Wat is er nieuw

Maanvissen en EI methode

• Onderwerp starter Onderwerp starter Geert80
  • Startdatum Startdatum
G

Geert80

Guest
Nu is mijn bak opgestart en draait deze redelijk. Het gaat om een Rio 240 (120x40x50) en over ongeveer 3 maanden komen er mooie nakweek redshoulder maanvissen in van Jos Hut.

Nu is mijn aquarium redelijk beplant en beginnen de eerste vervelende algen toch flink huis te houden (draad en baardalg). Mijns inziens is de makkelijkste manier om dit tegen te gaan het toepassen van de EI methode. Ik zou dat dolgraag willen gaan doen. Maar ik ben bang dat het een probleem word zodra de maanvissen er in komen vanwegen hun gevoeligheid voor nitraat/fosfaat.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de combinatie maanvissen en EI-methode?

Wat voor waardes (mg/l) nitraat en fosfaat is acceptable cq veilig voor maanvissen?

Ik lees hier overal dat het EI methode en maanvissen niet goed samen gaan. De maanvissen zouden zich niet lekker voelen.
Ook toevallig dat jij de zelfde bak en vissen wilt als ik 😛

Zo toevallig is dat niet hoor. Ik denk dat de optie maanvissen/rio 240 een veelvoorkomende combinatie is. En terecht want het zijn prachtige vissen en mooi aquarium!

Weet iemand ook welke NO3 / FO4 waarders acceptabel zijn voor maanvissen?!? Want ik moet echt wel gaan toevoegen maar ik wil natuurlijk wel dat de vissen het comfortabel hebben.

Ik zou het liefst van PO4=0,1/NO3=0 gaan naar PO4=1,0/NO3=20

Ht is goed om de maximale waarden even na te gaan. Je kan ook altijd een EI gaan volgen met andere waarden. Je kan ipv 20/2 ook de helft toevoegen waardoor je dus 10/1 wekelijks toevoegt. Je kan er altijd alle kanten mee op eigenlijk.
De maanviskenners kunnen je vast zeggen welke waarden toelaatbaar zijn. Jos heeft erg veel kennis en die kun je dat natuurlijk ook gerust vragen.

zodra je de maanvissen erin doet en stevig gaat voeren denk ik dat je EI bijna niet meer van toepassing is.

enkel zorgen voor voldoende micro/spoor elementen en voldoende koolstof (co2/easycarbo).
ik heb dit in mijn vision450 bijna 2 jaar vol weten te houden tot ik gretig werd met plantengroei en ben toen via Redfield ratio ook overgestapt naar EI

jos hut zal je aanraden 200% per week te verversen dat komt neer op 30% per dag
en minimaal 3x daags voeren

als je in de avond (na je werk/school) deze wissel doet en in de nacht of voordat het licht aan gaat micro doseert zal je zien dat het redelijk gaat
je planten zullen niet explosief groeien en je maanvissen zullen gulzig eten

Ik ververs zelf 200% per week. Dat is ook nodig omdat ik in de opkweekaquaria veel vissen heb zitten. In een beplant aquarium met minder vissen is regelmatig water verversen ook nodig maar 200% zeker niet. Er zitten namelijk veel minder vissen in het aquarium ( sommige enthousiastelingen uitgezonderd). Met een procent of 30 per week kom je al een heel eind.

Op dit moment heb ik een aquarium ( 130x50x50) waar wat baardalgen in zitten. De volwassen maanvissen in dit aquarium vinden dit prima, zij storen zich er niet aan. Drie dagen geleden heb ik tien halfwas appelslakken in dit aquarium gedaan. De maanvissen hebben toch geen legsel ( appelslakken eten graag visseneitjes). Ik kan zien dat de baardalg al flink wat minder is geworden. De appelslakken maken er korte metten mee.
Als de bak weer schoon is verhuizen de slakken naar een andere bak.

Hobbygroet,
Jos Hut

zijn de appeslakken niet schadelijk voor de planten?

30% per week is aan de weinige kant voor de EI methode daar word vaak 50% aangeraden om ophoping te voorkomen.
maar het heeft dus geen nadelig gevolg voor de groei van de maanvissen? geen gevaar voor vergroeing/achterstand?

Appelslakken eten geen gezonde planten is mijn ervaring.

De enige ervaring van mij met de ei methode is:3 minuten koken of een gebakken ei.

Jonge maanvissen kweek ik op in kale bakken zonder planten. Geen verlichting nodig en veel gemakkelijker bij het schoonmaken ten opzichte van een beplant aquarium. Ik kan dus niets zeggen over de groeisnelheid in relatie tot de ei methode.

Hobbygroet,
Jos Hut

Ondertussen zitten de maanvissen in het aquarium (bedankt Jos!) en heb ik besloten om niet te overdrijven met de EI methode. Ik ververs nu elke week 50% (zo'n 120 liter) en vul dan met planten voeding aan tot PO4=1,0/NO3=10. Maar door het vele voeren dat ik nu doe wil ��n van de twee wel eens hoger zijn dan de ander.

Dat wil zeggen dat de verhouding 1:10 niet altijd klopt. Maar dit hanteer ik als bovengrens. Dus het kan ook wel eens zijn dat het 0,5 en 10 is of 1 en 5 bijvoorbeeld. Maar dus niet 1 en 20 of 2 en 10.

Met de waardes maximaal PO4=1,0/NO3=10 ervaar ik nu dat de maanvissen het uitstekend naar hun zin hebben. Ook de appelslakken zijn wel echt heel prettig om bij de maanvissen te houden. Ze ruimen uitstekend de restanten voedsel op wat natuurlijk ook een overdaad aan PO4 en NO3 inperkt.

Al met al ben ik erg gelukkig met de dieren en vooral ook het advies van Jos en de rest van de ervaren forum leden.

Graag gedaan. Fijn om te lezen dat het met je vissen en aquarium goed gaat. Het lijkt altijd zo gemakkelijk maar in de praktijk pakt dat soms anders uit.

Hobbygroet,
Jos Hut

goed om te lezen dat het werkt.

ik zag je foto album en je planten zien er ook goed en gezond uit.
hoe vaak voer je nu?

Mooi dat het allemaal goed gaat hoor. De EI kun je aanpassen zoals voor jou het beste werkt.

There is no problem.
I have altum and I'm doing EI.
10g KNO3
2g KH2PO4
2g CSM+b
4 times a week.

Altums growing excellent.

https://imgur.com/a/A2AFh

nice pics from TPT 😛

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.