Maanvissen ineens agressief


Zworba

Member
Lid geworden
26 maart 2023
Berichten
6
Leeftijd
41
Ik heb een bak van 120x50x40 met 3 maanvissen, nu reeds bijna 1 jaar. Geen idee hoe het plots komt maar 2 maanvissen stellen zich de laatste tijd erg agressief op tov elkaar.
Iemand die hier raad mee weet?
IMG_1676.jpeg
 
Hier heb ik er 4 en elke avond dollen ze wel met elkaar door elkaar op de kaak te pakken maar echt vechten is het niet en ze verwonden elkaar ook niet. Dit doen ze bijna elke avond voor het licht uitgaat.
 
2 mannen die ruzie zoeken om de ( een) vrouw,,of 2 vrouwen die ruzie zoeken om (een) man,,na een jaar is de pubertijd een beetje voorbij,,.
 
Ik had een behoorlijke groep manen (8) maar door meerdere oorzaken (waaronder ook agressie) is deze groep inmiddels uitgedund tot 3. Ik wil geen nieuwe manen meer. Gelukkig heb ik 2 bakken en heb dus 2 in de ene bak gedaan en eentje in de andere om te zorgen dat ze elkaar niet afmaken of klem jagen.
Maar als ik verder zou willen met ze, zou ik zorgen dat ik weer naar een groep van 8 of 9 vissen zou komen met niet al te veel verschil in grootte. Deze zijn volwassen, en inmiddels beginnen ze wat meer op leeftijd te komen, maar jongvolwassenen zou ik er wel bij durven zetten (na een quarantaineperiode).

Uitgebreid antwoord, ik hoop dat je er wat aan hebt.
 
Mijn bak is wellicht te klein voor 5 maanvissen? Ik heb wat schrik dat extra maanvissen erbij het nog erger zou maken, en ook dat het weghalen van de agressor bvb het probleem gewoon zou verleggen. Jammer genoeg heb ik de luxe niet om deze in een andere bak te steken om zo uit te testen. De natuur zijn gang laten gaan en hopen dat ze uiteindelijk toch terug overeen komen? De agressor verkopen/wegdoen?
 
Ik weet niet hoe erg het gedrag is en of het gewoon want pikken om de rangorde is. Misschien kun je er eens een video van posten.
 
Wat is "erg agressief"?
Ik heb een groepje van 5 manen zitten die van jongs af aan samen zitten. Ze jagen wel eens wat achter elkaar aan, maar niet extreem. Zolang er geen gewonden vallen is het denk ik wel normaal dat er wat apenrots gedrag is.
 
Ik begreep van de chat dat er dus wél gewonden vallen.


Ik denk dat je 3 opties hebt, waarvan ik persoonlijk de 3e optie de beste vind. (Maar ik weet niet hoe verknocht je bent aan je maanvissen)
1) Groep uitbreiden, zodat de agressie verdeelt wordt. Ik vind jouw bak aan de kleine kant daarvoor. Overigens zou ik dan ook zorgen voor zichtbrekers in je bak.
2) één van de drie maanvissen wegdoen. Zorg dan dat de 2 die overblijven aan elkaar gewaagd zijn qua formaat. Dan is het nog steeds niet gezegd dat ze dan niet meer knokken, maar dan is de kans op slachtoffers vrij klein.
3) Alle 3 wegdoen en op zoek gaan naar een geschikt alternatief.
 
Groep uitbreiden had ik laatst ook geprobeerd met maanvissen. Helaas waren ze hier denk ik net iets te groot voor al. Ze gingen met zijn alle op de nieuwe maanvissen af, heel erg heftig ook waar zelfs beschadigingen door kwamen.
Ik zou inderdaad voor optie 2 of 3 van Lysia gaan. Optie 1 is maar een kleine kans dat het wel lukt denk ik. Als maanvissen wat ouder zijn worden ze territoriaal. Met mijn ervaring gaat bijzetten bij nog hele jongen manen prima, maar op een gegeven moment helaas niet meer.
 
Bak lijkt me te klein voor nog meer maanvissen. Maanvissen hebben gewoon veel ruimte nodig als ze volwassen worden, al is dit ook afhankelijk van de soort welke je hebt. Bepaalde soorten kunnen 20cm of hoger worden en dan hebben ze dus in een 50 cm hoge bak niet veel bewegingsruimte omdat er vaak ook nog een paar cm afgaat door de bodem.

En maanvissen kun je het beste jong aanschaffen in een behoorlijke groep. Dna heb je nl het meest kans op mannen en vrouwen en is de kans op koppelvorming ook groter. En kun je later uit selecteren.
 
Of ze in een groep bij elkaar laten
Moet je wel een ruime bak hebben. Ik had er 11 in een Fusion150. En na 2 jaar waren ze toch behoorlijk groot en aanwezig als groep. Wel mooi, maar toch teveel onderlinge onrust.
 
Wat is "erg agressief"?
Ik heb een groepje van 5 manen zitten die van jongs af aan samen zitten. Ze jagen wel eens wat achter elkaar aan, maar niet extreem. Zolang er geen gewonden vallen is het denk ik wel normaal dat er wat apenrots gedrag is.
Dat is ook wat ik zie en dan vaak vlakvoor het uitgaan van het licht. Ik betitel dat pikken op de kaak meer als stoeien.
 
Heeft niets van doen met je vraag maar je hebt een behoorlijk baardalg probleem op je hout zelfs op je hardware? Denkelijk een te hoge lichtsterkte t.o.v. je CO2 gehalte. Misschien je lichtsterkte wat proberen te dimmen? Niet je lichtduur wijzigen.
 
Heeft niets van doen met je vraag maar je hebt een behoorlijk baardalg probleem op je hout zelfs op je hardware? Denkelijk een te hoge lichtsterkte t.o.v. je CO2 gehalte. Misschien je lichtsterkte wat proberen te dimmen? Niet je lichtduur wijzigen.
Ja scherp gezien en de dc is ook aardig donker zie ik nu. Zou zelf dan ook de co2 verhogen.
 
Heeft niets van doen met je vraag maar je hebt een behoorlijk baardalg probleem op je hout zelfs op je hardware? Denkelijk een te hoge lichtsterkte t.o.v. je CO2 gehalte. Misschien je lichtsterkte wat proberen te dimmen? Niet je lichtduur wijzigen.
Dat heb je heel goed gezien en het klopt, zou ik idd beter wat aan doen. Lichtsterkte had ik al gedimd maar kan nog meer denkik… staat nu al vrij laag geloof ik. CO2 verhogen kan zeker, heb je tips/filmpjes waar ik wat meer hierover kan leren? Jammer dat er zo geen aquarium dokters bestaan op bezoek die op een uurtje tijd alles fixen :d. Ik kijk of ik een filmpje kan maken van de “vechtende 2”, de 1 zijn staart is gescheurd en de andere heeft en kapje in zijn bek. Het is niet gewoon wat pikken, ze bijten elkaar soms bek in bek en het lijken geen vriendelijke kusjes….
 
Laatst bewerkt:
Dat heb je heel goed gezien en het klopt, zou ik idd beter wat aan doen. Lichtsterkte had ik al gedimd maar kan nog meer denkik… staat nu al vrij laag geloof ik. CO2 verhogen kan zeker, heb je tips/filmpjes waar ik wat meer hierover kan leren? Jammer dat er zo geen aquarium dokters bestaan op bezoek die op een uurtje tijd alles fixen :d. Ik kijk of ik een filmpje kan maken van de “vechtende 2”, de 1 zijn staart is gescheurd en de andere heeft en kapje in zijn bek. Het is niet gewoon wat pikken, ze bijten elkaar soms bek in bek en het lijken geen vriendelijke kusjes….
Wanneer je extra CO2 wilt of moet toedienen zijn daar verschillende mogelijkheden. Bio CO2 of CO2 gas bijvoorbeeld. Er is dan in ieder geval hardware nodig. Je kan daar gewoon even op googelen. Vechtende maanvissen? Ze willen ook wel eens concurrentie uit de buurt houden wanneer er een "paartje" is met grootse plannen.
 
  • Leuk
Waarderingen: frog
@ Benvo, die gedachte ging ook door mijn hoofd heen, maar er zijn zoveel verklaringen aanneembaar en gepost op dit forum dat we daar alle kanten mee op kunnen, grotere bak/ meer maanvissen/etc.

Zou mij niet verbazen als er van de drie maanvissen er zich een "stel" zich laat zien en door de heftige reactie van een van de maanvissen die een concurent op een zijspoor zet.

Heb een dergelijke ruzie onderling zo vaak teruggezien tijdens het houden van discusvissen, en dan leg ik de link naar maanvissen, zijn eigenlijk buren van elkaar voor wat betreft de verzorging, zij het dat maanvissen,,de ouders geen huidsecreet produceren maar ze laten wel het zelfde gedrag en de bijbehorende agressie zien om de status van de sterkste te laten gelden.
 
Zet even een vallisneria giganthea of iets in het midden neer. Kunnen ze elkaar even uit het oog verliezen als het ongezellig wordt.
 
Dat gaat niet werken omdat een rivaal waarschijnlijk altijd in de weg zit, ze blijven elkaar opzoeken tot dat een het opgeeft, en planten houden dat niet tegen, hoe snel schiet een vis van links naar rechts, in een aquarium, dan praten we over enkele seconde's.
 
Dat gaat niet werken omdat een rivaal waarschijnlijk altijd in de weg zit, ze blijven elkaar opzoeken tot dat een het opgeeft, en planten houden dat niet tegen, hoe snel schiet een vis van links naar rechts, in een aquarium, dan praten we over enkele

Ze zoeken elkaar wel wat op maar ik zie dat die 2 nu eigenlijk idd wel vaker samen zitten. Dus mssch toch koppel aan het vormen.

Wanneer je extra CO2 wilt of moet toedienen zijn daar verschillende mogelijkheden. Bio CO2 of CO2 gas bijvoorbeeld. Er is dan in ieder geval hardware nodig. Je kan daar gewoon even op googelen. Vechtende maanvissen? Ze willen ook wel eens concurrentie uit de buurt houden wanneer er een "paartje" is met grootse plannen.

Ik heb een fles staan, maar mijn “CO2 meter” toont kleur licht groen wat zou moeten ok zijn? Moeilijk in te schatten.

Alvast dank aan allen voor al die tips, dat doet me een plezier!
 
Laatst bewerkt:
Dat gaat niet werken omdat een rivaal waarschijnlijk altijd in de weg zit, ze blijven elkaar opzoeken tot dat een het opgeeft, en planten houden dat niet tegen, hoe snel schiet een vis van links naar rechts, in een aquarium, dan praten we over enkele seconde's.
Plant werkt prima. Hier hebben ze ook weleens mot (puberen) en gaat de verjaagde vis gewoon even aan de andere kant van de 'bosjes' zitten of erin. Zolang ze elkaar continu zien gaan ze elkaar ook continu opjagen. Zicht op elkaar verstoren geeft dan even rust in de tent.
 
Plant werkt prima. Hier hebben ze ook weleens mot (puberen) en gaat de verjaagde vis gewoon even aan de andere kant van de 'bosjes' zitten of erin. Zolang ze elkaar continu zien gaan ze elkaar ook continu opjagen. Zicht op elkaar verstoren geeft dan even rust in de tent.
Kan wel, ik heb links een vrij hoog stuk hout en die 1 kruipt daar wel dikwijls achter. Ik probeerde een filmpje te nemen maar behalve een beetje scherp staan deden ze niks. Mijn vriendin die van thuis uit werkt en ze vaker in de gaten heeft zegt dat ze toch nog vaak vechten. Maar ik zie dat ze idd een koppel aan het vormen zijn wat wel het 1 en ander verduidelijkt. Intussen zorg ik voor wat extra beplanting in het midden om de stress situaties toch wat te minderen. CO2 blijf ik elke week verhogen tot er verandering komt in die draadalgen of tot de meter geel begint te zien, en dan terug draaien? Misschien doe ik te veel voedingsstof dat kan ook. Momenteel 15ml elke week. Planten hebben er al glazig uitgezien, ik bak er precies niet te veel van, water krijgen ze alleszins genoeg.
 

Terug
Bovenaan