Wat is er nieuw

Maanvissen oud en nieuw: Advies nodig

• Onderwerp starter Onderwerp starter AxelP
  • Startdatum Startdatum
A

AxelP

Guest
Vandaag is dan eindelijk mijn maanvissen aquarium op kantoor gebruiksklaar gemaakt: Zie http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1724985#Post1724985. Nu zit ik met het volgende; de bedoeling is dat 4 van mijn 6 maanvissen welke momenteel in de te kleine Lido 200 zitten verhuizen naar het nieuwe aquarium.

Hierbij wil ik dan 4 nieuwe maanvissen plaatsen. Nu is mijn vraag; kan ik beter de 4 nieuwe eerst in het aquarium zetten en dan na een week of misschien 2 weken de oude toe kunnen voegen of juist andersom? Alvast bedankt voor jullie advies 🙂.

Ik zou ze er allemaal tegelijk in doen. Voor de maanvissen hoef je het aquarium niet te laten indraaien. Als er nieuwe planten in zijn gekomen die nog moeten wortelen zou ik nog een weekje wachten.

Succes en hobbygroet,
Jos Hut

Thanks voor je advies Jos!

Het betreft een heel nieuw aquarium, deze moet dus nog indraaien. Ik ben van plan dit proces te versnellen door filter matten uit het huidige filter te plaatsen in de 2 nieuwe filters welke voor 't nieuwe aquarium worden gebruikt.

Ik heb gehoord dat maanvissen toevoegen aan bestaande groep kan leiden tot verstoten vissen. Daarom dacht ik dat het wellicht verstandiger is 4 nieuwe en daarna de 4 oudere vissen los van elkaar in de bak te zetten (met 7 tot 14 dagen verschil).

De nieuwe maanvissen zijn ook een stuk kleiner dan degene welke ik in mijn thuis aquarium heb zitten. Nieuw haal ik ze bij onze aquariumzaak met een grootte van ong. 5cm. De maanvissen welke ik al een jaar heb zitten zijn tussen de 15 en 20cm.

In het thuis aquarium blijft een bewezen koppeltje achter, mijn oude maanvissen zijn op dit moment dus met 6.

De oudste maanvissen zullen in het aquarium de baas zijn, ongeacht het moment dat je ze er in doet. Er is altijd een rangorde waarbij een van de vissen het laagste in rang staat. Dat zal een van de jonge vissen zijn.
Als er vissen bijkomen wordt de rangorde opnieuw bepaald.
De vissen apart toevoegen met een tussenpoos van een week of 14 dagen heeft daarom geen zin.
Ik heb al vaak in mijn aquaria jongere maanvissen samengevoegd met oudere dieren. Gaf nooit een probleem.

Hobbygroet,
Jos Hut

Ok� dankjewel! Dus jouw staande advies zou zijn om zowel de oude als nieuwe maanvissen gelijktijdig toe te voegen?

Yes.

Hobbygroet,
Jos Hut

altijd leuk een gesprek waar Jos Hut advies geeft.

Ik heb echter en vraagje ivm samenvoegen van maanvissen.

Even een introductie : ik heb een groep van 3 peru altums (overname van een groepje van een man uit belgie, en afkomstig van kweker, jawel : Jos Hut), en heb er pas 3 andere peru altums bijgevoegd (van andere kweker), en wens nog 1 zelfde soort maanvis extra erbij om een mooie groep van 7 te vormen. Het samenvoegen van groepen op zich heeft nooit echt problemen veroorzaakt bij mij. Ik weet dat het beter is om ineens 1 groep te nemen, maar omdat ik eventueel later wil kweken, leken verschillende bloedlijnen wel aangeraden ivm genen-diversiteit van de nakweek (zou volgens mij mooi zijn als 2 vissen van dezelfde "species" maar van verschillende origine een koppel zouden vormen).

Nu zat ik toevallig op youtube te kijken naar een "lecture" over discussen houden, waarbij werd uitgelegd dat het interessant kan zijn om eventueel nieuwe discussen eerst in quarantaine te houden om deze gedurende 6 weken op ziektes te controleren, en tegelijk preventief te behandelen tegen wormen (ik spreek niet over "ontwormen" want misschien hebben ze geen wormen ... gezien het een preventieve behandeling is).

Nu komt mijn vraag (....eindelijk...🙂 ): wat bij bijvoegen van (nieuwe) maanvissen bij een bestaande groep (of in een gezelschapsaquarium). is ook hier apart ontwormen aangeraden, of worden maanvissen normaal bij de kweker behandeld ? Is de kans op wormen bij maanvissen kleiner dan bij discussen ? of wordt dit bij discussen eerder gedaan, niet omdat ze er meer last van kunnen hebben, maar omdat het gewoon een iets duurdere vis is ?

Tot op heden heb ik nooit quarantaine en behandeld, en naar mij idee altijd probleemloos,... maar wat risico neem ik ? Is het eventueel aan te raden mijn hoofdbakken eens te preventief te behandelen ?

Alle tips of ervaringen zijn welkom. Merci !

De maanvissen die ik heb zijn vrij van wormen. Ik koop bijna nooit nieuwe vissen er bij. Als ik dat wel doe komen deze vissen altijd apart in een aquarium en worden ze zonodig ontwormd.
Bij wildvang gebruik ik sowieso een anti wormkuur.

Hobbygroet,
Jos Hut

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan