Maanvissen kweken


N

NickdH

Guest
Hallo, ik ben een beginnende Aquarium liefhebben en ben gestart met een 120 liter bak. De bewoners van de bak zijn 5 Maanvissen, 6 siamese algen eters en 5 pantser meervallen. Ik zie nu dat er een koppeltje maanvissen aan het ontstaan is en ik vroeg me af wat is de ideale omstandigheid om ze in de toekomst te laten kweken. Ik heb gelezen dat dit vaak pas vanaf 2 tot 3 jaar gebeurt als ik het goed heb. Graag zou ik hierover informatie willen en al het andere informatie is ook goed want zoals ik aangeef ik ben een beginnend aquarium liefhebber en ga er graag goed mee door.
Gr Nick.
 
Even wat bedenkingen die meteen bij me opkomen:
lees je in, google is your friend maar hier op het forum kun je ook heeeeeeel veel vinden
je bak is te klein voor maanvissen
wat voor soort maanvissen heb je
wat is de kwaliteit van je vissen
kun je die eventuele kleintjes kwijt
heb je een opgroeibak

En toch is en wordt en blijft het een leuke hobby ;)
 
Leer eerst maar eens om de maanvissen goed te houden en verzorgen voordat je gaat nadenken om een kweek op te zetten.
 
Je bent een beginnende aquariaan en we hebben allemaal fouten gemaakt maar ik ben het in zoverre eens met de voorgangers dat Maanvissen niet in zo bak thuishoren.

Misschien kun je dit een goed lezen:
 
Oke dankjewel voor de reactie, ik ben hier natuurlijk om te leren en ik ben ook al op zoek naar een grotere bak die ik na de verhuizing wil aanschaffen ik zit zelf te denken aan 500L + is dit voldoende?
 
500 klinkt een stuk beter.
Wat zijn de afmetingen
 
Maanvissen zijn vooral hoogte nodig, bak moet minimaal 50 cm hoog zijn, 60 is nog beter.
als je bedenkt dat de gemiddelde maanvis zeker 25cm hoog kan worden hebben ze dus niet veel speelruimte in een te lage bak.
 
Als ik naar mijn siamese algeneters kijk. 13 centimeter. Vind ik deze veel te druk en te snel voor bij maanvissen.
 
Ik wil ongeveer een bak van 160-170x60x50
En mijn siamese algen eters zijn redelijk rustig in de bak en de maanvissen trekken zich er niet zoveel van aan.

Nog een andere vraag: ik heb redelijk gedimd licht aangeschaft, hoelang zouden jullie aanraden om het licht aan te doen? Heb hem nu van 9:00 tot 14:00 en van 18:00 tot 23:30
 
Siamese algeneters zijn prima als ze jong zijn maar na een jaar heb je 6 verschrikkelijk dominante, drukke en eigenlijk gewoon vervelende vissen in je aquarium. Oh en vanaf dat moment eten ze ook geen alg meer. Of het nou een 80cm of 200cm aquarium is. Maar ze worden nog altijd veel verkocht want mensen zoeken 'algen eters'. Gewoon een vervelend visje :(

Anyway, je licht vraag. Dit gaat om een low-tech bak toch zonder extra co2 toevoeging? Dan is die 10.5 uur wat te veel licht. Ik hou zelf mijn bakken op maximaal 8 uur.
 
Nu heb ik net me nieuwe bak ingedraaid en was ik op het punt alle vissen over te zetten em heeft er een koppeltje maanvissen +- 250 eitjes gelegd.

Ik heb alle andere vissen nu al overgezet en enkel de ouders erin gelaten ze eten de eitjes niet op en blijven er eens om de zoveel tijd over heen zwemmen.

De kleur van de eitjes waren in het begin geel sommige beginnen nu wit te worden.

Iemand tips of ervaringen met het laten uitkomen van deze eitjes?
 
Hallo,

Tijdens de opstart van mijn nieuwe aquarium hebben een koppeltje maanvissen eitjes gelegd 1 dag voor de overzet.

Ik heb nu alle andere vissen eruit gehaald en overgezet en de ouders bij de eitjes gelaten. Dit is de eerste keer voor mij dus als iemand hier ervaring mee heeft, ik kan graag wat tips gebruiken.

Ze zitten nu in een 120L bak met zn 2e, +- 250 eitjes op de raam schoonmaker gelegd.

Temperatuur zit op 26,8 graden.

Sommige eitjes worden nu lichter van kleur.

En ververs het water elke dag nu, enige probleen is ze hebben de eitjes vrij hoog afgezet dus kan niet heel veel vervesen in 1 keer.
 
Tja je kan weinig denk ik want je wil ook geen stress veroorzaken. Het laten zakken van de raamcleaner zal denk ik al stress geven dus ik zou dat zelf niet doen.
 
zijn de ouders wel bezig nog de eitjes regelmatig te bewaaieren?
overzetten van eitjes naar de nieuwe bak is iig geen optie, dan gaan ze het niet redden, er is toch altijd wel een verschil in waterwaarden tussen meerdere bakken.
en natuurlijk de stress.

eitjes licht van kleur is goed maar het moet niet wit zijn.
witte eitjes gaan niet uitkomen.
 
Je hebt hier al een topic over zag ik net en het is beter om het in een topic te houden want anders krijg je in 2 topics reacties en dat kan lastig en verwarrend zijn.
Ik stel voor om je vraag in het andere topic verder te behandelen:

 
zijn de ouders wel bezig nog de eitjes regelmatig te bewaaieren?
overzetten van eitjes naar de nieuwe bak is iig geen optie, dan gaan ze het niet redden, er is toch altijd wel een verschil in waterwaarden tussen meerdere bakken.
en natuurlijk de stress.

eitjes licht van kleur is goed maar het moet niet wit zijn.
witte eitjes gaan niet uitkomen.

Ouders zijn nog regelmatig er overheen aan het zwemmen en ze zijn licht geel wit achtig.

Zijn er +- 250 hoeveel komen er normaal uit?

Was namelijk nog niet van plan om te kweken en heb nu deze bak en 1 andere van 500L

Bestand van 500 L is 4 siamese algen eters, 3 maanvissen, 5 corydoras en 1 pleco en 1 grijze roodvin labeo.

Wat kan ik het beste doen als ze uitkomen,

(kan waarschijnlijk vanavond nog wel een gratis bak van 80L ophalen)
 
250+ is normaal.
Gewoon even met rust laten.
De ouders moeten zelf leren de kleintjes te verzorgen
 
Als het lukt en je wil ze gaan opkweken is het verstandig om voor Artemia naupliën. te zorgen, als de larfjes uitkomen kunnen ze nog een dag of 2 overleven op de dooierzak en dan zal je ze moeten voeren.
 
Haal wat klein diepvries voer in huis.
Zoals pekelkreeftjes en zwarte mug.

Edit dat wat ton zegt!
 
Oke dankjewel, ik zal af en tow nog wat in dit topic zetten als er varanderingen plaatsvinden.
 
Vooral foto's vinden we leuk
 
Dit is hoe het er nu uit ziet
 

Bijlagen

  • 15923147597813146556968301502958.jpg
    15923147597813146556968301502958.jpg
    100.9 KB · Weergaven: 143
Ze hebben de eitjes verplaatst we dachten dat ze weg waren , het zijn er een stuk minder geworden en een deel is beschimmeld deze voorzichtig weg gehaald deze hadden ze op de oude plek laten zitten. Het zijn er nu ongeveer 40 die een staartje hebben en beginnen te bewegen. Ik denk dat het best goes gaat voor vissen van 8 maanden en de eerste keer. Vraag me alleen af ik heb grind liggen korrel 1-2mm wat als ze van het blad afkomen word dit een probleem?
 

Bijlagen

  • 20200618_091654.jpg
    20200618_091654.jpg
    79.9 KB · Weergaven: 136
Als het kleine spul gaat zwemmen kunnen ze makkelijk door je filter worden opgezogen, misschien iets van een sponsje of zo rond de filterinlaat zetten.
 
De 1e keer is helaas mislukt ze zijn in het filter gezogen ookal was deze niet heel groot. Nu anderhalve week later zijn er weer eitjes en heb ik de filter met een panty afgeschermd.

Wat is een goede temperatuur met deze hitte golf zit het water tegen de 29 aan probeer elke dag te verversen nu met de eitjes en dat ga ik dan met koud water doen.
 

Bijlagen

  • 15931904943821145826186168360818.jpg
    15931904943821145826186168360818.jpg
    63.5 KB · Weergaven: 127
De 1e keer is helaas mislukt ze zijn in het filter gezogen ookal was deze niet heel groot. Nu anderhalve week later zijn er weer eitjes en heb ik de filter met een panty afgeschermd.

Wat is een goede temperatuur met deze hitte golf zit het water tegen de 29 aan probeer elke dag te verversen nu met de eitjes en dat ga ik dan met koud water doen.
29°is geen enkel probleem.
De filter met een panty afschermen zal weinig nut hebben. Als de jongen er tegenaan gezogen worden hebben ze nog altijd geen kracht genoeg om er terug van weg te zwemmen.
 
Eet dat kleine grut zoveel dan? Je kan als je wil wel een aardig lepeltje erin doen maar goed anders moet je uitkijken naar een artemiafles.
 
Eet dat kleine grut zoveel dan? Je kan als je wil wel een aardig lepeltje erin doen maar goed anders moet je uitkijken naar een artemiafles.
De eerste dagen niet maar na enkele weken heb je toch wel een koffielepel of 2 nodig per dag (gerekend op een 200 tal jongen)
 
Eet dat kleine grut zoveel dan? Je kan als je wil wel een aardig lepeltje erin doen maar goed anders moet je uitkijken naar een artemiafles.
Vraag maar eens aan @Jos Hut hoeveel voer hij erdoor draait. Al heeft hij wat meer kweekbakken misschien. Maar toch
 
Ja dat is wat anders en dan heb je niks aan een schaal en het hangt ook af van hoeveel kleintjes er zijn natuurlijk.
 
Dat opzuigen had ik voor gewaarschuwd
 
Ik gebruik per dag 4,5 ijscolepel artemia eitjes. Ik heb al jaren kweekcilinders met de inhoud van een liter. Per twee dagen gaan drie cilinders leeg. Daarnaast gebruik ik op dit moment 1,5 liter mix ( granulaat, vlokken en artemia) per week en nog ongeveer 500 gram diepvriesvoer per week. Maanvissen lusten flink wat voer, vooral de Santa Isabels kunnen er op dat vlak wat van. De grootste die ik heb zijn 35 cm hoog. Enorme maanvissen met een lijf ter grootte van mijn handpalm.
 
Ik gebruik per dag 4,5 ijscolepel artemia eitjes.
Hoe drukt zich dat uit in gewicht? een ijscolepeltje lijkt me nu niet bepaald een geijkte maat ?
 
Misschien wel van die scheplepels die ze gebruiken om een bolletje ijs te scheppen :juggle:
 

Terug
Bovenaan