Maanvissen jagen elkaar op


L

L!3sb3th

Guest
Hoi,

Wij hebben een hoekaquarium overgenomen van iemand. 200 liter en 75x75x55 cm. We hebben de bak aangepast met een nieuwe pomp, lampen en planten.
In de bak zaten al grote 3 maanvissen en een aantal barbelen en kardinalen. Nu las ik al dat je die eigenlijk niet bij elkaar moet zetten, maar dit ging kennelijk altijd goed en ook bij ons laten ze elkaar met rust.

Alleen de koi maanvis en 1 zwarte maanvis zaten een beetje te jagen achter de grotere zwarte maanvis. Nu lees je overal dat je maanvissen met minimaal 5 bij elkaar moet zetten. We hebben bij de dierenwinkel nagevraagd of het dan verstandig is om er 2 bij te zetten. Dit zou geen probleem moeten zijn. Alleen zitten de 2 kleinere (blauwe en witte maanvis) helemaal achterin verstopt en nu zit juist die grote zwarte maanvis te jagen op die koi maanvis. Dit gaat er hard aan toe. Harder dan daarvoor andersom. Die koi maanvis wordt zelfs op zijn/haar zij geduwd.

Weten jullie wat te doen?

Groeten,
Liesbeth

Bijgewerkt met een foto. Lastig nu door het licht, maar hopelijk helpt het om zo een beter beeld te krijgen.
 

Bijlagen

  • aquarium.jpg
    aquarium.jpg
    392.8 KB · Weergaven: 174
Laatst bewerkt door een moderator:
Als de maten die je zegt kloppen is het krap 140 liter en niet geschikt voor je maanvissen (te weinig zwemlengte)
Een foto van je bak zal helpen want vaak ontbreekt het ook aan zichtlijnen
 
Nee, ik heb het verkeerd opgeschreven! De hoogte is 55 cm. Ik zal het even aanpassen.
 
Ik ben te laat om het bericht nog te kunnen bewerken.
Afmeting van het aquarium is dus 75x75x55. Ruim 200 liter.
 
De bak in kwestie is niet erg ruim voor maanvissen, eigenlijk gewoon te klein.

maanvissen vallen onder de Cichliden, met een mate van territorialiteit en vechtgedrag in gedachten is het eigenlijk heel “normaal” wat ze nu doen...

kleine groepen leveren meermaals problemen op met agressie, grotere groepen kan dit verhelpen maar daar heb je een aanzienlijke bak voor nodig.
 
De bak is ook erg open dus bij ellende kan er ook niet door de betreffende vis een rustig plekje worden gezocht. Daarbij vindt ik 75cm ook erg krap en zou zelf kijken voor andere leuke bewoners.
 
De raad hier klinkt soms hard om de visjes een andere thuis te bezorgen maar is echt wel de beste optie . Je zal persoonlijk meer plezier beleven met een andere samenstelling als je ook weet dat de visjes die dan in jou aquarium zitten zich fijn voelen . Nog veel succes in onze hobby
 
Dank jullie wel voor jullie advies! Ik vrees het ergste voor mijn mooie maanvisjes :( Maar als ze niet happy zijn vind ik het ook zielig.
Toen ze bij de vorige eigenaar waren, zaten ze met z'n drieën in de bak. Toen waren ze wel rustig. Maar met z'n drieën is ook geen aanrader toch?
 
Nee zelfs al zou je er 1tje houden is het geen aanrader, ten eerste is het een groepsvis en ten tweede is je bak te klein voor een groep
 

Terug
Bovenaan