Maanvissen koppel jaagt andere koppel de hele bak door


MC-Animals

Well-known member
Lid geworden
22 augustus 2016
Berichten
98
Locatie
Heerhugowaard
Ik heb sinds kort 2 maanvissen in het grote aquarium bij mijn koppel red devils nu blijken die 2 nieuwe ook een koppel te zijn, en kunnen elk moment eitjes leggen.
Het probleem is dat ze mijn andere koppel de hele bak door jagen.
Kan ik hier iets aan doen, of kan ik echt alleen afwachten?

Ik wil niet dat mijn koppel red devils iets overkomt.
 
Als je voldoende schuilplekken en doorbroken zichtlijnen hebt en de bak is groot genoeg zal dat wel mee vallen, maar ze kunnen fel worden tegen elkaar als ze eitjes hebben of op dat punt staan.
 
Ja dat vel kunnen worden is wel te zien.
Nog een vraag, ik heb nog niet echt veel plekken waar ze kunnen leggen.
Nu heb ik nog een strook flagstone liggen, zou ik dat kunnen gebruiken?
Of geeft dat verkeerde stoffen af?
Ik weet dat leisteen vaak word gebruikt maar dat kan ik meer vinden (zou ergens in de schuur kunnen liggen).

1548427169694450554687306579209.jpg
 
Ze zetten tegen het glas af als ze niets beters vinden, bij mij hebben ze de voorkeur voor grote bladeren boven steen.
 
120x50x60 lxbxh.
De bak draait nog niet heel erg lang, dus de planten zijn nog niet echt groot.
Er zijn dus nog niet veel schuilplaatsen.

Ik heb gister de keuze gemaakt om het koppel dat wil leggen apart te zetten.
Ze bleven de hele dag maar jagen op de red devils, en die zijn mij meer dierbaar.
Ik hoop dat ze in de andere bak gewoon gaan leggen en geen last hebben van de stress, maar ik zag dit als beste optie.
 
2 koppels uit verschillende groepen op 120cm zal wel de nodige spanning in de bak houden.
 
Er zaten 2 koppels en 2 kleine maanvissen in samen met 2 boesamani (staan te koop)
Verder heb ik er alleen ancistrussen in zitten.

Het koppel dat ik gister avond apart heb gezet, heeft vanmiddag eitjes gelegd :D
 
Er zaten 2 koppels en 2 kleine maanvissen in samen met 2 boesamani (staan te koop)
Verder heb ik er alleen ancistrussen in zitten.

Het koppel dat ik gister avond apart heb gezet, heeft vanmiddag eitjes gelegd :D
Ik wil de pret niet drukken maar hoe ga je al die jongen laten opgroeien als ze uit komen?
 
In het aquarium ;).

Ze zitten nu apart in een meter aquarium, dus daar kunnen ze nog wel even blijven.
Afhankelijk van hoeveel er overblijven/uitkomen regel ik nog wel een ander aquarium of gaan er een aantal terug naar het andere aquarium waar de ouders eerst zaten.
Ook heb ik in de schuur nog een hoekbak staan van +/- 600 liter.

Ik ga morgen even kijken om artemia of artemia vervanger te bestellen.
 
Twee koppels maanvissen die willen gaaan afzetten hebben absoluut een ruim aquarium nodig met flink wat schuilplaatsen en een flink uitgegroeide beplanting. Als ze elkaar de hele dag kunnen zien heb je vaak een probleem. Maar het verstandigste is om een koppel dat regelmatig afzet niet samen te zetten met andere vissen en zeker niet met een ander koppel.

Als je een koppel maanvissen te koop ziet vraag je dan af waarom dat koppel te koop staat. Kwekers verkopen geen goede koppels. Wel koppels met nauwelijks of geen broedzorg , koppels waar geen vraag is naar de jongen ervan en oude koppels die nauwelijks nog afzetten.

Hobbygroet Jos Hut
 
Ik wist niet dat die andere 2 een koppel waren, ik had die gehad van iemand.
Het jonge koppel heeft alle eieren ook opgegeten. Dus ze zijn nog onervaren.
Ik had dat koppel ook te koop staan, maar heb ze tijdelijk toch gehouden, toen ik merkte dat ze moest leggen.
Nu twijfel ik of ik ze weer te koop zet of nog een poging met de kweek ga wagen.
 
Als je gaat kweken is dat een bewuste keuze. Je doet het niet effe tussendoor. Je hebt een aantal! grote aquaria nodig om jongen in te kunnen huisvesten, een kweekinrichting voor Artemia en een flinke investering van je vrije tijd. Zeven dagen per week ben je er mee zoet. Ook moet je weten waar je je gekweekte jongen kan verkopen, is er vraag naar? en of je je kosten er weer uit kan halen. Om die reden is het kweken met kruisingen niet interessant.

Hobbygroet Jos Hut
 
De tijd heb ik er wel voor. De ruimte ook.
De twijfel is er vooral omdat het idd kruisingen zijn.
Is er vraag naar maanvissen mix?
Ja vast wel, maar voor een kleine prijs.
Zal ik er aan verdienen?
Nee denk het niet.
Vind ik het leuk om te doen?
Ja zeker.

Het koppel zit nog steeds apart, dus ik wacht het nog even af.

Om even aan te geven dat ik niet een jong mannetje ben die maar wat doet.
Ik ben al ruim 10 jaar bezig met verschillende soorten vissen.
Ik heb een tijd gekweekt met malawi's (niet echt moeilijk) en had er op het hoogte punt bijna 1000 zitten.
Ik had toen zo'n 15 aquariums staan in de aquarium kamer.
En een aquarium in de huiskamer van 1500 liter.(hier heb ik ook een tijd discussen in gehouden)
Ik heb ook een koi vijver van 16000 liter.

Ik ben er 2 jaar tussen uit geweest na de geboorte van mijn zoontje, maar het begon toch weer te kriebelen :D.

Omdat ik me dit keer op andere soorten ga richten, ben ik hier weer terecht gekomen om info te vinden/te vragen.

Dit hoort hier eigenlijk niet thuis, maar wou gewoon even aangeven dat ik niet een beginner ben (al is men nooit uitgeleerd) :)
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je aquarium te klein is voor twee koppels en het gaat niet goed komen als je mij vraagt.
Mijn broertje had van een groep maanvissen 1 over en hij heeft dit aangevuld met nog 5 kleinere.
We hadden wel gerekend op territoriumgedrag maar omdat het aantal van 5 was dachten we dat de agressie verdeeld zou worden.
Dus niet, we zagen al dat het vanaf begin niet goed ging.
Hij heeft ook een bak van 1m20 en de nieuwelingen kregen niet eens de kans om te vluchten of ergens te verstoppen.
Ik heb die ene dan maar voor opvang meegenomen.
Ik had 7 stuks van dezelfde formaat en het is bij mij goed gegaan, moet zeggen dat ik ook een grotere bak heb.
 
Ik denk dat er nauwelijks vraag is naar Maanvismix. Winkeliers kunnen die namelijk zeer goedkoop via hun groothandelaar inkopen. Winkeliers zijn terughoudend op het gebied van het inkopen van vissen van particulieren omdat ze daardoor ook risico lopen op het “ inkopen” van niet gewenste bacteriën. Een winkelier die je kent zal misschien wat van je willen inkopen.

Er is wel vraag naar mooie dwergcichliden , bijvoorbeeld Apistogrammasoorten. Dan niet de erg algemene maar de wat apartere soorten. Zit voor je als liefhebber ook een uitdaging in om er mee te kweken.

Hobbygroet Jos Hut
 
Het mix koppel zit nog steeds apart en staat te koop.
Het was ook nooit mijn bedoeling met deze te kweken .
Ik wist niet eens dat het een koppel was.
Ze zaten bij een aquarium die ik overgenomen had.
Ik wil me echt richten op de red devils.
En later misschien red shoulders.

Niet elke 120 cm aquarium is het zelfde.
Er is een groot verschil tussen, 120x40x40 en 120x50x65, wat ik zelf heb.

Net als met koi's heb ik het altijd over liter inhoudt en niet over lengte X breedte.
Dit geld natuurlijk niet voor L-nummers en ancistrussen en andere bodembewoners.
Daar is de bodem oppervlakte belangrijker.

Ik heb nu sinds kort nog een juwel 400 erbij.
Deze heeft de maat 150x50x60.
Hier zitten nog een paar vissen in en als die verkocht zijn word deze ingericht voor de L-nummers en ancistrussen.

Apistogramma soorten heb ik een paar jaar terug ook gehad (trippel red en viejita), maar die waren moeilijker te kweken dan Malawi.
Misschien dat ik dat nog een keer ga proberen.
Ik heb er destijds niet heel veel tijd in gestoken.
Ik liet ze gewoon gaan.
 
Er is een groot verschil tussen, 120x40x40 en 120x50x65, wat ik zelf heb.

Sorry, ben ik het niet mee eens, zeker niet bij territorium vormende vissen. Een territorium wordt niet alleen in de hoogte en diepte gevormd maar ook in de breedte.
Daarbij ken ik maar bijzonder weinig, eigenlijk geen, vissen, die hun baantjes diagonaal trekken of in de hoogte.
Gezien de broodnodige zwemruimte kan lengte dus heel erg belangrijk zijn.
 
Dit was gericht op Memmo.
Memmo zei in ze post, mijn broertje had ook een 1,20.
Daar doelde ik op, dat een 1,20 niet altijd het zelfde is.
Je kan maanvissen in een 120x40x40 houden en in een 120x50x65 houden.
Dat is toch echt wel een verschil.
Maanvissen hebben minimaal 50 cm hoogte nodig.
Tuurlijk hebben de vissen ook hoogte en diepte nodig, maar de vissen kunnen elkaar makkelijker uit de weg als de bak dieper en hoger is en er niet alleen naar de lengte gekeken word.
 
Hier nog het filmpje van het leggen.
De kwaliteit is niet super (en mijn vrouw heeft het gefilmd haha) maar toch leuk om terug te zien.
Owja let niet op het geluid.

 

Terug
Bovenaan