Maanvissen: groei en soort?


Rene88

Well-known member
Lid geworden
26 juli 2017
Berichten
148
Leeftijd
36
Hoi allen,

Begin mei (bijna 5 maanden geleden) een groepje maanvissen gekocht.

Ik zou graag eens jullie mening horen over of ze normaal groeien en ontwikkelen. Ik weet niet hoe oud ze bij aanschaf waren of welk soort het is.

Bij aanschaf
IMG_20220507_161002.jpg



5maanden later
IMG_20221003_200854.jpg

IMG_20221003_200927.jpg


De mannen lijken een dikker voorhoofd te hebben, is te zien welk soort het is?

René
 
Zwarte plek zie ik bij het begin van de rugvin en het zou dan een Leopoldi kunnen zijn.

 
Zwarte plek zie ik bij het begin van de rugvin en het zou dan een Leopoldi kunnen zijn.

Het is zeker geen leopoldi. De kenmerken voor een leopoldi zijn totaal anders dan de scalare. De leopoldi heeft namelijk ten eerste al 8 dwarsbanden ipv 7 wat de scalare en altum hebben. In dit geval gaat het om een scalare. Nu zullen er veel mensen zeggen dat dit een Manacapuru red Back is, maar dat is het zeker niet. Manacapuru Red Backs hebben bijna tot geen rood pigment in de ogen. Ook heeft de Manacapuru Red Back voor elke zwarte dwarsband, een witte streep. Die mis ik hier ook. Nu zijn er naast de Manacapuru Red Backs nog wel andere Red Back varianten maar dan van een andere oorsprong. Als ik het zo bekijk, dan kan het wel eens een oorsprong hebben vanuit nakweek van de Red Back die voorkomt in Amapa Brazilië. Maar er zijn ook veel oorsprongen die ontstaan zijn door selectief te kweken met bepaalde kleurslagen.

Verder vind ik de exemplaren bijna onnatuurlijk dik en groot. Zo ga je ze in de natuur zeker niet zien. Ook de duidelijke bult op de kop is iets wat je alleen bij kweekvarianten terug ziet. Maar dit is mijn persoonlijke mening.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie input. Er is wel echt veel verschil tussen hoeveel de verschillende vissen eten. De grootste (bij aanschaf) zijn ook duidelijk de grootste eters en het meest gegroeid. Jij vind ze te dik dus? Groot valt nog wel mee denk ik, ze zijn nog in de groei.
 
Bedankt voor jullie input. Er is wel echt veel verschil tussen hoeveel de verschillende vissen eten. De grootste (bij aanschaf) zijn ook duidelijk de grootste eters en het meest gegroeid. Jij vind ze te dik dus? Groot valt nog wel mee denk ik, ze zijn nog in de groei.
Klopt, ik vindt ze te dik. Nu mogen manen als ze jong zijn prima genoeg voer krijgen, maar als ik naar de foto’s kijk, dan is het naar mijn mening te veel. Tuurlijk zal er verschil zitten hoeveel elke soort eet, maar ik denk dat je prima 1x per dag kunt voeren en zelfs een dag kunt overslaan.
 
Klopt, ik vindt ze te dik. Nu mogen manen als ze jong zijn prima genoeg voer krijgen, maar als ik naar de foto’s kijk, dan is het naar mijn mening te veel. Tuurlijk zal er verschil zitten hoeveel elke soort eet, maar ik denk dat je prima 1x per dag kunt voeren en zelfs een dag kunt overslaan.
Zelf heb ik ook Manen en geef ze 1x per dag diepvries en 1x levendvoer. Zover ik heb begrepen moet je Manen meerdere malen per dag voeren maar goed niet zoveel dat ze vet gaan worden.
 
Zelf heb ik ook Manen en geef ze 1x per dag diepvries en 1x levendvoer. Zover ik heb begrepen moet je Manen meerdere malen per dag voeren maar goed niet zoveel dat ze vet gaan worden.
Meerdere keren per dag voeren is zeker voor jonge maanvissen aan te raden. Bij volwassen maanvissen kun je gerust afbouwen. 2x per dag is prima, zolang het niet teveel voer is was ze krijgen.
 
Ik geef ze ook 2x per dag voer. 1 blokje diepvries uit zo'n blisterpack en 1x granulaat. Heel soms in de middag nog wat granulaat als ze er hongerig uitzien haha.
 
Meerdere keren per dag voeren is zeker voor jonge maanvissen aan te raden. Bij volwassen maanvissen kun je gerust afbouwen. 2x per dag is prima, zolang het niet teveel voer is was ze krijgen.
Dat is zeker iets om in de gaten te houden want zelfs als je 6x voert dan eten ze door.
Maar goed ik laat ze wel elke dag aan de conditie werken en ze moeten hier bij het aangaan van het licht eerst 25 baantjes zwemmen in de bak:DD:pp
 

Terug
Bovenaan