maanvissen in rio 240


G

garnaal038

Guest
beste mede aquarianen,

Nu wil ik graag een ZA zwart water biotoop.
Bij veel inspiratie bronnen komt de maanvis er toch weer in voor.
Naar mijn mening zitten de maanvissen net te klein in mijn bak, klopt dit of zit ik er helemaal naast?
ik zou graag jullie mening hier over willen wetensmile

dit bericht stond ook in mijn foto album en daar kwam uit dat het net zou kunnen.

nu zou ik alsnog jullie mening er over willen weten:smile:
en hoeveel zouden jullie er dan in doen?


mvg

garnaal038
 
De ��n zegt van wel, de ander zegt niet.
Naar mijn mening is het te klein en te laag. Een Rio 240 heeft niet veel waterhoogte (in mijn geval zo'n 40 cm, met een bodem van 5 cm), terwijl maanvissen dat minimum van 50 cm hard nodig hebben.

Een tweede reden is de lengte. Voor een groepje (en die bestaat het liefst uit 6/8 dieren of meer) kan het vroeg of laat te klein worden als er zich koppels vormen en deze gaan afzetten. Een koppel is, vind ik, geen alternatief omdat het van nature scholenvissen zijn.
 
bedankt rene!

zijn er niet soorten die kleiner blijven?
 
het visbestand is voor de rest trouwends aardig leeg:
10x kardinaal tetra
9x corrydoras sterbai
1x l87b
en een aantal slakken
 
Pterophyllum leopoldi en 'blauwe' maanvissen wel. Volgens mij blijven die allebei rond de 18 cm hangen.
Die blauwe zouden qua hoogte nog wel passen. De leopoldi zou je eens bij Gert of BigSmoke kunnen navragen hoe groot ze precies worden.
 
bedankt!
Pterophyllum leopoldi vind ik persoonlijk ook de mooiste, dus dat komt goed uit:smile:
ik zou ze even een pb tje doen:smile:
 
Met die lager blijvende maanvissen blijf je wel een beetje het tweede probleem dat Ren� benoemt houden, vind ik.

~ Ivo
 
dat is ook nog een beetje mijn twijfel.
mag ik vragen wat het probleem zou moeten worden als er een koppel is???
 
Het zijn van nature scholenvissen.
Ze zullen niet zoals roodneuszalmen met zijn allen door de bak zwemmen, maar zoeken zeker wel steun bij elkaar en hebben echt groepsgedrag.

2 Kardinalen voelen zich ook niet op hun gemak, in een flinke school zijn ze dat wel. Nou is dat bij maanvissen wat minder 'extreem', maar soortgenoten stellen ze zeker op prijs.

Afgezien daarvan, is een los koppel veel saaier om naar te kijken. Maanvissen vormen vaste koppels, en zullen zonder soortgenoten of dreiging van andere vissen maar wat stil in de bak hangen. In een groep, zullen ze regelmatig elkaar uitdagen. Ook benaderen koppels hun partner op een andere manier zodat ze elkaar niet als 'dreiging' zien. Bij 1 koppel zonder soortgenoten in een bak ontbreekt dat gedrag.
 
Ik snap de punt die garnaal038 aanhaalt wel. Want ik ken voorbeelden waar het prima gaat in een bak van 1.20m lengte. Maar zoals ik al aangaf in de pb, is dat allemaal afhankelijk van de hoogte en de diepte van de bak. Ik weet dat eerder een paar leden hier een Juwel Rio300 hadden. Dat was een 1.20m bak met diepte van 50cm i.p.v. een 40cm diepte. De hoogte van een Rio300 is weer 60cm. Daarin werden maanvissen gehouden zoals eimekeis en peru altums. Daar werd destijds geen of nauwelijks een discussie van gemaakt. Maar wat het probleem is met een Rio240, is dat de diepte net te klein is.

Mijn zwager houd ook peru altums in een oude bak van mij, maar deze bak heeft een inhoud van ruim 450L. De bak heeft een afmeting van 120x65x60cm (LxDxH) en daarin houd hij een 6-tal peru altums. Ik ken zijn bak en inrichting, en daarin gaat een groep van 6 prima.

Toen ik nog een Rio240 had, heb ik eens contact gehad met Jos Hut over wel of geen maanvissen in een Rio 240. Jos gaf aan dat het wel kon voor opgroeiende vissen, maar voor volwassen het snel te klein kon worden.

De diepte van de bak en de hoogt, zorgt eigenlijk voor het feit dat het snel te klein oogt.
 
bedankt voor de info allemaal!

ik haalde het aan omdat ik altijd al de maanvis als geen optie had gezien, maar ik zag op een paar sites staan: minimum bakmaat:120cm.

ik ga ze er niet in doen omdat ik wel wil dat mijn vissen het naar hun zin hebben:smile:



mvg

garnaal038
 

Terug
Bovenaan