altijd leuk een gesprek waar Jos Hut advies geeft.
Ik heb echter en vraagje ivm samenvoegen van maanvissen.
Even een introductie : ik heb een groep van 3 peru altums (overname van een groepje van een man uit belgie, en afkomstig van kweker, jawel : Jos Hut), en heb er pas 3 andere peru altums bijgevoegd (van andere kweker), en wens nog 1 zelfde soort maanvis extra erbij om een mooie groep van 7 te vormen. Het samenvoegen van groepen op zich heeft nooit echt problemen veroorzaakt bij mij. Ik weet dat het beter is om ineens 1 groep te nemen, maar omdat ik eventueel later wil kweken, leken verschillende bloedlijnen wel aangeraden ivm genen-diversiteit van de nakweek (zou volgens mij mooi zijn als 2 vissen van dezelfde "species" maar van verschillende origine een koppel zouden vormen).
Nu zat ik toevallig op youtube te kijken naar een "lecture" over discussen houden, waarbij werd uitgelegd dat het interessant kan zijn om eventueel nieuwe discussen eerst in quarantaine te houden om deze gedurende 6 weken op ziektes te controleren, en tegelijk preventief te behandelen tegen wormen (ik spreek niet over "ontwormen" want misschien hebben ze geen wormen ... gezien het een preventieve behandeling is).
Nu komt mijn vraag (....eindelijk...🙂 ): wat bij bijvoegen van (nieuwe) maanvissen bij een bestaande groep (of in een gezelschapsaquarium). is ook hier apart ontwormen aangeraden, of worden maanvissen normaal bij de kweker behandeld ? Is de kans op wormen bij maanvissen kleiner dan bij discussen ? of wordt dit bij discussen eerder gedaan, niet omdat ze er meer last van kunnen hebben, maar omdat het gewoon een iets duurdere vis is ?
Tot op heden heb ik nooit quarantaine en behandeld, en naar mij idee altijd probleemloos,... maar wat risico neem ik ? Is het eventueel aan te raden mijn hoofdbakken eens te preventief te behandelen ?
Alle tips of ervaringen zijn welkom. Merci !