht kunnen worden als jumbo XXL (spijsvertering werkt dan sneller als op 27). Ook worden die eerder ziek als het minder dan 28,5 graden is.

Heb wel eens discussen in een (aquarium)winkel gezien die op 27 zaten. Ik vroeg hoe die kon. Hun gaven aan dat het wildvang was en dat ze in het wild ook leven in 27 graden en dat dat prima gaat.
Ik zocht net even op 'Rio Negro' wat daar de waterwaarden van waren en ik vond 27-30 graden.

Dus zelfs 27 is mogelijk.


Mijn mening blijft wel dat 15-20 maanvissen mooier en opzich ook beter is, dan 8 maanvissen om 8 discussen. Maar ik verwacht niet dat je dode vissen gaat krijgen als ze bij elkaar doet op 27,5 a 28 graden. Maar je maakt het dus niet ideaal met die 2 bij elkaar.
 
Ik ga het ook niet proberen, maar zoals ik al zei "ik verveelde" mij en dan is het leuk om nieuwe kennis en ervaringen te delen... Ik merk op dit moment ook dat enkele maanvissen meer in de verdrukking komen.. Koppels worden gevormd... wel mooi gezicht. Volgens mij heb ik 5-6 koppels...
 
Coen, ik zag dat je inmiddels al voor de Pterophyllum scalare Santa Isabel hebt gekozen, mooie soort.

Nog terugkomend op dit topic over maanvissen en discussen combineren. Het blijkt hier in NL eigenlijk een groot taboo te zijn. Maar de beweringen de men doet over het verschil in temperatuur is zeker niet het probleem. Maanvissen en discussen leven immers in bepaalde gebieden ook samen. Als je kijkt naar de gebieden waar discussen leven in het wild, dan is de gemiddelde waertemperatuur zo'n 27,5 graden. Dit betekend dat het watertemperatuur tijdens de seizoenen fluctueert. Dus tijdens het regenseizoen zal het watertemperatuur zakken vanwege het vele regen/vers water wat komt. Tijdens het droogteseizoen zullen bepaalde gebieden minder vers waer krijgen en daardoor zal het water temperatuur stijgen. Hetzelfde geld ook voor maanvissen in het wild. De enige maanvissoort die absoluut niet samenleeft met de discus, is de Altum. Van de Altum heb je twee populaties, de populatie die leeft in het Orinoco basin en de populatie die leeft in de bovenloop van de Rio Negro.

Ik heb zelf een tijdje 7 Discussen samen gehouden met 5 WV Pt. leopoldi. Qua eetgedag weinig verschil. Echter was bij mij het probleem dat de discussen zo temperamentvol waren, dat mijn groep leopoldi's zich volledig terug trokken in een hoekje en zich haast niet lieten zien. Dus zo zie je maar dat het niet altijd aan maanvissen ligt.

Een ander aspect is, dat er bewezen is dat soms de combinatie maanvissen met discussen kan helpen om discussen die schuw zijn, minder schuw te laten krijgen.

Een belangrijk aspect wat men wel altijd in de gaten moet houden, is dat beide soorten een bacterie kunnen overdragen waar de andere soort niet goed tegen kan. Dat is wel een ding om in gedachten te houden.
 
Hoi Gert,

Nog bedankt voor jouw reactie... ook een beetje laat van mijn kant;-)
Ik denk inderdaad dat je op alle punten gelijk hebt. Ik heb echter nu echter ook corydoras die het beter doen rond de 25 graden. Dus hou ik het even op mijn huidig bestand. Maar ik moet zeggen een school leopoldi's samen met de bruine/groene discus WF variant..... is wel heel erg gaaf
 
Maanvissen kunnen officieel niet bij discusssen, als je een discusbak hebt kan je er eens een aantal maanvissen bij doen om te proberen(als het niet lukt zijn maanvissen niet zo duur) 9 van de 10 keer gaat het goed! Wel even grote maan als discussen, en 3/4 keer oer dag voeren! Dan zou het moeten lukken.
 
Ik bedoel dat je ze makkelijker kan verkopen....:!
 
Ik bedoel dat je ze makkelijker kan verkopen....:!
Maar je gaat niet in mijn ogen "op goed geluk" je bak volplempen en dan maar zien wat er gebeurd en wat niet bevalt dump je "gewoon" weer, in mijn ogen kun je dan beter een speelgoedaquariumpje nemen met plastic visjes want daar zit dan net zoveel liefde in als dat je om levende dieren geeft
 
De aquariumwinkel legde mij het zo uit.... ik weet nu in ieder geval dat ik misschien een ander adres moet zoeken, mee eens?
 
Ik ben van mening dat je zelf verantwoordelijk bent voor de vissen die je koopt en het daarom belangrijk is om zelf uit te zoeken welke dieren in je aquarium en bij elkaar passen. Een goede aquariumzaak kan hier eventueel bij helpen maar dan nog zou ik thuis eerst even rustig over het bestand nadenken. Maar zoals gezegd, dit is mijn mening.
 
De aquariumwinkel legde mij het zo uit.... ik weet nu in ieder geval dat ik misschien een ander adres moet zoeken, mee eens?
Niet mee eens, je bent zelf verantwoordelijk zoals hierboven ook al gezegd is, als je een auto wil ga je ook niet naar de eerste de beste autohandelaar en koop je er 1, dan verdiep je je ook eerst welke je wil en wat de specificaties zijn en dies meer en wat er bij je past.
Dus eerst oriënteren wat je wil en wat mogelijk is in je aquarium en dan naar de dierenwinkel en je niet laten verleiden tot aankopen waarvan je niet weet of dat past in je bak.
 
Yep, precies zoals hierboven is gezegd. Eerst erover nadenken over je idee. Je kan ze samen houden als je een aquarium hebt van misschien wel minimaal 12000 liter. Want beide moet je echt in een school houden van 6-10 stuks. En 50 liter per maan en discusvis moet wel echt. Probeer anders ook bijv. Alleen vissen uit Amerika te nemen, is een stuk beter als die uit Amerika, die uit Afrika en die uit Azië.
 
Yep, precies zoals hierboven is gezegd. Eerst erover nadenken over je idee. Je kan ze samen houden als je een aquarium hebt van misschien wel minimaal 12000 liter. Want beide moet je echt in een school houden van 6-10 stuks. En 50 liter per maan en discusvis moet wel echt. Probeer anders ook bijv. Alleen vissen uit Amerika te nemen, is een stuk beter als die uit Amerika, die uit Afrika en die uit Azië.

Ik denk dat je 1200l bedoelt....

12000 is echt wel enorm groot.
 
Ja, inderdaad;)
 
De vraag:
1) Kunnen discusvissen samen met maanvissen gehouden worden?
2) Kunnen discusvissen op 26 gr.C leven?
3) 3/4 voeren per dag?
4) 50 l./vis?

Dit zijn stellingen die allemaal discutabel zijn.
1) - Dit is wel zo. Ze komen in de natuur ook in dezelfde omgeving voor (op zon 100km. kijken we niet)
Om evengrote maanvissen als discusvissen te kopen is niet nodig omdat de maanvis sneller groeit en doorgaans assertiever zijn.
MAAR !!!
Zelf gecombineerd gehad en de maanvissen waren de baas. Zij joegen de discusvissen de hoek in. Dat was in een 375 l. bak.
Dus de bak te klein! Om ze samen te houden zou ik niet minder dan 2 meter als bak kiezen.

2) Kan wel maar dan is het overleven en niet leven. Ze zullen sneller sterven, minder actief zijn en niet echt leven. 27 - 29 graden heeft toch echt de voorkeur. Wat dan weer nieuwe uitdagingen met zich meebrengt voor je planten en overige vissen.

3) Wel een afgemeten hoeveelheid verdelen over 3 of vier keer per dag. Stelregel kun je hanteren dat je zo veel voert per keer dat het in ongeveer 5 minuten op is. Er zou niets op de grond moeten blijven liggen.
ook hier krijg je dan met een uitdaging te maken bij een combi van maan-, discusvissen. Zoals al opgemerkt eten maanvissen sneller dan discusvissen. Discussen zoeken graag op de bodem naar voer. Als de maanvissen het op hebben voordat het de grond raakt, is niet echt handig.

4) Dit hangt er absoluut vanaf hoe groot de vissen zijn. Stendker (discuskweker uit Duitsland) geeft idd 30 liter per vis aan maar zegt ook dat je zodra de vissen groter zijn enkele moet verwijderen. In mijn ogen dan dus alleen een verkooppraatje.

O, ja, wat ikzelf ervaren heb is dat je 'wildvang' en nakweekdiscusvissen nooit bij elkaar moet zetten. Dit geeft parasitaire problemen.
 
Voor in het begin zou ik ze toch rond dezelfde grootte aanraden want ze groeien wel samen op, maanvis eet sneller en groeit sneller idd, als je maanvissen de discussen wegjagen in een hoekje zullen er koppels ontstaan en de koppels zullen je andere maanvissen ook wegjagen, koppels willen namelijk altijd eitjes leggen en willen daar absoluut geen andere vissen bij hebben! Zelfs geen kardinalen of corydorassen
 
Je moet windvang en nakweek idd nooit bij elkaar ivm ziektes, maar vind het persoonlijk ook mooier als heb of wildvang of nakweek doet, ook maanvis en discus kan bij elkaar alleen zijn ze dan allebei de soorten moeilijker te houden, want maanvissen kunnen ziektes met zich mee dragen waar discussen heel veel last van kunnen krijgen en zelfs dood gaan en andersom iets minder snel maar kan toch gebeuren
 
Ik heb ze zelf ook gecombineerd gehouden waarbij ik geen problemen ben tegen gekomen. Water op 29 gr. Het was inderdaad ook bij mij zo dat de maanvis de baas was, ik zou dit denk ik niet weer gaan combineren. Wel kwam ik er achter dat een groepje maanvissen goed eten en de jonge discus hier van leerde. Een beetje zien eten is doen eten.
 

Terug
Bovenaan